شناسهٔ خبر: 28199 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

بازتاب صدورمجوز فروش ایرباس و بوئینگ از سوی آمریکا در رسانه‌ها؛

طلسم صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریكا شكست

بوئینگ و ایرباس بالاخره طلسم شكست. درحالی‌كه همه در انتظار صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریكا (اوفك) برای خرید ایرباس و بویینگ به ایران بودند، دیروز خبر صدور مجوز فروش فوری ۱۷ ایرباس به ایران از سوی آمریكا تأیید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرق نوشت: با این اوصاف واشنگتن ارائه مجوز برای لغو ممنوعیت فروش جت‌های مسافربری به ایران را آغاز کرده است. همین چند روز پیش بود كه قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در دومین اجلاس تأمین مالی صنعت هوانوردی ایران در تهران (كاپا)، گفته بود: «امروز ما انتظار داریم (مجوز دولت آمریکا) برای فروش بویینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر به ایران تا پایان ماه سپتامبر (کمتر از دو هفته دیگر) صادر شود».

اما هنوز این دو هفته به پایان نرسیده بود كه منابع آگاه در حمل‌و‌نقل هوایی آمریکا اعلام كردند وزارت خزانه‌داری این کشور دو مجوز را صادر کرده که به موجب آن فروش جت‌های ایرباس اروپایی به ایران ممکن شده است و انتظار می‌رود که اجازه فروش جت‌های بویینگ نیز در روزهای آینده آغاز شود. این در حالی است كه گفته می‌شود، فرهاد پرورش، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌ایر) برای مذاكراتی در همین رابطه به واشنگتن سفر كرده بود. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی شرکت ایرباس تأیید کرد دو مجوز را از آمریکا دریافت کرده است که در مجموع اجازه انتقال فوری ۱۷ هواپیما را به ایران می‌دهد. اگرچه این شرکت هواپیماسازی در اروپا قرار دارد به دلیل تولید برخی از قطعات آن در آمریکا برای فروش به ایران نیازمند مجوز دولت آمریکاست.

به گزارش رویترز از پاریس، ایرباس و بویینگ که دو غول عرصه هوافضا به شمار می‌روند، در ماه‌های گذشته با ایران برای فروش بیش از صد فروند جت مسافربری به توافق رسیدند. بااین‌حال و به دلیل ادامه تحریم‌های «غیرهسته‌ای» ایالات متحده علیه ایران، اجرائی‌کردن این توافق‌ها عملا ممکن نشده بود. در روزهای گذشته، رسانه‌های داخل ایران اخبار ضدونقیضی را درباره خرید یا اجاره یک فروند هواپیمای بویینگ از سوی شرکت نفت منتشر کردند.

شرکت هواپیماسازی ایرباس نیز اعلام کرد دولت ایالات متحده به این شرکت مجوزهای لازم برای فروش ۱۷ فروند هواپیما به ایران را در فاز نخست داده است. جاستین دابون، سخنگوی شرکت ایرباس، روز چهارشنبه ۳۱ شهریور به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت این ۱۷ فروند هواپیما از مدل‌های ای‎۳۲۰ و ای‌۳۳۰ هستند که دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش آنها به ایران را صادر کرده است. به گزارش ایسنا هر دو شرکت هواپیماسازی ایرباس و بویینگ پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه ١+٥ و لغو تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده علیه این کشور در توافقاتی با تهران قرار است بیش از صد فروند هواپیما را به این کشور بفروشند یا اجاره دهند که در راستای تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی بخش حمل‌ونقل هوایی خود است.

پیش‌ازاین و در نشست كاپا، اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «به تهران گفته شده که آمریکا مجوز صادراتی لازم برای تسهیل فروش جت‌های بویینگ و ایرباس و هواپیماهای توربوپراپ ای‌تی‌آر اروپایی را در هفته‌های آینده صادر خواهد کرد. به گزارش رویترز، فخریه‌کاشان، گفت: انتظار می‌رفت مجوز لازم تا پایان ماه آگوست صادر شود، اما این امر به پایان ماه سپتامبر موکول شده است. وی افزود: کوتاهی در صدور مجوز لازم از سوی دولت آمریکا به منزله نقض توافق هسته‌ای بین تهران و قدرت‌های جهانی خواهد بود.

یک مقام ارشد ایرانی گفته: شرکت ایران‌ایر درعین‌حال به دنبال خرید هواپیماهای دست‌دوم یا اجاره هواپیما با خدمه از شرکت‌های دیگر برای تأمین ضروری‌ترین نیازهای خود است. فخریه کاشان تأکید کرد: جدیدترین پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال شمسی جاری قطعا ما شاهد ورود تعدادی از هواپیماهای بویینگ و ایرباس به کشور خواهیم بود. این مقام ایرانی افزود: ایران موافقت‌نامه‌ای با یک شرکت لیزینگ هواپیما به ارزش ١٠ میلیارد دلار برای تأمین مالی قرارداد با ایرباس دارد و این موافقت‌نامه در چند روز آینده امضا خواهد شد. وی نام این شرکت لیزینگ را افشا نکرده و نگفته که این شرکت متعلق به کدام کشور است. فخریه‌کاشان گفت: ارزش قرارداد منعقدشده بین ایران و بویینگ هنوز نهایی نشده و مذاکرات درباره تأمین مالی نیز هنوز در جریان است.

این در حالی است كه انتظارها برای صدور این مجوز كه یكی از بندهای مهم توافق ١+٥ بود، بسیار طولانی شده بود و همه چشم‌انتظار آن بودند تا آمریكا به وعده خود در این توافق جامه عمل بپوشاند. همین چند روز پیش بود كه عباس آخوندی، وزیر مسكن، راه و شهرسازی هم در نشست كاپا گفته بود آمریكا برای صدور مجوز فروش هواپیما از این دو غول هواپیماساز تحت فشار قرار گرفته است.

نظر شما