شناسهٔ خبر: 27892 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

از نامه کشاورزیان به دبیرکل IRU تا پیشرفت ۳۳ درصدی آزادراه بتنی اصفهان- شیراز

گزارش آخر هفته  ارسال نامه به وزیر حمل‌و‌نقل ترکمنستان و دبیرکل IRU، پاسخ سازمان راهداری به اخبار مبنی بر نرخ بلیت اتوبوس بین شهری، کاهش ۲۱ درصدی تلفات جاده‌ای در دوره ۵ ساله، پیشرفت۳۳درصدی قطعه اول و دوم آزادراه اصفهان- شیراز، افتتاح دومین شرکت خودروی اجاره‌ای کشور در مشهد و پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه اتصال بزرگراه همت به اتوبان کرج مهمترین رویدادهای حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می روند.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هفته گذشته اتفاق‌ها و اخبار متعددی در بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل جاده‌ای، توسعه زیرساخت،نگهداری و ایمنی راه‌ها مورد توجه واقع شد که شاخص ترین این اقدامات در زیر قابل مشاهده است. 

ارسال نامه به وزیر حمل‌و‌نقل ترکمنستان و دبیرکل IRU
در هفته گذشته در بخش حمل و نقل جاده ای و ترانزیت داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند پیگیری اقدام ترکمنستان علیه ناوگان ترانزیت ایرانی و اخذ عوارض اظهار داشت: علی‌رغم تمام پیگیری‌های انجام شده دولت ترکمنستان هیچ پاسخی نداده است و در این راستا نامه‌ای به منظور تجدید نظر در برخورد با ناوگان ایرانی به وزیر حمل‌و‌نقل ترکمنستان ارسال و اشاره شد که با توجه به موافقنامه دو جانبه میان ایران و ترکمنستان قراری بر اخذ عوارض نبوده است و این رویه باعث کاهش سطح تجارت دو کشور می‌شود. همچنین نامه‌ای به مجامع بین‌المللی و دبیرکل IRU(سازمان جهانی ترانسپورت جاده‌ای) در خصوص رفتار دولت ترکمنستان با ناوگان ایرانی ارسال و جزئیات اتفاقات اخیر برای آنها توضیح داده شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته با والری بورسیف معاون وزیر حمل‌ونقل بلغارستان در محل وزارت حمل ونقل و ارتباطات در شهر صوفیا برگزار دیدار کرد و طرفین برای امضای موافقتنامه شش جانبه كریدور خلیج فارس-دریای سیاه و راههای رسیدن به بسط مناسبات ضمن اعلام آمادگی، گفتگوهای مفصلی را انجام دادند.

افزایش نرخ ناوگان عمومی جاده‌ای، متناسب با هزینه تولید خدمات و تورم 
در هفته گذشته خبری در خصوص تکذیب افزایش نرخ بلیت اتوبوس های بین شهری منتشر شد که بر اساس آن مدیرعامل انجمن شرکت های تعاونی گفت: در آغاز سال ۹۴ باتوجه به اینکه کرایه در بهمن ماه ۹۳ افزایش یافته بود، شاهد رشد قیمت نبودیم اما در اسفند ۹۴ رشد قیمت صورت گرفت و ۱۵ فروردین ماه قیمت‌ها به سطح قبلی بازگشت. با وجود ثبات نرخ کرایه اتوبوس‌های بین شهری طی دوسال گذشته، تمامی بخش‌های خدماتی کشور طی این مدت شاهد افزایش نرخ بوده اند.

این صحبت در حالی است که برخی از رسانه بر افزایش ۲۰ درصدی نرخ بلیت اتوبوس های بین شهری از ۱۷ شهریور تاکید داشتند و سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در جوابیه ای به این ادعا اعلام کرد: نرخ حمل مسافر ناوگان عمومی جاده ای از سال ۹۳تاكنون بدون افرایش بوده وبه رغم افزایش هزینه‌های مترتب بر تولید خدمات بخش حمل ونقل عمومی مسافر جاده ای كه با سرمایه صدرصد بخش خصوصی و بدون اتكا به منابع دولتی، فعالان وسرمایه گذاران در این بخش ، امر خطیر خدمات‌رسانی به هموطنان و مسافران را برعهده دارند، تشكل های صنفی حمل ونقل مسافر با اخد مجوز از مراجع ذی ربط، برای حمایت از حقوق صنفی و اقتصادی زیر مجموعه خود، ایجاد انگیرش لازم برای تولید خدمات مطلوب  وجبران هرینه های یكسر خالی جابجایی مسافران؛ تنها برای مقطع پایان تعطیلات و سفرهای تابستانی ۲۰ درصد نرخ حمل مسافر را افزایش دادند.

