شناسهٔ خبر: 27970 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در گلستان برگزار شد:

برگزاری جلسه بررسی موانع اجرایی قانون پیش‌فروش ساختمان‌ها در گلستان

جلسه كارگروه اجرای قانون پیش فروش ساختمان در گلستان با برگزاری دو جلسه؛ موانع، مشكلات و راهكارهای اجرایی كاهش یا رفع قوانین پیش فروش ساختمان مصوب سال ۸۹ را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، در این جلسات كه به ریاست دادگاه‌های عمومی و انقلاب مركز استان و دبیری راه و شهرسازی استان و با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های اجرایی عضو كارگروه در سالن جلسات دادگاه‌های عمومی و انقلاب گرگان برگزار شد، وظایف مشاورین املاك، جایگاه دفاتر اسناد رسمی در تنظیم سند پیش فروش، جایگاه شهرداری در صدور شناسنامه فنی، جایگاه نظارتی نظام مهندسی، چگونگی اخذ مجوز پیش فروش از راه و شهرسازی و چگونگی صدور مجوز انتشار آگهی تبلیغاتی پیش فروش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مرکز استان در این جلسات به بررسی موانع اجرای قانون پیش فروش و لزوم تسریع در اجرای آن قانون جهت حمایت از پیش خریداران ساختمان و جلوگیری از بروز هرگونه اعمال مجرمانه و کلاهبرداری در این زمینه پرداخت.

عزت الهحمزه نژاد گفت: با اجرای این قانون هم حقوق پیش خریداران تامین و هم موجب کاهش ورود پرونده‌ها به سیستم قضایی جهت پیش خرید و فروش ساختمان خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان و دبیر كارگروه نیز از مزایای اجرای این قانون در جهت تضمین حقوق پیش خریداران و ایجاد ثبات در موضوع پیش خرید و فروش ساختمان ابراز امیدواری كرد و از ابلاغ دستور العمل صدور مجوز انتشار آگهی پیش فروش موضوع ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی خبر داد.

مدیر املاک حقوقی راه و شهرسازی گلستان نیز، با ارائه گزارش مختصری از سوابق و پیشینه تصویب قوانین پیش فروش ساختمان، به بیان مشکلات و نقاط ضعف لایحه حمایت از پیش خریداران مصوب دیماه ۱۳۵۸ و علل عدم تهیه آیین نامه اجرایی آن تا سال ۱۳۷۴ پرداخت.

غلامعباس نظرخانی افزود: قانون پیش فروش ساختمان در سال ۸۹ به تصویب مجلس شواری اسلامی رسیده و این قانون از زمره قوانین مترقی كشور محسوب می‌شود که متضمن منافع پیش خریدار و پیش فروشنده بوده و باعث کاهش مرافعات اشخاص و حل و فصل سریع اختلافات آنان از طریق داوری موضوع ماده ۲۰ قانون پیش فروش خواهد بود.

 در ادامه، مدیرکل ثبت اسناد و املاک گلستان و نماینده کانون سردفتران استان نیز درباره تهیه و آماده بودن فرم قرارداد پیش فروش مطالبی بیان داشته و از امکان تنظیم قرارداد پیش فروش در سامانه‌های دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه اعلام آمادگی كردند.

مرور مشکلات، موانع، ابهامات و نحوه اجرای آیین نامه اجرایی قانون پیش فروش به صورت ماده به ماده توسط هر یک از اعضای حاضر در جلسه کارگروه بخش دیگر این نشست‌ها را تشكیل می‌داد.

تعیین تكلیف معرفی ناظر و بررسی نظریه ارشادی و تفسیری آن از سوی مالك براساس نص صریح قانون از طریق مراجع ذیصلاح ارشد قضایی و قانونی، بررسی كیفری قوانین لازم الاجرای موجود و تعیین تكلیف اعلام واحدهای مسكونی قابل فروش با صدور و تنظیم شناسنامه فنی از سوی شهرداری از دیگر موارد بررسی شده در این جلسه بود.

همچنین، در این جلسه مقرر شد با دعوت از نمایندگان بانك‌های عامل استان برای حضور در جلسه، ایرادات موجود در قوانین جاری كشور در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد و برای رفع نواقص آنها به مراجع قانونی ذیصلاح بالاتر ارجاع داده شود.

دادگاه‌های عمومی و انقلاب و معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مركز استان، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری كل، شهرداری گرگان، ثبت اسناد و املاك، سازمان نظام مهندسی ساختمان، انجمن انبوه سازان مسكن و ساختمان، كانون سردفتران اسناد رسمی، اتحادیه مشاورین املاك اعضای تشكیل دهنده این كارگروه به شمار می روند.

كارگروه اجرای قانون پیش فروش ساختمان پیرو دستور جلسه چهل و چهارم شورای حفظ حقوق بیت المال گلستان و با توجه به تاکیدات موکد رئیس کل دادگستری استان و به منظور ارتقای سطح کیفی اجرای قانون پیش فروش ساختمان مصوب سال ۸۹  تشكیل شده است.

نظر شما