شناسهٔ خبر: 28006 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

معمای حوادث شهری تهران از هشدار تا فاجعه/ بررسی گودبرداری‌های غیرمجاز و تخریب قنات‌ها بر فرونشست‌های پایتخت/ آیا تهران و تهران‌نشینان روزهای سختی در پیش دارند؟

حوادث شهر تهران حوادث شهر تهران که از وقوع تا خبرهای ناگوار دامنه پیدا کرده‌اند در حالی گریبان پایتخت و زندگی شهروندان را گرفته است که احتمال می‌رود تخریب بستر آب‌های زیرزمینی بخشی از معمای فرونشست زمین‌ها باشد. گفته می‌شود دلیل بخشی از تخریب آثار میراث‌فرهنگی کشور بر اثر گودبرداری‌ها و ساخت و سازهای بی‌رویه بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرونشست‌های زمین در نقاط مختلف شهری در حالی محل اظهارنظر کارشناسان، مسئولان و حتی شهروندان از منظر زندگی در شهر شده است که در برخی از حوادث ردپای ناهماهنگی و خروج از ضوابط به چشم می‌خورد. اگرچه گفته می شود در بیشتر آنها حادثه جانی کمی وجود داشته اما این حوادث بخشی از سریالی است که چندماهی است آرامش شهروندان تهرانی را دستخوش مخاطره کرده است. این نگرانی همواره وجود دارد که در صورت وقوع حوادث طبیعی، تهران مقاومت لازم را خواهد داشت؟ و از آن مهمتر آیا ساختمان‌ها بر زیرساخت‌هایی واقع شده‌اند که در برابر حادثه‌ از استحکام لازم برخوردار باشند و فروریزشی نداشته باشند؟ پیش‌تر نیز حوادث مشابه‌ای در سطح شهر رخ داده بود که مسئولان را با این سوال بزرگ مواجه کرده بود که شهر تهران در برابر حوادث و رخدادهای طبیعی تا چه اندازه مقاوم است و آیا زیرساخت‌های شهری و ساخت و سازها به گونه‌ای هستند که بتوانند در برابر یک حادثه مقاومت داشته باشند؟

به نظر می‌رسد روزهای سختی برای تهران در پیش است. زلزله یکی از رخدادهایی است که هر لحظه تهران با وقوع آن به مخاطره خواهد افتاد. چندی پیش، نیز چندین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به بررسی حوادث مختلفی که در سطح شهر رخ داد اختصاص داشت. حادثه شهران، بررسی ابعاد موضوع و گودبرداری‌های غیرمجاز و تعیین گسل‌های زلزله شهر تهران بخشی از دستورجلسه‌های شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را تشکیل دادند.

بررسی تخریب کاخ نیاوران به دلیل مجاورت با پروژه اطلس مال و گودبرداری‌های آن

حمزه‌ای فرونشست کاخ نیاوران و آسیب‌های وارد بر آن را که توسط سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام شده و با این فرضیه که مجاورت پروژه اطلس مال به آن دامن زده است، از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای بررسی موضوعات گودبرداری‌های غیرمجاز اعلام و به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: ما در پروژه کوروش همان گود و فرونشستی را داریم که مشابه آن برای کاخ صاحبقرانیه رخ داده است. در حال حاضر، این دغدغه را داریم که مساله گودها ممکن است تاثیراتی را در نحوه هدایت آب‌های زیرزمینی داشته باشد. همچنین در حال حاضر تعداد زیادی قنات فعال در زیر شهر تهران داریم که گودها حتما بر امتداد مسیر قنات‌ها تاثیر می گذارد و همه اینها از مواردی است که باید روی آن کار شود.

وی تصریح می کند: شهرداری اگر بر اساس ضوابط مصوب پروانه صادر کند حتما مسائل و موارد به حداقل خواهد رسید.  

