شناسهٔ خبر: 28040 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسید آقایی در جمع خبرنگاران:

ظرفیت سرمایه‌گذاری در «آپرین» ۱۰ برابر قرارداد فعلی است/ تکمیل پل آستارا- آستار تا پایان ۲۰۱۶/ خروج ۳۵۰ واگن مسافری فرسوده تا پایان سال از شبکه ریلی/ تاکید بر تسریع اقدامات ذوب آهن برای تولید ریل ملی/ راه‌آهن مجاز به خرید واگن نیست

پورسید آقایی درجمع معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه « در بندر خشک آپرین بالغ بر ۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است» گفت: البته ظرفیت سرمایه‌گذاری در آپرین ۱۰ برابر این مقدار است و پس از دو سال این سرمایه‌گذاری در فازهای بعدی ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی محسن پورسید آقایی با اشاره به قرارداد سرمایه‌گذاری بین شرکت راه‌آهن با شزکت ایرانی پرس و شریک سویسی «ترانس اینوست» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۴۰ سال پیش برنامه ریزی شده بود که آپرین به یک مرکز لجستیکی بزرگ برای تهران تبدیل شود و خوشبختانه در دولت یازدهم بر روی این موضع کار شد و امروز با حضور سرمایه گذار خارجی که کار اصلی آن در زمینه حمل و نقل در سطح بین‌المللی است انجام شد.

وی افزود: مجموع سرمایه گذاری در فاز اول توسط این شرکت  بالغ بر ۳۰ میلیون دلار برای محوطه‌های کانتینری و گمرک خواهد بود. البته آپرین ظرفیت ۱۰ برابر این مقدار را خواهد داشت و پس از دو سال این سرمایه گذاری در فازهای بعدی ادامه پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر راه شهرسازی با اشاره به مزایای راه اندازی بندر خشک آپرین بیان داشت: این بندر خشک زمان رسیدن کالا به صنایع اطراف تهران که نبض اقتصاد کشور هستند را کاهش می‌دهد و شاهد کاهش ترافیک کامیون‌ها خواهیم بود که خود آن هم باعث کاهش تصادف و هم صرفه‌جویی انرژی می‌شود. همچنین آپرین در جایی طراحی شده است که بدون ورود به تهران با شبکه بزرگراهی اطراف تهران بار می‌تواند بدون ایجاد ترافیک وارد کارخانجات مناطق نزدیک تهران شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به نقش این بندرخشک در کریدور شمال-جنوب نیز گفت: اگر آپرین بتواند به یک منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود در این صورت شرکت‌های صاحب کالا می‌توانند بارهای خود را پس ازانجام مراحل تکمیلی به کشورهای واقع در این کریدور صادر کنند.  

پورسید آقایی با اشاره به همکاری انجام شده با کشورهای همسایه به منظور افزایش حجم ترانزیت بیان داشت: پل آستارا در حال ساخت است و طبق زمان بندی تا آخر سال ۲۰۱۶ آستارا-آستارا تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به علت اصلی ایجاد و تشکیل بندر خشک آپرین بیان داشت: بخش عظیمی از بار کشور از طریق کامیون به صنایع اطراف تهران حمل می‌شد و همین مساله باعث افزایش تصادفات و مصرف سوخت در بخش حمل و نقل جاده ای می شد. با ایجا این منطقه، بارها  مستقیم از طریق راه‌آهن به بندرعباس به سیر مسافت ۱۴۰۰ کیلومتر به سمت تهران حمل می شوند و فقط از محل آپرین در صورت لزوم از شبکه جاده ای برای انتقال کالا به اطراف استفاده خواهد شد.

معاون زیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های آتی راه آهن برای  توسعه بنادر خشک در کشور بیان داشت: مشابه این بندر باید در مناطق مختلف کشور به منظور انتقال بار از طریق راه‌آهن مستقیم به استان ها و توزیع به مناطق اطراف ایجاد شود. البته هم اکنون در حال تهیه یک طرح جامع برای ایجاد چند بندر خشک در کشور هستیم.  

مدیرعامل راه ٖآهن با اشاره به ظرفیت زیرساخت‌های ریلی برای استفاده از واگن‌های دو طبقه حمل کانتینر بیان داشت: باید کارهای تکمیلی روی زیرساخت ها انجام شود و در این راستا در حال ساخت خطوط یک خطه و دو خطه در مسیر بافق-اصفهان هستیم و ارتفاع تونل های این مسیر در حدی است که می‌توانیم برای وگن‌های دو طبقه استفاده کنیم و احتمالا باید دو دستگاه پل موجود در این مسیر را تخریب و ارتفاع آن را اضافه کنیم. و هم اکنون در حال مطالعات و اصلاح طرح هستیم.

پورسیدآقایی در ادامه با اشاره به  برنامه راه آهن برای خروج واگن‌های فرسوده بیان داشت: ۱۵۰ واگن مسافری فرسوده را سال گذشته از ریل خارج کردیم و امسال در نظر داریم این تعداد را به ۳۵۰ واگن برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات مسئولان ذب آهن در خصوص عدم همکاری شرکت راه آهن با ذوب آهن اصفهان برای خرید ریل ملی تصریح کرد: مدیران ذوب آهن چنین مطالبی را عنوان نکرده اند. هفته گذشته با مدیرعامل جلسه ای برگزار شد و هم اکنون ذوب آهن اصفهان در حال انجام کار آزمایشی تولید ریل است و حصول اطمینان از برخورداری کیفیت لازم است و دو طرف طبق قرار دارد پیش می روند. همچنین امروز صبح قبل از جلسه قرارداد بندر خشک آپرین با مدیرعامل ذوب آهن برای تسریع آزمایشات و روند پیشرفت قرار داد تماس داشتم.

وی در پایان به شایعه خرید واگن از روسیه اشاره کرد و گفت: راه آهن ایران مجاز به خرید واگن نیست و چنین اجازه ای ندارد. البته این شایعات و دامن زدن به آٖن باعث تعجب ما نیز شده است.

نظر شما