شناسهٔ خبر: 28203 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

شهرسازی ایران در عکس‌های هوایی عکاس سوییسی/ چالش‌های مغایرت طرح جامع با طرح تفصیلی/ گودبرداری‌های سریالی در پایتخت و بررسی آسیب‌ها در شورای‌عالی

گزارش آخر هفته دیدار وزیر راه و شهرسازی با عکاس سوئیسی و تشریح عکس‌های هوایی و وضعیت شهرسازی معاصر ایران، چالش‌های مغایرت طرح جامع با طرح تفصیلی، تشکیل دوازدهمین نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و طرح موضوعات گودبرداری‌های سریالی در پایتخت، تصویب مصوبه ۲۳ بندی الحاقی به سند بازآفرینی در هیات‌وزیران بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اگرچه بیش از یک ماه از حادثه‌های فرونشست‌های مکرر در زمین می‌گذرد اما همچنان این موضوع حساسیت‌برانگیز شهری عامل نگرانی‌ بسیاری از شهروندان است. گفته می‌شود روزهای سختی برای تهران در پیش است. برخی از قنات‌های زیر سطح شهر تهران به دلیل ساخت و سازهای بیش از اندازه که با گودبرداری‌های عمیق عمق تهران را زخم زده ‌اند آسیب‌دیده و منحرف شده‌اند و با این حال مغایرت‌های طرح‌های جامع و تفصیلی نیز از مهمترین چالش‌هایی است که مسئولان ارشد شهرسازی کشور بر آن اذعان دارند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت با عکاس سوییسی گئورگ ژرستر دیدار و گفتگو کرد. وزیر راه و شهرسازی در این دیدار ضمن تشکر ویژه از زحمات این هنرمند برجسته اعلام کرد: این عکس‌های هوایی، بسیار ارزشمند هستند چرا که نشان‌دهنده وضعیت شهرسازی ما در گذشته و منبعی قابل ارجاع برای حرفه‌مندان و کارشناسان این حوزه بوده و از سویی دیگر شرایط را برای مقایسه وضعیت شهرها از گذشته تا کنون برای ما فراهم کرده است. ما به وسیله این اسناد می‌توانیم متوجه شویم که در طول این سال‌ها چه بلایی بر سر شهرهایمان آمده است. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در این باره در نشستی که با معماران و شهرسازان داشته گفته است: در شهرسازی مانیفستی داریم که طرح‌های بالادست تکلیف طرح‌های پایین دست را روشن می‌کنند. بدین‌معنا، طرح تفصیلی باید در چهارچوب طرح جامع شهر تهران، طرح جامع تهران با همه راهبردهایش باید در دل طرح مجموعه شهری تهران و طرح مجموعه شهری تهران نیز باید در چهارچوب‌های طرح‌های بالادست بگنجد و از آن تبعیت کند.  

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بزرگترین چالش معاونت شهرسازی و معماری مغایر بودن طرح تفصیلی تهران با طرح جامع است تاکید کرده است: در حال‌حاضر، ما در شورای‌عالی شهرسازی و معماری اِشراف لازم بر طرح تفصیلی تهران نداریم و به صراحت می‌گویم که اصلا به آن اطمینان نداریم. و این نکته به این معنی است که اجرای کامل طرح تفصیلی ما را به اهداف طرح جامع نه تنها نزدیک بلکه از اهداف عمومی و راهبردی آن دور می‌کند.

عارضه‌های جبران‌ناپذیر برج میلاد

حناچی در عین‌حال، یکی از معضلات تهران را عارضه‌های جبران‌ناپذیر برج میلاد دانست. (متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.)

اما گودبرداری ها نفس تهران را به شماره انداخت. این بار نیز دوازدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به آسیب‌های کاخ صاحبقرانیه در منطقه نیاوران اختصاص داشت. کاخی که به دلیل قدمت و قرار گرفتن در یکی از مناطق خوش آب و هوای پایتخت همواره مورد توجه بسیاری از علاقمندان به میراث‌فرهنگی کشور بوده است. کاخی که این روزها، مانند بسیاری از آثار تاریخی کشور مورد هجوم ساخت و سازهای بی‌رویه در پیرامون خود از نظر سیما و منظر شهری و همچنین  عارضه‌هایی که در حین گودبرداری برای شهر ایجاد شده، آسیب‌های جدی را به جان خریده است.

