شناسهٔ خبر: 27845 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

محمود صابری تشریح کرد:

برنامه‌های بندر لنگه برای افزایش تجارت با عمان، قطر و امارات/ زیرساخت بنادر کوچک برای حمل و نقل چندوجهی آماده نیست/ لزوم جذابیت بنادر برای مردم و سرمایه‌گذاران/ بازگشت جمعیت به سواحل مشروط به اقدامات توسعه‌ای است

محمود صابری مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه می‌گوید: تغییر رویکرد حاکم بر تجارت در منطقه از تجارت منطقه‌ای به تجارت بین‌المللی با محور ترانزیت و صادرات مجدد، همزمان با سیاست توسعه بنادر کوچک با هدف بهبود اقتصاد و معیشت مردم و هم چنین بازگرداندن مردم به سواحل نیازمند توسعه زیر ساخت‌ها و اقتصادی کردن بنادر کوچک و سپس آوردن حمل و نقل چند وجهی به این بنادر است.

محمود صابری مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه درگفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: بنادر کوچک از جمله بندر لنگه یک بندرمردمی است که تاثیر هرگونه تغییر، تحول و سرمایه‌گذاری در آٖن که منجر به توسعه بندر شود را می‌توان بر سفره معیشت مردم دید.

وی با بیان اینکه یکی از تعاریف بنادر کوچک خدمت رسانی بی‌منت دولت به مردم است که می تواند اقتصاد آن منطقه را دچار تحول کند، تصریح کرد: بندر لنگه جزو  اولین بنادرخاورمیانه است و  از قدیم مبادلات بازرگانی با کشورهای منطقه از جمله عمان، قطر و امارات عربی داشته و برای بازگشت به رونق قبلی نیازمند توجه ویژه است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر بیشترین تجارت ما درخلیج فارس است و خلیج فارس در استان هرمزگان چیزی حدود ۷۰۰ کیلومتر طول مرز دریایی دارد، تصریح کرد: بندر لنگه و بنادر تابع آن در غرب هرمزگان تقریبا نیمی از این طول مسیر یعنی چیزی حدود سیصد و هفتاد و پنج کیلومتر را به خود اختصاص میدهند.  در کل کشور نیز حدود ۱۷ جزیره بزرگ داریم که  ۱۴ مورد آن در استان هرمزگان و ۹ مورد آن در غرب هرمزگان قرار دارد و بندر لنگه نمایندگی آن را دارد، هر گونه تغییری در این بنادر داده شود می‌تواند در معیشت مردم و در رونق اقتصادی مردم مرزی و ساحل نشین اینجا تاثیرگذار باشد.

صابری با بیان اینکه یکی از دیدگاه هایی که مقام عالی وزارت دارند این است که بنادر را برای مردم جذاب کنیم و هم چنین بتوانیم در بحث گردشگری ورود پیدا کنیم، گفت: ما صاحب بهترین دریاها هستیم و امکان پیوند مردم با دریاها وجود دارد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه با بیان اینکه بیشتر سهم سازمان بنادر و وزارت راه در دریاها است، تصریح کرد: قوانین دریایی، کنوانسیون‌های دریایی، جلوگیری از آلودگی محیط دریاها همه جزو وظایف دریایی سازمان است و هرچه ما امکانات بیشتری برای دریاهای خود ایجاد کنیم و محیط آن را ایمن‌تر سازیم می‌توانیم خواست وزیرمحترم یعنی پیوند مردم با دریاها را بهتر اجرا کنیم.

به گفته صابری بندرلنگه زمانی فعال بود که مردم سرمایه‌گذاران آن بودند و به مرور زمان با تاسیس بنادر جدید دیگر از رونق افتاد. از طرفی فرودگاه بندر لنگه دومین فرودگاه کشور بعد از مهرآباد بوده است  و زمانی رونق زیادی داشت اما درحال حاضر با قوت گرفتن مسیرهای ارتباطاتی شهرستان های اطراف مردم از اینجا رفته و سرمایه‌هایشان را هم برده اند. درحال حاضر سرمایه های تمدنی و شهرنشینی به شهرهایی مثل بندرعباس منتقل شده است.

بنادر کوچک توجیه اقتصادی برای آوردن ریل و راه آهن ندارد

وی با بیان اینکه هنوز بنادر کوچک برای کسانی که سرمایه گذاری بزرگ می‌کنند اقتصادی نیست، می گوید: برخورداری از زیرساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی با هدف کاهش هزینه های تجارت و آوردن سرمایه گذران به بنادر کوچک حایز اهمیت است اما نکته این است که بنادر کوچک توجیه اقتصادی برای آوردن ریل و راه‌آهن ندارد. در عین حال رفتار افتصادی کشورها نمی‌طلبد که حمل بار فقط از طریق لنچ باشد.

 مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه با بیان اینکه آوردن ریل و راه‌آهن به بندر نیازمند زیر ساخت‌هاست و ابتدا باید محیط را برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تر آماده کرد، تاکید می کند که ابتدا باید رونق را به بنادر کوچک بازگردانیم تا صرفه اقتصادی برای سرمایه گذار داشته باشد.

صابری با اعلام اینکه تقاضای جاده اختصاصی به بندر داریم و از فرماندارای و شهرداری این مهم را طلب کرده‌ایم، گفت: وقتی بتوانیم یک جاده اختصاصی برای بندر داشته باشیم فعالیت هایمان بیشتر می‌شود. البته ما تا جایی که توانستیم نسبت به توسعه فضای بندری اقدام کرده ایم.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه این خبر را اعلام کرد که: به دنبال توسعه صادرات هستیم و برای اولین بار با عمان ارتباط اقتصادی برقرار کرده‌ایم و دنبال ارتباط بیشتر با قطر در حوزه حمل و نقل تجاری هستیم و گفت: به دنبال تاسیس خطوط جدید مسافربری دریایی در این بندر هستیم.

به گفته صابری با اتخاذ رویکرد توسعه دریامحور و عمران و آبادانی سواحل محروم جنوب، می توان جمعیت را به سواحل برگرداند و رونق اقتصادی را در این مناطق فراهم کرد.

 

نظر شما