شناسهٔ خبر: 27928 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حناچی مطرح کرد؛

چالش بزرگ مغایرت طرح تفصیلی تهران با طرح جامع/ عارضه‌های جبران‌ناپذیر برج میلاد برای تهران/ مسئولان و شهرسازان مسئولیت بپذیرند

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، بزرگترین چالش امروز شهرسازی پایتخت را مغایرت طرح تفصیلی تهران با طرح جامع می‌داند و می‌گوید: در شهرسازی مانیفستی داریم که طرح‌های بالادست تکلیف طرح‌های پایین دست را روشن می‌کنند. بدین‌معنا، طرح تفصیلی باید در چهارچوب طرح جامع شهر تهران، طرح جامع تهران با همه راهبردهایش باید در دل طرح مجموعه شهری تهران و طرح مجموعه شهری تهران نیز باید در چهارچوب‌های طرح‌های بالادست بگنجد و از آن تبعیت کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نخستین نشست هم‌اندیشی با تشکل‌ها و انجمن‌های غیردولتی شهرسازی، معماری، میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست که به دبیری علی اعطا مشاور وی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد در حضور معماران، شهرسازان، فعالان محیط‌زیست و فعالان میراث‌فرهنگی کشور به سختی‌های دولت و کمبود بودجه آن اشاره کرد و گفت: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و دبیرخانه آن به معنای عام، مرکز فکر دولت است و در این مورد ما تمامی تلاش خود را برای انجام این وظیفه به کار می‌گیریم.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر تلاش بیشتر وزارت راه و شهرسازی برای حضور معماران و شهرسازان در پروژه‌های مختلف و استفاده از توانمندی و تخصص این دو قشر تخصصی جامعه، افزود: تمام تلاش ما این است که 100 درصد تخصیص در امور شهرسازی تخصیص پیدا کند. زیرا تامین اعتباری که برای حمایت از شهرسازی و مشاوران  در نظر گرفته می‌شود در مقایسه با پروژه‌های راهی ارقام درشتی نیست و در ضمن ضامن بقا و ادامه فعالیت مشاوران تخصصی است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه موافقت‌هایی از سوی دولت برای تخصیص اعتبار حداکثری صورت گرفته است گفت: با قول‌های مساعد دولت حضور مشاوران را پررنگ‌تر در پروژه‌ها خواهیم داشت و از رکودی که در حال حاضر با آن مواجهیم خارج می‌شویم. 

حناچی تصریح کرد: حذف مشاوران از کمیسیون ماده 5 در تهران و سایر شهرها صدمه جدی به شهرسازی وارد کرد. اگرچه تلاش‌ برای اصلاح کمیسیون ماده 5 تهران و جلوگیری از تخلفات کمیسیون در سال‌های 87 موجب ارسال اصلاحیه ای به مجلس شد .اما عملا عدم حضور مشاوران در آن کمیسیون به ضرر شهرها تمام شد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این نکته که نمی‌خواهد کسی را در حذف مشاوران در کمیسیون ماده 5 مقصر بداند گفت: قبل از اینکه مشاوران در کمیسیون‌های ماده 5 حذف شوند نظر مشاوران در بسیاری از موارد تعیین کننده بود و ما خیلی از مواقع نظرات را برمی‌گرداندیم. اما در دوره های اخیر، به دلیل حذف مشاوران ، فشار فراوانی را بر دوش خود تحمل می‌کنیم. 

حناچی با اشاره به نقش سازنده انتقاد برای بهبود وضعیت شهرسازی کشور تاکید کرد: ویژگی تحلیل، دیدن نیمه خالی لیوان در کنار نیمه پر آن است. اما در عین‌حال باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهیم که ما در مقاطعی از زمان نیازمند آن هستیم تا تجربیات مثبت و عملکرد مناسب را به بهترین نحو، اطلاع‌رسانی کنیم. زیرا فرهنگ بر اثر انتقال تجربیات مثبت و نقد، شکل می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بزرگترین چالش معاونت شهرسازی و معماری مغایر بودن طرح تفصیلی تهران با طرح جامع است تاکید کرد: در حال‌حاضر، ما در شورای‌عالی شهرسازی و معماری اِشراف لازم را بر طرح تفصیلی تهران نداریم و به صراحت می‌گویم که اصلا روی آن اطمینان نداریم. و این نکته به این معنی است که اجرای کامل طرح تفصیلی ما را به اهداف طرح جامع نه تنها نزدیک بلکه از اهداف عمومی و راهبردی آن دور می‌کند.

نظر شما