شناسهٔ خبر: 28039 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضا قرار داد سرمایه‌گذاری در بندرخشک آپرین:

تکمیل بندر خشک آپرین تا دو سال آینده/ ترخیص و حمل کالا به مقصد آپرین بدون عملیات گمرکی/ راه‌اندازی واگن‌های دوطبقه کانتینری به‌منظور افزایش بهره‌وری

امضاء مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به تشکیل بندر خشک آپرین گفت: ساخت‌وساز ساختمان‌ها، محوطه انباری و نصب تجهیزات گمرکی ظرف دو سال آینده به پایان خواهد رسید و حضور یک ترمینال بزرگ حمل‌ونقل ریلی برای انتقال کالا از کشتی به تهران، کمک بزرگی به توسعه حمل‌ونقل و رشد اقتصادی صنایع تهران خواهد کرد.

محسن پورسید آقایی در مراسم امضا قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر خشک آپرین که با مشارکت شرکت پرس و شرکت ترانس اینوست انجام شد، اظهار داشت: این یک برنامه دیرینه شرکت راه‌آهن از ۴۰ سال قبل تا به امروز به‌منظور جابه‌جایی بار منطقه اقتصادی تهران برای واردات و صادرات بود.

وی افزود: از زمان تشکیل دولت جدید تصمیم به تکمیل طرح‌های بلندمدت بر جامانده گرفته شد و اینکه چگونه  آپرین را برای کارایی کافی و سرمایه‌گذاری مناسب فعال کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه جلسات کارشناسی متعددی برای طراحی مدلی به‌منظور جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برگزار شد گفت: واگذاری زمین و ترمینال داری و  تخلیه و بارگیری با بهره برداری بهتر از سوی راه آهن انجام شود.

وی در ادامه بیان داشت: مایه خوشحالی است که برنده مناقصه سرمایه‌گذاری بندر خشک آپرین توسط شرکت پرس و شریک سویسی «ترانس اینوست» با بیش از ۱۱۰ شرکت زیرمجموعه صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به علاقه‌مندی و اعتماد شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری به لطف توافقات برجام صورت گرفته و در آینده نیز موفق به افزایش مشارکت حضور شرکت‌های خارجی در ایران خواهیم شد.

به گفته پورسید آقایی با تشکیل آپرین بزرگ، کار ساخت‌وساز ساختمان‌ها، محوطه انباری و نصب تجهیزات گمرکی ظرف دو سال آینده به پایان خواهد رسید و شاهد رونق تهران خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمل بخش اعظم کالاهای بندرعباس به تهران و اطراف آن گفت: بنابراین حضور یک ترمینال بزرگ حمل‌ونقل ریلی که بار را از کشتی به تهران برساند کمک بزرگی به توسعه حمل‌ونقل و رشد اقتصادی صنایع تهران خواهد شد.

وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر کانتینرها از داخل کشتی به مقصد تهران از کنار کشتی به یارد ریلی بندرعباس منتقل می‌شوند و بدون انجام عملیات ترخیص در کمتر از ۶۰ ساعت و بدون محدودیت در جابجایی کانتینر به‌طرف تهران حمل می‌شوند.

پورسید آقایی از تصمیم راه‌آهن برای راه‌اندازی واگن‌های دوطبقه کانتینری به‌منظور افزایش بهره‌وری خبر داد و گفت: در نظر داریم این موضوع را تا تکمیل عملیات اجرایی آپرین انجام دهیم.

مدیرعامل راه‌آهن بابیان اینکه به دنبال جذب سرمایه‌گذار به‌ویژه سرمایه‌گذاران خارجی هستیم اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی ابتدا از سرمایه‌گذاری‌های کوچک کار خود را شروع می‌کنند و پس از حصول اطمینان به سراغ سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر می‌روند.

این مقام مسئول با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیون دلاری شرکت خارجی در زمینهٔ کترینگ غذا قطارهای مسافربری افزود: امروز شاهد سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۳۰ میلیون دلار در بندر خشک آپرین هستیم و به‌طورقطع سرمایه‌گذاری در واگن‌های دوطبقه کانتینری در آینده نیز حاصل خواهد شد و به همین ترتیب موانع بر سر راه توسعه اشتغال و صنعت برطرف خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان ضمن تشکر از تمامی شرکت‌های داخلی و خارجی حاضر در مناقصه سرمایه‌گذاری بندر خشک آپرین یادآور شد: امیدواریم بر اساس تجربیات گذشته این سرمایه‌گذاری نیز بر اساس زمان‌بندی پیش رود و شاهد یک حمل‌ونقل ایمن و پایدار باشیم.

نظر شما