شناسهٔ خبر: 28222 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تشریح آخرین وضعیت طرح‌های عمرانی جاده‌ای و ریلی/ تحقق ۲۳۵کیلومتر از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در هفته دولت

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۴۱۱ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در هفته دولت به بهره‌برداری رسید که از این میزان ۲۳۵ کیلومتر جزو برنامه‌های اقتصاد مقاومتی بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، جلسه مجمع عادی- عمومی تصویب صورت‌های مالی سال ۱۳۹۴ شرکت ساخت و توسعه با حضور غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی، محمد رحمتی رئیس هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه، علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی،  نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان حسابرسی، وزارت راه و شهرسازی، اعضای هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه برگزار شد.

در این جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی به ارایه ی گزارش کاملی از عملکرد شرکت در سال ۱۳۹۴ پرداخت.

نورزاد در تشریح آخرین وضعیت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بیان داشت: هم اکنون ۴۰ هزار کیلومتر راه و بزرگراه در کشور موجود و ۷ هزارکیلومتر در دست ساخت قرار دارد و به منظور تکمیل این طرح‌ها ۱۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است. در خصوص طرح‌های راه‌آهن نیز حدود ۱۰ هزار کیلومتر موجود و ۳ هزار و ۴۳۸ کیلومتر در دست ساخت قراردارد که به منظور اتمام عملیات اجرایی آن به ۵۹۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی در خصوص طرح‌های آزادراه اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار کیلومتر آزادراه موجود و هزار کیلومتر نیز در دست احداث قرار دارد که به منظور اتمام آن حدود ۳۸۴ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گزارشی در خصوص عملکرد شرکت طی سال‌های برنامه پنجم توسعه ارایه کرد و گفت: در زمینه اعتبارات مصوب و تخصیص یافته در سال ۹۴ در حوزه راه‌آهن ۳۹ درصد، شبکه آزادراهی ۵۰ درصد و توسعه شبکه بزرگراهی، راه اصلی و بهسازی ۳۹ درصد اعتبارات دریافت شده است که در مجموع ۴۱ درصد کل اعتبارات تخصیص یافته است.

نورزاد با اشاره به هدف‌گذاری اتصال پنج مرکز استان در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: از ۴۵ طرح اقتصاد مقاومتی، هفت طرح راه‌آهن با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی، چهار طرح آزادراهی با پیشرفت فیزیکی۶۱ درصدی، ۳۳ طرح بزرگراهی با میانگین پیشرفت ۶۶ درصدی و یک راه اصلی با پیشرفت ۷۶ درصدی، از برنامه‌های شرکت ساخت در چارچوب اقتصاد مقاومتی در کشور است که با توجه به اعتبار مصوب در قانون بودجه و اعتبار ابلاغ شده از محل اسناد خزانه برای اتمام نیازمند حدود ۲۴ هزار میلیارد ریال است.

وی ضمن تاکید بر بهره‌برداری ۴۱۱ کیلومتر ازانواع راه‌‌ها در هفته دولت اظهار داشت: در هفته دولت با بهره‌برداری از ۴۱۱ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه توانستیم زیرساخت‌های حمل و نقل ۱۵ استان را بهبود بخشیم که از این میزان ۲۳۵ کیلومتر جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است.

نورزاد از انحلال معاونت راه روستایی خبر داد و افزود: به موجب تصویب نامه شورای عالی ادارای وظیفه ساخت و توسعه راه‌های روستایی به شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور منتقل شد و در حال حاضر امور ساخت وتوسعه راه‌های روستایی در سطح استان‌ها کماکان توسط ادارات کل راه و شهرسازی انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان در تشریح چالش‌های پیش‌رو در تکمیل به موقع پروژه‌ها عنوان کرد: محدودیت منابع مالی و عدم تخصیص کافی و به موقع اعتبارات از مهمترین عوامل تاخیر در اجرای طرح‌ها است. همچنین وابستگی بودجه جاری شرکت به تخصیص اعتبارات عمرانی که موضوع بند "ر" ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه و فقدان نقدینگی به منظور پرداخت هزینه‌های تملک اراضی، کسورات قانونی، دادرسی و ... از مهمترین عواملی است که روند احداث پروژه‌ها را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند.

در این نشست مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی تاسیس صندوق توسعه حمل و نقل را گامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت به تنهایی قادر به پرداخت هزینه‌های عمرانی کشور نیست  و با تاسیس این صندوق ساخت طرح‌های عمرانی به میزان قابل توجهی شتاب می‌گیرد.

سلامی مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌ها را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: استقبال بخش خصوصی از مشارکت در اجرای طرح‌های عمرانی در چند ماه اخیر رشد پیدا کرده است و با تشکیل کارگروه امور مجامع و نظارت بر قرارداد‌ها نقاط ضعف قرارداد‌ها هم برطرف خواهد شد و همکاری دولت و بخش خصوصی با این شرایط بیشتر می‌شود.  

در ادامه این جلسه معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت گزارشی کاملی در خصوص عملکرد سال ۱۳۹۴ در حوزه فعالیت‌های جاری شرکت ارایه کرد و شرایط مالی و بودجه، وضعیت مالیاتی شرکت، برنامه‌های شرکت در راستای آموزش‌های تخصصی کارکنان، پژوهش‌های صورت گرفته در شرکت، وضعیت حقوقی و ارزیابی خسارات و راهکارهای بهبود فرایند‌ها و تحول اداری را در مجمع تشریح کرد.

نظر شما