شناسهٔ خبر: 28123 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار خبر داد:

بهره‌برداری از فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تا دو ماه آینده / افزایش اسکله‌های بنادر بهشتی و کلانتری به ۳۳ پست

چابهار معاون حمل ونقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار از بهره برداری از فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تا دو ماه آینده خبر داد و گفت:با بهره برداری از این فاز، ظرفیت بندر از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن ارتقا می یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  محسن محمدی  با اشاره به استقبال شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در بندر چابهار اظهار داشت: بحث مدیریت بهره برداری اسکله‌های بندر چابهار با مشارکت طرف خارجی به کلیات طرح توسعه بندر شهید بهشتی مربوط می شود که سازمان بنادر و دریانوردی از سال‌ها پیش بر اساس قانون در این زمینه اقدام کرده است که هم بازاریابی کشتی ها و هم کشاندن خطوط کشتیرانی یا لاینرها به سوی آن بندر را دربرمی گیرد.

معاون حمل ونقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار اعلام کرد ایران با استقبال از همکاری هیات های خارجی برای توسعه زیرساخت های تجاری این منطقه در چارچوب موافقتنامه های اقتصادی و تجاری بین المللی، مواردی مانند استقلال، تمامیت سرزمینی و تعیین مدت زمان بهره برداری را لحاظ می کند.

وی از بهره برداری از فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تا دو ماه آینده خبر داد و افزود: با بهره برداری از این فاز، ظرفیت بندر از ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن ارتقا می یابد.

محمدی معین در گفتگو با ایرنا افزود: ساخت اسکله های جدید برای بندرهای شهید بهشتی و شهید کلانتری به طرح توسعه شهید بهشتی معروف است.فاصله دریایی این دو بندر از یکدیگر پنج کیلومتر است و با اجرای طرح توسعه، آنها به هم متصل می شوند. اکنون ٩ پست اسکله در این دو بندر فعال است که پس از اتصال، شمار آنها به ٣٢ مورد می رسد.

به گفته وی، با پایان مرحله نخست، یکی از اسکله های بندر شهید بهشتی با آبخور ١٧/٥- متر عمق پای اسکله، برای ظرفیت های تا ۱۰۰ هزار تن از کشتی های پاناماکس و سوپر پاناماکس آماده بهره برداری می شود.

جزییات همکاری هند در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار

محمدی معین یادآوری کرد: هند از دو سال پیش منتظر پایان مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است تا مطابق قانون برای مشارکت در بهره برداری آن اقدام کند.

وی افزود: هدف اصلی شرکت های هندی رسیدن به بازار افغانستان و آسیای میانه در کوتاه ترین مدت است و چابهار امن ترین و اقتصادی ترین مسیر محسوب می شود. بنابراین آنها فرصت دارند با بهره برداری زودتر بحث توسعه بندر را سرعت ببخشند.

معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار گفت: البته اداره بندر به عهده سازمان بنادر و دریانوردی کشور است و قضیه مربوط به اداره چند اسکله می شود که قرار است با نظر کارشناسان سازمان بنادر، به دست هندی ها تجهیز شود.

محمدی معین اعلام کرد بر پایه قرارداد امضا شده در سفر وزیر کشتیرانی هند به ایران، قرار شد در قبال تسریع در اجرای مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید کلانتری، هندی ها با همکاری یک شرکت ایرانی در زمینه تجهیز اسکله سرمایه گذاری کرده و حتی بودجه دولتی به آن اختصاص دهند.

 معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار اعلام کرد افغانستان نیز ابراز تمایل کرده است ایران مسیری را برای انتقال کالا و محصولات آنها به بازارهای منطقه اختصاص دهد.

وی افزود: به همین منظور اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان تشکیل شده و هیات مدیره افغانستان و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه سازمان منطقه آزاد چابهار پیشنهادهای مشخصی را ارایه کرده اند. بر اساس این فرآیند، طرف افغان پس از بررسی های تخصصی سازمان بنادر و دریانوردی، مسئولیت فعالیت در یکی از اسکله ها را می پذیرد که از موقعیت مناسب تری برای این کشور برخوردار است.

این مسئول اضافه کرد: طرف افغان نوع فعالیت را به ایران اعلام می کند و پست اسکله مورد نظر برای فعالیت تجاری آنها در نظر گرفته می شود.

محمدی معین افزود: اکنون ۲۰۰ بازرگان افغان در این منطقه فعالیت دارند و با ثبت شرکت به نام خود، شهروند این منطقه محسوب می شوند و می توانند ۱۰۰ درصد مالکیت داشته باشند. این یک مزیت و امتیاز قانونی است که نظام برای این مناطق قایل شده است.

وی گفت: واگذاری مدیریت بهره برداری اسکله های یک بندر به شرکت ها و مسئولان توانمند داخلی یا خارجی، یک امتیاز مثبت در این منطقه است.

بندر چابهار در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، به دلیل موقعیت راهبردی برای دسترسی به بازار دو میلیارد نفری کشورهای حاشیه اقیانوس هند و همچنین منطقه آسیای میانه با ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت، یکی از سودآورترین مناطق برای بازرگانان کشورهای منطقه و جهان به شمار می رود.

توافقنامه سه جانبه توسعه بندر ترانزیتی چابهار در سواحل مکران ایران سوم خردادماه امسال با حضور رئیسان جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و نخست وزیر هند در تهران امضا شد.
هند اعلام کرده است: از طریق بندر چابهار می تواند خط ترانزیتی دیگری در شرق ایران برای دسترسی به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی، داشته باشد.

نخست وزیر هند هنگام امضای توافقنامه توسعه بندر چابهار در تهران متعهد شد ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه تاسیسات بندر چابهار هزینه کند و این بندر را مرکز انتقال کالا با کشتی بسازد.
وی وعده داد هند در سال های آتی نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار برای ساختن منطقه آزاد تجاری چابهار سرمایه گذاری کند.رییس جمهوری افغانستان نیز گفته است این کشور به برکت چابهار، دیگر در خشکی محصور نمی ماند. وزارت تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرده است بندر چابهار ایران ظرفیت بسیار مناسب تجاری برای بازرگانان افغان دارد.

اکنون ۱۵۰ بازرگان افغان برای سرمایه گذاری در چابهار اعلام آمادگی کرده اند و ۱۱۶ شرکت افغان برای فعالیت در این منطقه به ثبت رسیده است.

چندی پیش سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به ایرنا گفت: با بهره برداری از بندر چابهار، قیمت انتقال حمل و نقل هر کانتینر بار یا کالای بازرگانان افغان، ۵۰۰ تا یک هزار دلار نسبت به بندر کراچی پاکستان، ارزان تر تمام می شود.

گمرک جمهوی اسلامی ایران اعلام کرده است با اجرای توافقنامه سه جانبه بندر چابهار به عنوان مرکز (هاب) کالاهای صادراتی و وارداتی افغانستان قلمداد خواهد شد و بازرگانان، فعالان اقتصادی حمل و نقل افغان در کمترین زمان ممکن و با تسهیلات ویژه کالاهای خود را از طریق بندر چابهار به داخل مرزهای سرزمینی و برعکس ترانزیت کنند.

معاون وزیر صنعت و تجارت کشور عمان و مدیر عامل بندر ترانزیتی «صلاله» این کشور نیز پنجم مرداد امسال در سفر به ایران از بندر چابهار دیدن کرد. «احمد عکعاک» گفت این بندر به اندازه یک اقیانوس ظرفیت سرمایه گذاری دارد و ارتباط میان این بندر با بندر صلاله را خواستار شد.

جمهوری اسلامی ایران پارسال ۴۳۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر چابهار هزینه کرد.

نظر شما