خطر نشست زمین در کمین ساکنان نیاوران

حناچی در رابطه با پروژه اطلس‌مال و تاثیری که بر آسیب کاخ صاحبقرانیه داشته است گفت: اینكه ساخت اطلس‌مال مستقیما با تخریب‌های كاخ نیاوران د‌‌ر ارتباط بود‌‌ه، یك فرضیه است كه باید‌‌ اثبات شود‌‌. اما د‌‌ر عین حال با توجه به شواهد‌‌ موجود‌‌ به نظر می‌رسد‌‌ كه ساخت اطلس مال د‌‌ر این آسیب‌ها بی‌تاثیر نیست. این كار به لحاظ قانونی یك فعالیت مشترك بین شهرد‌‌اری تهران، وزارت نیرو و شورای‌عالی شهرسازی است. به جهت هد‌‌ایت و كنترل قنات‌ها وزارت نیرو نقش د‌‌ارد‌‌، مسوولیت اجرایی كار با شهرد‌‌اری تهران است و با توجه به اینكه د‌‌ر حال حاضر این موضوع روی محیط‌های شهری تاثیر د‌‌اشته، جهت ساماند‌‌هی و تصمیم‌سازی و هماهنگی‌های بین د‌‌ستگاهی شورای‌عالی شهرسازی وارد‌‌ موضوع شد‌‌ه است. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هشدار نسبت به فرو لغزش‌زمین در اطراف کاخ‌ صاحبقرانیه

در عین حال محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه دوازدهمین نشست شورای عالی شهرسازی و معماری در گفتگو با خبرنگاران گفته است: پروژه اطلس‌مال، گود ۴۰ متری دارد و در مطالعات اولیه متوجه شدیم قنات های موجود زیر کاخ که به مجتمع تجاری اطلس مال می رسد تخریب شده‌اند و احتمال دارد که تمام آب‌ها پشت آن محبوس شده باشند و احتمال اینکه آب‌ها برگشته و زمین‌شستگی صورت گرفته باشد نیز وجود دارد. همچنین، تسریع بخشیدن به زمین لغزش‌ها در آن منطقه فرض و بحث دومی است که در دستور کار قرار دارد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ممنوعیت بارگذاری و توقف عملیات ساختمان در اراضی عباس‌آباد

توقف عملیات ساختمانی و ممنوعیت هرگونه بارگذاری در اراضی عباس آباد با مصوبه سه بندی شورای‌عالی شهرسازی و معماری و ابلاغ آن به شهردار، رئیس شورای شهر و استاندار تهران از دیگر رویدادهای این هفته مسکن و شهرسازی بود. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تصویب مصوبه ۲۳ بندی الحاقی به سند بازآفرینی در هیات‌وزیران

تصویب مصوبه ۲۳ بندی الحاقی به سند ملی بازآفرینی شهری با تاکید بر ارتقای شاخصهای کیفیت محدوده ها و محلات هدف از دیگر رویدادهای هفته گذشته بود که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در هیات وزیران به نصویب رسید. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

حفظ معماری منحصر به فرد صنعتی ایران با تملک ریسباف

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ریسباف آخرین بازمانده معماری صنعتی اصفهان دراختیار شهر و شهروندان قرار خواهد گرفت، گفته است: ریسباف در حوزه حقوق شهروندی به عنوان حقی محسوب می شود که دولت در اعطای آن به مردم تمامی تلاش خود را به کار گرفته است. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

تضعیف حقوق شهروندی در برج‌سازی‌های خلاف قانون

غلامرضا اکرمی رئیس دانشگاه هنر نیز در تشریح نقاط ضعف و قوت شهرسازی کشور گفت: متاسفانه امروز شهرداری تهران با تخلف کردن هزینه اداره شهر را می‌پردازد و حقوق مردم را می‌فروشد و خیابان می‌سازد که این امر با اصول اسلام مغایر است. وقتی اجازه می‌دهند کنار یک خانه ویلایی ساختمان چهار طبقه احداث شود محرمیت و آفتاب گیری آن خانه را از بین می‌برند. و وقتی برج ۱۵ طبقه‌ای ساخته می‌شود تا فاصله ۳۰۰ متری محرمیت خانه‌های اطراف سلب می‌شود و برخورداری ساکنان آنها از آفتاب و کوران هوا از بین می‌رود. از سوی دیگر اتوبان‌های ما اصولی ساخته نمی‌شوند و دارای مشکلات مدیریت شهری هستیم. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بهره‌برداری از ۴هزار و ۸۳۰ واحد مسکن مهر هشتگرد

بهره برداری بیش از ۴۸۳۰ واحد مسکن مهر هشتگرد و آغاز عملیات ساخت چند مرکز ورزشی و فرهنگی با حضور محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی، بررسی گودبرداری خیابان سهیل در شورای عالی شهرسازی و معماری و ممانعت از ادامه اجرای پروژه، احتمال آسیب ۴۵ کیلومتری از شرق تا غرب پایتخت در هنگام حادثه زلزله، اهدای دومین نشان دوسالانه ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران به سیدعلیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران، اصرار شهرداری تهران بر قانونی بودن گودبرداری خطرناک خیابان سهیل بخشی دیگر از رویدادهای هفته جاری در حوزه مسکن و شهرسازی بود.

نظر شما