شناسهٔ خبر: 27904 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی مطرح کرد؛

تخريب حاشیه‌‌های شهر مشهد با زلزله ۵ ريشتری/ هشدار نسبت به آتش‌سوزی ۴۰ برج در مشهد

حاشیه نشینی مشهد-پنجتن - شیخ حسن مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی با اعلام اين خبر كه در مشهد حداقل ۴۰ برج در معرض آتش‌سوزی قرار دارند گفت: سازه‌های حاشیه شهر مشهد امن نیستند و با یک زلزله پنج ریشتری مجموع حاشیه‌شهر مشهد با خاک یکسان خواهد شد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهدی فروزان در سلسله نشست‌های علمی توسعه شهری و نقش آن در بروز بحران‌های شهری با موضوع تاب‌آوری و آسیب‌پذیری شهری، ابعاد، شاخص‌ها و چالش‌ها که در محل سازمان مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد، در خصوص اصول پدافند غیر عامل در حوزه شهری، اظهار کرد: اولین اصل این است که یک مدیر شهری بتواند یک مکان‌یابی جدی و صحیح و یک انتخاب برای عرصه‌های ایمن برای مردم داشته باشد؛ در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار حاشیه‌نشین در شهر مشهد داریم در حالی که سازه‌های حاشیه شهر امن نیستند و یک زلزله پنج ریشتری می‌تواند تمام حاشیه شهر مشهد را با خاک یکسان کند.

وی با اشاره به آتش‌سوزی برج سلمان، گفت: در مشهد حداقل ۴۰ برج دیگر در معرض آتش‌سوزی هستند؛ اصل ۲۱ قانون ملی مقررات ساختمان به صراحت اصول پدافند غیر عامل در ساختمان‌سازی و برج‌سازی نظیر راه پله اضطراری، سیستم اعلام حریق و ... را مشخص کرده و سازمان نظام مهندسی و شهرداری موظف هستند این اصول را عملیاتی کنند، اما آیا واقعا این موارد اجرایی می‌شود؟

مدیرکل پدافند غیر عامل استان با اشاره به اینکه کار ما نظارت، ‌ارزیابی و سازمان‌دهی است، عنوان کرد: خلاءای که احساس کردیم این است که مهندسی در سطح خراسان رضوی دارای پایه نظام مهندسی هستند، اما با اصول پدافند غیر عامل آشنایی ندارند به همین دلیل تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی منعقد شده که مهندسان را آموزش دهیم و آنان با اصول پدافند غیر عامل آشنا شوند.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان عنوان کرد: دومین اصل در پدافند غیر عامل در مدیریت شهری تمرکززدایی در احداث بناها و ایجاد پراکندگی در برج‌ها و مراکز حساس است که در حال حاضر برای این  موضوع هیچ برنامه خاصی وجود ندارد.

وی با اشاره به اصل مقاوم‌سازی و ایجاد استحکامات در بناها، عنوان کرد: هر طرح جامع شهری باید پیوست پدافند غیر عامل داشته باشد که شهر مشهد دارای پیوست پدافند غیر عامل است، اما بعضا رعایت نمی‌شود به طور مثال خط یک قطارشهری مشهد که باید امن‌ترین جا برای مردم باشد پیوست پدافند غیر عامل ندارد در حالی که در بعضی از کشورها، قطارشهری استفاده‌های چند منظوره دارد و حتی به عنوان پناهگاه در مواقع بحران نیز استفاده می‌شود.

فروزان ادامه داد: از دیگر وظایف حوزه ما اقدامات خاص است تا بتوانیم نقاط حساس و حیاتی شهر را برای اعلام هشدار، اعلام خبرهای اولیه و در صورت نیاز برای استتار داشته باشیم همچنین باید با سازمان مدیریت بحران همگام باشیم اگرچه که دیدگاه‌هایمان کمی متفاوت است، اما این دو سازمان نگاه ویژه‌ای به یکدیگر دارند.

نظر شما