شناسهٔ خبر: 2813 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در سازمان هواپیمایی کشوری مطرح کرد:

ممنوعیت واردات هواپیمای بیش از پانزده سال سن به ناوگان هوایی/ ارائه لایحه بازسازی ساختار ایران‌ایر به مجلس به زودی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از دستوالعمل جدید تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی گفت: اگر مردم به دنبال دریافت خدمات فرودگاهی در سطح بین‌المللی هستند، باید هزینه‌ها را بپردازند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل و رونمایی از دستورالعمل تأسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی که صبح امروز (شنبه ۲۹ آذر) در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد،‌ گفت: بر اساس این دستورالعمل به شرکت‌های هواپیمایی اجازه ورود هواپیمای با عمر بالای پانزده سال را نخواهیم داد. در حالی که در گذشته یک ایرلاین می توانست یک هواپیمای با عمر 40 سال را وارد کند.

وزیر راه شهرسازی با بیان اینکه همچنین شرکت‌های هواپیمایی خصوصی برای فعالیت باید حداقل سرمایه را داشته باشند، افزود: نمی‌توانیم به شرکتی که ۵ فروند هواپیمای اجاره‌ای دارد و حتی یک فروند هواپیمای ملکی در ناوگان خود ندارد، مجوز فعالیت دهیم.

آخوندی با اشاره به اینکه اولین تحریم‌ها بعد از انقلاب اسلامی عمدتا بر صنعت حمل و نقل هوایی اعمال شد، ادامه داد: ضمن اینکه در دهه هشتاد هم تمرکز تحریم‌ها بر این صنعت بود.

وی اظهار کرد: صنعت حمل و نقل هوایی در درون خود گسست‌های جدی دارد؛ زمانی سازمان هواپیمایی کشوری یک سیستم ۱۰۰ درصد دولتی داشت. این سازمان به همراه شرکت‌فرودگاه‌ها و هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در مقطعی در قالب یک ساختار فعالیت می‌کردند که در مرحله اول شرکت فرودگاه‌های کشور و سازمان هواپیمایی کشوری از یکدیگر منتزع شدند و در مرحله بعد شرکت هما از شرکت فرودگاه‌ها جدا شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نحوه ورود شرکت‌های خصوصی در صنعت حمل و نقل هوایی جای بحث دارد، ادامه داد: باید ارزیابی کرد که مفهوم اقتصادی بودن صنعت هوانوردی در کجاست و شرکت‌های خصوصی در چه شرایطی وارد این صنعت شده‌اند.

آخوندی به متنوع سازی قیمت بلیت هواپیما اشاره کرد و افزود: از خرداد ماه امسال که نرخ بلیت هواپیما متنوع‌سازی شد، علاوه بر اینکه فعالیت شرکت‌های هواپیمایی بهبود یافت، قیمت‌ها به نوعی در برخی موارد کاهش هم داشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر از ورود بخش خصوصی به صنعت حمل و نقل هوایی صحبت می‌شود، حمایت‌ها، حقوق مسافر، نرخ بلیت هواپیما و همچنین عوارض فرودگاهی تعریف شده باشد و بخش خصوصی قاعده بازی اقتصادی در صنعت حمل و نقل هوانوردی را قبول کند. ضمن اینکه دولت هم بپذیرد که یک شرکت خصوصی به عنوان یک بنگاه اقتصادی، باید سودده باشد؛ در مقابل، بخش خصوصی نیز بپذیرد که سود و منافع خود را نباید از محل یارانه دولت تأمین کند؛ بلکه سود آنها از محل افزایش بهره‌وری و کارآمدی ایرلاین‌ها تأمین شود.

آخوندی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا صنعت هوانوردی کشور در تراز با صنعت هوانوردی بین‌المللی باشد، ادامه داد: شرکت فرودگاه‌های کشور نیز می‌بایست بهترین خدمات را به ایرلاین‌ها ارائه دهد؛ ضمن اینکه در قبل ارائه این خدمت، هزینه خود را دریافت کند و به مردم اعلام کنیم اگر به دنبال دریافت خدمات در سطح بین‌المللی هستند، هزینه‌ها را بپردازند.

