شناسهٔ خبر: 27913 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تمدید مهلت مسابقه طراحی سردرورودی ساختمان فرهنگی منطقه آزاد اروند

پوستر مهلت مسابقه طراحی سردرورودی ساختمان فرهنگی اداری منطقه آزاد اروند به دلیل درخواست‌های مکرر شرکت‌کنندگان تا ۲۵ مهرماه تمدید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان منطقه آزاد اروند با همکاری شرکت اسکان ایران، در نظر دارد به منظور طراحی المان سردر ورودی ساختمان  منطقه آزاد اروند، جهت دریافت برترین طرح، مسابقه‌ای با همین عنوان برگزار کند.

 مکان سردر ورودی در محوطه ساختمان در حال اجرای مرکز فرهنگی-اداری اروند، در استان خوزستان واقع در لبه ی اتوبان آبادان-خرمشهر است.

منطقه آزاد اروند دارای اقلیم گرم و خشک با رطوبت نسبی بالاسـت که به دلیل پایین بودن عرض جغرافیایی منطقه، شـدت تابش آفتاب زیاد است. در تابستان، هوای گرم که بر اثر تابش شدید آفتاب ایجاد میشـود، شـرایط نامسـاعدی را ایجـاد می‌کند.

میانگین حداکثر دمای هوا در پنج ماه از سال (اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شـهریور) بـیش از ۴۰ درجـه سلسـیوس و بالاترین دمایی که در منطقه ثبت شده، ۵۳ درجه سلسیوس بوده است. در سه ماه از سال (آذر – دی و بهمن) که فصـل سرد این منطقه را تشکیل می‌دهند، میانگین دمای هوا به پایین‌تر از ۱۰ درجه سلسیوس می‌رسد و پایین‌ترین دمایی کـه در منطقه ثبت شده ۴- درجه سلسیوس بوده است..                                                             
هوای گرم و تابش شدید آفتاب باعث تبخیر آب در سطح آبراهه‌های اصلی مثل کارون و ارونـد مـی‌شـود امـا بـه دلیـل مسطح بودن اراضی و وجود باد در منطقه، رطوبت حاصل از تبخیر آب رودخانه‌، تنها در محل باقی نمی‌مانـد و در تمـام ناحیه توزیع می‌شود.

براساس معدل ۲۵ ساله آمار وزش باد، جهت وزش باد غالب در این ناحیه  در تمام ماه‌هـای سـال از شمال غربی به جنوب شرقی است. نفوذ سیستم‌های مرطوب غربی در فصل پاییز آغاز شده و در زمستان به حداکثر می‌رسد.

متوسط درصد بارشهـای پـاییز حدود ۳۵ درصد و در زمستان ۵۰ درصد است و حدود ۱۰ درصد بارش های سالیانه بـه فصـل بهـار تعلـق داشـته و سـهم بارش‌های تابستانی بسیار ناچیز و به صفر می‌رسدومیزان گرد و غبار در این منطقه بسیار زیاد است.

  طرح ارائه شده باید ضمن توجه به موقعیت خاص استان خوزستان نشانگر هویت شهری این منطقه باشد. خلاقیت و نوآوری در طرح در نظر گرفته شود. نسبت به نحوه نورپردازی در شب و میزان رویت المان سردر (باتوجه به موقعیت طرح و حجم تردد در جاده خرمشهر-آبادان) توجه کافی منظور شود. همچنین  طرح پیشنهادی باید قابلیت اجرایی شدن را داشته و از نظر فنی و اقتصادی قابل توجیه باشدو دعوت کنندگی و اصول زیبایی­شناسی فرم در طراحی، منظور شود.

در طراحی المان سردر، از مبانی نظری معماری جنوب ایران استفاده شود و مصالح به‌کار گرفته شده باید از نظر جنس، رنگ، بافت، و استحکام با شرایط محیط سازگار باشند. همچنینبه بستر فیزیکی و شرایط اقلیمی طرح توجه شود وفرم، اندازه، ارتفاع و حجم المان سردر طراحی شده، به منظور ایجاد شرایط همگون بصری، متناسب با ساختمان اصلی و فضای پیرامونی باشد وطرح پیشنهادی به عنوان شاخص منطقه آزاد اروند، قابلیت نماد شدن را دارا باشد.

 نیازهای اصلی طرح نیز طراحی ورودی مستقل پیاده برای کارکنان و مراجعان و طراحی ورودی مستقل خودرو با امکان کنترل ورود و خروج است.

مسابقه حاضر به صورت آزاد و در یک مرحله برگزار می شود وطرح­های ارائه شده پس از پایان مسابقه مسترد نخواهد شد.

شرکت اسکان ایران در قبال تاخیر و یا خسارت وارده به مدارک قبل از تحویل آن به دبیرخانه، مسئولیتی را به عهده نخواهد گرفت ودبیرخانه شرکت اسکان ایران به طرح­های رسیده پس از تاریخ اعلام شده ترتیب اثر نخواهد داد.

  مهلت ارسال مدارک تا تاریخ ۲۵مهر ماه ۳۵  است و مدارک آماده شده باید به آدرس پستی تهران- خیابان ولیعصر- بالاتر از میرداماد-کوچه ی تابان غربی- پلاک ۷۲- دبیرخانه شرکت اسکان ایران  ارسال شود.

ارائه طرح حداقل در ۳ شیت A۲ سفید رنگ باید بدون هرگونه زوائد شامل   شرح و ترسیم ایده­ها و مراحل شکل­گیری طرح و دارای دیاگرام نشان دهنده مسیر حرکت پیاده و سواره در طرح همراه با پیشنهاد چگونگی اجرای نورپردازی طرح باشد و  ارائه تمام مدارک خواسته شده بر روی لوح فشرده با برچسب خوانا شامل نام کامل طراح و عنوان مسابقه است.

به نفر اول این مسابقه پنج سکه تمام بهار آزادی به همراه لوح تقدیر و به نفر دوم و سوم به ترتیب سه و یک سکه بهار آزادی به همراه لوح تقدیر اعطا می شود. محمدرضا بمانیان، محمد دیده بان، کوروش عطاریان، منصور یگانه و کوروش مومنی نیز هیئت داوران را شامل می‌شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما