شناسهٔ خبر: 28204 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزير راه و شهرسازی در تلویزیون مطرح كرد:

تشریح روند قراردادهای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس بعد از ۵۰ سال/ آمریکا به خواست جامعه جهانی پاسخ مثبت داد/ لابی قدرتمند صهیونیست‌ها نتوانست مانع خرید هواپیمای جدید شود/ تمام هواپیماها با قرارداد اجاره به شرط‌تملیک وارد می‌شوند/ برنامه‌ریزی برای جذب بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه

تلویزیون وزير راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که خرید هواپیماهای نو از بوئینگ و ایرباس بعد از ۵۰ سال صورت می‌گیرد گفت: امریکا به خواست جامعه جهانی تن داد و لابی قدرتمند صهیونیست‌ها هم نتوانست مانع بزرگ‌ترین خرید صنعت هوانوردی ایران شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبر وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی با حضور در برنامه بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول سیما با اشاره به صدور مجوز فروش هواپیما به ایران از سوی وزارت خزانه داری امریکا، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و این موفقیت بزرگ به ملت ایران اظهار داشت: توافق کلی ما با ایرباس برای خرید حدود ۱۱۸ فروند با ATR برای دریافت ۲۰ فروند و با بوئینگ برای خرید ۱۰۸ فروند هواپیما است که باید طی ۸ سال به ایران تحویل داده شود.

وی افزود: مجوزها از OFEC اخذ شده است و حالا بعد از ۴۰ سال تحریم خرید بویینگ، می‌توانیم مستقيم از این شركت هواپیماسازی خرید کنیم و این اتفاق بسیار بزرگی در صنعت هوانوردی و همچنین جهان بازرگانی و تجارت بین‌المللی برای ایران است.

وزیر راه و شهرسازی با بیام اینکه "به تدریج تمام مجوزهای لازم اخذ خواهد شد" گفت: دریافت این مجوزها خواست بازار جهانی است بنابر این هیچ کس نمی‌تواند در آن خللی ایجاد کند.

آخوندی با اشاره به زمان تحویل هواپیماها بیان داشت: طبق مفاد قرارداد تحویل این هواپیماها در سال ۲۰۱۶ شروع‌ می‌شود و تا هشت سال روند تحویل هواپیما ادامه دارد و امیدواریم در پاییز و زمستان اولین هواپیما را وارد ایران کنیم.

وی با اشاره به اظهارات برخی مبنی بر درخواست ایران برای کاهش تعداد هواپیماهای سفارش داده شده تصریح کرد: چنین مساله‌ای مطرح نیست و طبق قرارداد در طول هشت سال این هواپیماها تحویل ایران خواهند شد و همانطور که می‌دانید تولید هواپیما بر اساس سفارش انجام می‌شود. همچنین این حجم از هواپیما در هیچ نقطه‌ای از جهان یک‌جا تحویل نمی‌شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی اولین سری هواپیماها از هر دو شرکت ایرباس و بویینگ تحویل ایران ایر خواهد شد. اما این چراغ سبزی برای تمام ایرلاین‌های ایرانی جهت ورود به مذاکره و خرید هواپیما است به طوری که چند ایرلاین ایرانی هم اکنون با هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس وارد مذاکره شده‌اند.

آخوندی در پاسخ به این سوال که «آیا امکان صدور مجوز برای خرید هواپیماهای دست دوم وجود دارد یا خیر؟» گفت: شرط خرید هواپیماهای دست دوم لزوم پایین بودن سن ناوگان و بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی است. همچنین باید خرید به صورت مستقیم انجام شود تا تمام شرایط پشتیبانی دریافت شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه «با صدور این مجوز سدهای پیش رو شکسته شد» ابراز داشت: روش پرداختی ما در این قرارداد، اجاره به شرط تملیک است و در واقع تامین کننده مالی خرید را انجام می‌دهد و هواپیماها به ما واگذار می‌شود. لذا کمترین مشکل در نقل و انتقال پول با این مدل انتخابی نسبت به سایر مدل‌های موجود در بازارهای بین‌المللی است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قرارداد تامین هواپیماها یک خرید تجاری و بین‌المللی است، تمام تضامین از جانب ایران ایر ارائه می‌شود و دولت هیچگونه دخالتی در خصوص تضامین ندارد.

آخوندی با اشاره به قرارداد خرید هواپیماهای ۸۰ نفره از شرکت میتسوبیشی ژاپن ابراز داشت: یکی از شرکت‌های ایرانی در حال مذاکره با این شرکت ژاپنی برای خرید هواپیمای ۸۰ نفره و پیشرفت در مسیر مذاکرات است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به دلایل طولانی شدن صدور مجوز فروش هواپیما خطاب به ملت ایران یادآورشد: باید در نظر داشت که رژیم صهیونیستی بزرگترین دشمن ملت ایران است و همواره لابی صهیونیست‌ها اقدامات گسترده‌ای علیه ایران انجام می‌دهند و نکته دیگر مربوط به بی‌تدبیری‌های ۱۰ سال گذشته است که تمام بازار هوایی ایران را در اختیار سایر شرکت‌ها قرار داد و حذف نقش ایران نکته بسیار مهمری است که توسط دیگران پر شده شده است. لذا کسانی که آسمان ایران را تصاحب کرده‌اند در زمان بازپسگیری ساکت نخواهند نشست و اقداماتی علیه ما انجام خواهند داد.

وی با اشاره به دوری پنجاه ساله ایران از امکان خرید مستقیم از بویینگ و ایرباس خاطرنشان کرد: امروز شاهد حضور مجدد در بازارهای جهانی برای خرید بزرگ هواپیما هستیم به همین خاطر کسانی که در این میان نقش دلال را ایفا می‌کردند با توجه به حجم مبالغ در گردش خرید و فروش هواپیما، ایران را راحت نخواهند گذاشت

وزیر راه و شهرسازی بیان خاطرنشان کرد: علاوه بر نکات فوق، با توجه به زمان تحریم‌ها و عدم حضور مستقیم ایران در بازارهای جهانی، شناختی میان طرفین وجود ندارد. لذا مسائل تکنیکی نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آخوندی گفت: مباحث تامین مالی و قراردادی را پيش بردیم و هفته آینده مسائل مربوط به قرارداد ایرباس و بوئینگ را به پایان خواهیم رساند و امیدواریم هر چه زودتر کار قرارداد را تمام کنیم اما باید در نظر داشت که این یک کار فرایندی بزرگی است و هزاران نکته پیش روی آن است.

وی با اشاره به سابقه ایران ایر در عرصه بین المللی گفت: این ایرلاین در سال ۱۳۴۵ بازار جهانی را در دست داشت و اینکه ما باید برگردیم و سهم خود را پس بگیریم به این دلیل است که ایرلاین‌های خارجی مسافر اصفهان و شیراز را از داخل کشور به مقاصد مختلف حمل می‌کنند در حالی که ۴۰۰ میلیون مسافر منطقه را هواپیماهای ایران باید جابجا کنند.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به مدیریت نرخ بلیت هواپیما نیز گفت: قیمت‌ها رقابتی شد و بعد از این فرایند قیمت‌ها در غیر از پیک به شدت کاهش پیدا کرده و همچنان رقابتی بودن بازار و حقوق مردم از اهمیت ویژه نزد ما بر خوردار است

وی با ابراز امیدواری نسبت به دست آوردن سهم ایران از بازار جهانی تاکید کرد: امیدواریم ارتباط ۶۰ فرودگاه موجود در کشور را در جهت گسترش دسترسی ملت ایران، فعال کنیم.

نظر شما