برخی ایرلاین‌های خصوصی در بدو تولد پیر متولد شدند

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در برخی از موارد شرکت های هواپیمایی خصوصی در بدو تولد پیر متولد شدند ادامه داد: این از موضوعاتی است که باید درمان شود افزود: حدود 18 شرکت هواپیمایی خصوصی فعالیت می کنند و عمر ناوگان این شرکت ها به طور میانگین 22.5 سال است.

آخوندی افزود: قیمت بلیت هواپیمای با 10 سال عمر باید با قیمت بلیت هواپیمای با 20 سال عمر متفاوت باشد؛ این موضوع را باید برای مردم شفاف سازی کنیم.

وی اظهار کرد: زمان آن رسیده که یک ارزیابی واقعی از حضور بیش از 15 ساله بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل هوایی داشته باشیم که اولین لازمه آن احیای سازمان هواپیمایی و تشکیل شورایعالی عالی هوایی است؛ لذا سازمان هواپیمایی کشوری باید نقش راهبردی داشته باشد و چند صد نیروی متخصص در سطح بین المللی آموزش دهد.

آخوندی ادامه داد: به منظور حضور بهتر بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل هوانوردی چند تصمیم گرفته شد؛ یکی از الزامات این است که یک شرکت بسته به سرویسی (داخلی – منطقه ای- بین المللی)که ارائه می دهد باید حداقل سرمایه را داشته باشد.

ایرلاین‌ها طی 6 ماه باید به کفایت سرمایه برای فعالیت برسند/ مدیران ایرلاین‌ها باید صلاحیت اداره داشته باشند

وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس تصمیماتی که در شورایعالی هواپیمایی گرفته شد در کنار داشتن حداقل سرمایه، دستورالعمل صدور پروانه عملیات را بازنگری کردیم که طی مدت مدتی خود را به یک کفایت سرمایه برسانند تا مجوز فعالیت داشته باشند.

آخوندی با اشاره به اینکه مدیران ایرلاین ها باید برای اداره شرکت صلاحیت داشته باشند افزود: بر اساس این دستورالعمل شرکت ها اجازه ورود هواپیمای با عمر بیش از 15 سال نخواهند داشت التبه اگر مذاکرات بین المللی به نتیجه برسد سن ورود هواپیما با عمر 15 سال کاهش می یابد.

ارائه لایحه بازسازی ساختاری هواپیمایی جمهوری اسلامی به مجلس

وی از ارائه لایحه بازسازی ساختاری هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) به مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به عنوان تنها شرکت حامل پرچم جمهوری اسلامی در جایگاه بسیار مهمی قرار دارد اما این شرکت در سنوات گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به شرکت ایران ایر باید به عنوان یک شرکت سرافراز  نگاه کرد افزود: امیدواریم بتوانیم سهم این شرکت را به 20 درصد از سهم بازار افزایش دهیم.

وی افزود: در جهت نوسازی ناوگان در تبصره ای از لایحه بودجه 94 پیشنهاد دادیم تا شقوق مختلف حمل و نقل بتوانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند؛ همچنین بر اساس پیشنهاد دیگری دولت سرمایه گذاری برای ساخت فرودگاهها را تضمین می کند.

سازماندهی شبکه حمل و نقل بین فرودگاهی

آخوندی ادامه داد: سازماندهی فرودگاه های کشور از موضوعاتی است پیگیری می کنیم.فرودگاه امام خمینی به جز تاکسی هیچ راه دسترسی دیگری ندارد بنابراین اتصال این فرودگاه به شبکه حمل و نقل بسیار حائز اهمیت است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شبکه بین فرودگاهی در شهرهایی که چند فرودگاه دارند باید راه اندازی شود افزود: از آقای ایلخانی مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور درخواست کردم تا راه اندازی شبکه بین فرودگاهی بین دو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) را تعیین تکلیف کند.

14 موتور هواپیما برای تعمیر به خارج فرستاده شد

وی در بخش دیگری از گفت: تعدادی موتور هواپیما برای تعمیر اساسی به خارج از کشور ارسال شده که ایران ایر 14 موتور هواپیما برای تعمیر ارسال کرده که 7 موتور تعمیر شده و 7 موتور دیگر نیز در حال تعمیر است؛ هر زوج موتور می تواند یک هواپیما را از زمین بلند کند.

نظر شما