کاهش ۲۱ درصدی تلفات جاده‌ای در دوره ۵ ساله
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها با بیان اینکه آمار ۱۶ هزار تلفات در سال رقم سنگینی است اما دلیل نمی‌شود اقدامات خوبی که تا این زمان انجام شده را نبینیم و به سیاه نمایی‌ها پاسخ ندهیم، گفت: متاسفانه به دلیل انتشار آمار اشتباه از سوی نهادهای بین المللی و قراردادن نام ایران هم ردیف کشورهای ضعیف آفریقایی و بعضا عربی در تلفات جاده‌ای، اقدامات خوب در این حوزه به چشم نمی آیید.

امیر امینی با اعلام اینکه میان کاهش ۲۱ درصدی تلفات جاده‌ای در بازه ۵ ساله اتفاق خوبی بود که تحت تاثیر اخبار جهانی مبنی بر رتبه بالای ایران در مرگ و میرهای جاده‌ای و عدم اطلاع رسانی درست به چشم نیامد، گفت:ما باید برای دقیق کردن اطلاعات و استانداردسازی اطلاعات و ارتقای کیفیت داده‌های تصادفات، برنامه عاجل برای ورود به نهادهای بین‌المللی داشته باشیم و این کار را باید از وزارت بهداشت و سازمان راهداری بخواهیم.

گفتنی است دبیرکل تراسیکا معتقد بود بر حسب آمارهای بین‌المللی شمار تلفات جاده‌ای در ایران به ۲۴ هزار نفر می‌رسد که طبق توضیح معاون وزیر راه و شهرسازی روشن شد این آمار اشتباه است و رقم حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار کشته صحیح است، اما نهادهای بین المللی مربوط با ضریب بخشی آماری آن آمار را  ارایه می‌دهند و اقدامات ما را زیر سوال می‌برند.

پیشرفت۳۳درصدی قطعه اول و دوم آزادراه اصفهان- شیراز
در بخش زیرساخت جاده‌ای نیز اتفاقات قابل توجهی رخ داد که مهمترین آن اعلام پیشرفت۳۳درصدی قطعه اول و دوم آزادراه اصفهان- شیراز از سوی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بود. علی نورزاد با بیان اینکه  این دوقطعه از "تنگ خیاره" تا "سده" آغاز شده و از سده تا "ایزدخواست" ادامه می یابد، گفت: طول هرکدام از قطعات ۱۰۵ کیلومتر است و پیشرفت کنونی قطعه سده تا خیاره ۳۸ درصد و از ایزد خواست تا سده ۲۷ درصد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ارزیابی در دو قطعه (خیاره تا سده و سده تا ایزدخواست) بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشته اما تملک هم مهم بوده و این موضوع مشکلاتی را در پیشرفت کار ایجاد کرده است. علاوه بر ساخت این دو  قطعه، یک قطعه  ۱۱۷ کیلومتری هم درحال بررسی و مطالعه است که ایزدخواست را به اصفهان متصل می کند.

افتتاح دومین شرکت خودروی اجاره‌ای کشور در مشهد
در بخش استانی نیز اتفاقات گسترده ای رخ داد اما شاید مهمترین اتفاق راه اندازی خودرو اجاره‌ای در مشهد بود. جواد وحدتی فرد مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی در این باره اظهار داشت: اوخر هفته گذشته شبکه خودرو اجاره‌ای rent car  با حضور معاون سیاسی استاندار در فرودگاه بین‌المللی مشهد افتتاح شد که طی آن هتل میثاق با ۴۰ دستگاه خودرو mvm در مقطع اول در مجموع با ۵۰ خودرو آماده خدمات‌دهی شد و طبق تعهد باید تا سه ماه آینده ۵۰ خودرو دیگر به ناوگان خودروی اجاره‌ای اضافه شود. زیرا طبق ضوابط، شرکت های اجاره‌ای خودرو باید حد اقل ۱۰۰ دستگاه خودرو در اختیار داشته باشند.

توسعه راه‌های استان البرز
همچنین ابولفضل باقرنیا مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز نیز به توسعه راه‌های استان البرز در طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت یکی از کارهایی پیگیری شده امتداد پروژه بزرگ‌راه همت به اتوبان کرج بود که قطعه دوم این پروژه تقریبا به آخر رسیده و حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد همچنین قطعه سوم این پروژه هم شروع شده و عملیات اجرایی آن هم در حال انجام شدن است. 

نظر شما