شناسهٔ خبر: 2807 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ارائه طرح کارشناسی برای کنترل سکونتگاه‌های غیررسمی

سکونتگاههای غیر رسمی معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور از طرح کنترل، ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی در دو سطح محلی و ملی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، هوشنگ خندان‌دل در گردهمایی مدیران کل دفاتر فنی استانداری‌های کشور در شیراز گفت: در طرح کنترل ،ساماندهی و توانمند سازی سکونتگاههای غیر رسمی  در دو سطح محلی و ملی پیش‌بینی شده که در مقیاس محلی، شهرداری‌ها متولی اجرای آن خواهند بود.

وی گفت : در سازوکار ملی طرح نیز تصمیمات در یک شورای راهبردی با مشارکت وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط اخذ خواهد شد.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور ضمن ابراز امیدواری نسبت به تصویب این طرح در هیئت دولت، اظهارداشت: پس از تصویب طرح در دو شهر ه شکل پایلوت اجرا می‌شود و پس از آن به تمام شهرها تعمیم می‌یابد.

خندان‌دل همچنین با اشاره به طرح جامع تغییر کاربری‌ها گفت: این طرح به موقع در اختیار مردم قرار نگرفته و این موضوع یکی از دلایل تغییرات کاربردی ناگهانی زمین‌ در شهرها شده است.

وی با تصریح اینکه خواستار ایفای نقش دفاتر فنی سراسر کشور در نظارت بر تهیه طرح‌های جامع و هادی در شهرها هستیم، بر نظارت دقیق دفاتر فنی کشور بر ساخت و سازها و طرح‌های عمرانی کشور تاکید کرد و یادآور شد که در یکی از زمین‌لرزه‌هایی که اخیرا در کشور حادث شد، ساختمان بیمارستانی که در مرحله تحویل موقت بود به شدت آسیب دید و این نشان از ضرورت نظارت بیشتر بر اجرای طرح‌های عمرانی است.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور افزود: سازه‌های ساخته شده در سایر کشورها حدود 150 سال استوار می‌مانند و در این مدت بنا نیست که تخریب و نوسازی شونداما چرا در کشور ما چنین وضعیتی وجود ندارد.

خندان‌دل ادامه داد: نظام اجرایی سنتی متشکل از مشاور، کارفرما و ناظر در امور عمرانی فعالیت دارند و دفاتر فنی باید به عنوان یک ناظر بی‌طرف با پرهیز از هرگونه جانبداری موارد تخلف در این سازوکار را گزارش دهند.

وی گفت: بخشی از این گزارش‌ها که در سطح استانی قابلیت پیگیری دارد باید در این سطح بررسی شود و استاندار از مسئولان امر به خاطر قصور احتمالی توضیح بخواهد و گزارش‌هایی که نیازمند بررسی در سطح ملی است نیز در این سطح بررسی شود.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور همچنین یادآور شد: به دنبال تغییرات در تشکیلات اجرایی دولت در سطوح استانی، شاهد استقرار واحدهای استانی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی خواهیم بود.

برچسب‌ها:

نظر شما