حمزه‌ای تاکید می‌کند: شهرداری در هنگام صدور پروانه و طرح موضوع در کمیسیون ماده ۵ مسولانه عمل نکرده ونه منافع سرمایه گذار آن ونه منافع شهر وندان را در دراز مدت ندیده و صرفا به دریافت عوارض، افزایش سطح اشعال، و تراکم ودادن کاربریها غیر قابل توجیه در مقیاس محله در سال ۹۱ عمل کرده است.

تخریب قنات‌های اطراف کاخ صاحبقرانیه

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز پیش‌تر در گفتگو با خبرنگاران گفته بود: در مطالعات مقدماتی متوجه شدیم که در آن منطقه لغزش‌زمین‌ رخ داده و در صورتیکه تدبیری برای آن نداشته باشیم گسترش می‌یابد و خرابی‌های بیشتری را ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل، نیازمند تمهیدات گسترده‌ای در منطقه پیرامونی بافت کاخ‌صاحبقرانیه هستیم تا علاوه بر حفظ میراث‌فرهنگی کشور برای ساکنانی که در اطراف آن زندگی می‌کنند مشکلات احتمالی همچون فرونشست زمین رخ ندهد. زیرا در آن منطقه پارک، فرهنگسرا و مراکز عمومی و همچنین خانه‌هایی وجود دارد که باید به امنیت آنها فکر کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ماجرای گودبرداری‌های غیرمجاز و حوادث تهران

محمد شکرچی‌زاده در هفته های گذشته درباره گودبرداری‌های غیرمجاز و حوادث شهر تهران اظهارنظر کرد و گفت: در صورتی که گودبرداری‌های انجام شده عمیق باشد و پس از آن دیواره‌هایی بتونی احداث شود، این موضوع جریان آب زیر سطحی را تغییر می‌دهد و موجب آب‌شستگی در مناطق زیرزمینی می‌شود. در تهران آب‌رفت‌هایی وجود دارد که چسبندگی کافی را نداشته و از نوع دانه‌ای هستند، بر همین اساس وقتی جریان آب تغییر می‌کند این مناطق در آستانه فروریزش قرار می‌گیرند؛ بنابراین یکی از احتمالات درباره علت ریزش زمین در منطقه ستاری (نزدیک پاساژ کوروش) اجرای دیواره‌های بتنی با عمق ۹ تا ۱۰ طبقه‌ای در زیر زمین است.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی اخیرا نیز در گفتگویی با پایگاه خبری وزارت گفته است: با وضعیتی که در برخی مناطق تهران وجود دارد اگر بخواهیم مجموعه اقداماتی همچون مترو و گودبرداری را نیز خودمان در سطح شهر با نام توسعه انجام دهیم به جریان مخرب سرعت بخشیده ایم. به همین دلیل ضرورت دارد تا توسعه هایی را که مدنظر است به نحوی انجام دهیم که مخاطرات اضافه نشوند.

وی همچنین معتقد است: فعالیت‌های توسعه شهری اعم از عملیات مترو و گودبرداری‌های با عمق زیاد با توجه به حساس بودن منطقه تهران و مخاطرات دیگری که به طور طبیعی وجود دارد، ضرورت دارد تا با نهایت دقت و توجه به ضوابط و قوانین باشد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز درباره گودبرداری های پایتخت در خبر ۲۰:۳۰ گفت: واقعیت این است که این پروژه (گودبرداری ۳۲ متری درخیابان میرزاپور یا سهیل) در بافت پیرامونی خود مقیاس نامعقولی دارد. آن منطقه طبق طرح جامع شهری منطقه R۱۲۱است یعنی منطقه مسکونی با حداکثر طبقات ۴ طبقه و ۶۰ درصد ساخت، در حالیکه این پروژه در صد در صد فضا گودبرداری شده و ۱۲۰ هزار متر فضای تجاری- فرهنگی برای آن پیش بینی شده است و مقیاس غیرمتعارفی در محدوده خود دارد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)/

نظر شما