شناسهٔ خبر: 2798 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در نشست شورای مرکزی نظام مهندسی خواستار شد:

کیفیت در ساخت و ساز ارتقاء یابد/ علل گسترش محدود‌ه‌های فرسایشی

محمدسعید ایزدی مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در نشست با اعضاء شورای مرکزی نظام مهندسی کشور خواستار جدیت در فرایند نظارت ، کنترل و افزایش ارتقاء کیفیت در ساخت و ساز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی در نشست شورای مرکزی نظام مهندسی با اشاره به اینکه بحث بافت‌های فرسوده و تعبیر امروزی محدوده‌ها و محلات بازآفرینی شهری ناشی از سرعت شتابان شهرنشینی، جا به جایی جمعیت شهری و ناکارآمدی نظام برنامه ریزی شهری است گفت: بافت‌های هدف بهسازی و نوسازی شهری به پنج دسته تقسیم میشوند.

به گفته ایزدی، بافت‌های تاریخی با وسعت حدود ۲۱ هکتار در کشور یعنی محدوده‌ها و محلاتی که از  توسعه شهری عقب افتاده‌اند و ساکنان دیگری در این مناطق اسکان پیدا کرده‌اند. البته این مناطق بدلیل تاریخی بودن بعنوان ثروت‌های شهرها محسوب می‌شوند.

وی درباره دسته دوم از بافت‌های هدف اظهار کرد: بافت‌های حاشیه‌نشین یا به عبارت دیگر سکونتگاه‌های غیررسمی با وسعت ۵۴ هزار هکتار، این بافت‌ها و محدوده‌ها خارج از برنامه رسمی توسعه شهری شکل گرفته‌اند که ساکنان آن با مسائل و مشکلات زیادی روبرو هستند.

محدوده‌های ناكارآمدي بافت مياني مراكز شهر به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی شامل بافت‌هایی می‌شود که نه تاریخی هستند و نه غیررسمی، بلکه بافت‌هایی در مراکز شهرها با وسعت  ۵۴ هزار هکتار شناسایی شده‌اند.

به گفته ایزدی، برخی سکونتگاه‌های روستایی که در شهرها ادغام شده‌اند عبارتند از چیذر، ده ونک در شهر تهران و غیره. البته باید از یکسری محدوده‌ها و سایت‌ها که کاربری آنها همگونی با زندگی جاری شهرهای ما ندارند مانند زندان‌ها و پادگان‌ها هم یاد کرد.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری افزود: در یک جمع‌بندی می‌توان اذعان داشت که حدود ۱۳۰ هزار هکتار از محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری در  ۴۹۵ شهر یعنی بالغ بر یک سوم جمعیت کشور که شامل ۲۰ میلیون نفری است شناسایی شده و این امر خواسته و ناخواسته در حال گسترش است.

ایزدی ادامه داد: به دلیل ساخت و ساز نازل و بدون کنترل بصورت خواسته و به دلیل پدیده فقر شهری بصورت ناخواسته محدوده و محلات هدف باز آفرینی شهری شکل پیدا می‌کنند.  

معاون وزیر راه و شهر سازی در این نشست همچنین خواستار نظارت و کنترل بیشتر در ساخت و سازها در محدوده‌ها و محلات هدف شهری در کشور شد و گفت: در نظارت، کنترل و ارتقاء کیفیت ساخت و ساز محدوده‌ها و محلات هدف شهری لازم است توجه بیشتری شود و سازمان‌های نظام مهندسی در سراسر کشور در این رابطه جدیت بیشتری به خرج دهند.

وی افزود: چنانچه نظارت، کنترل و کیفیت در ساخت سازها صورت نگیرد، این محدوده‌های فرسوده گسترش پیدا می‌کنند.

به گفته ایزدی، با تصویب دولت ۳۰۰ هزار وام نوسازی در اختیار ساکنان در محلات و محدوده‌های بازآفرینی شهری قرارخواهد گرفت.

وی گفت: خوشبختانه اخیرا رقم تسهیلات  نوسازی نیز  افزایش پیداکرده است، براساس تازه‌ترین مصوبه دولت، میزان سقف تسهیلات تامین مسکن در کلانشهرها ۵۰۰ میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون ریال و سایر شهرها ۲۰۰ میلیون ریال شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: از یک سو حمایت دولت در محلات هدف بازآفرینی شهری و از سوی دیگر سرمایه‌های ساکنان که در امر نوسازی مشارکت می‌کنند، نباید به خاطر بی دقتی در ساخت و سازها از بین برود.

ایزدی گفت: بهسازی و نوسازی محدوده‌ها و محلات هدف شهری از ضروریات کشور است و مشارکت مردم و ساکنان در این محدوده‌ها شرط اصلی به شمار می‌رود.

وی عملکرد شهرداری‌ها، دولت و بخش خصوصی در پر رنگ کردن نقش مردم در مشارکت و نوسازی بازآفرینی شهری را بسیار مهم خواند و افزود: با تدبیر و چاره اندیشی درست در خصوص انجام فرایند بهتر نوسازی محلات و محدوده‌های هدف شهری علاوه بر افزایش مشارکت مردم، سرمایه‌ها نیز حفظ می‌شود و افزایش خواهد یافت./    

نظر شما