شناسهٔ خبر: 28234 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در دیدار مظاهریان با سفیر فرانسه مطرح شد؛

بهره‌مندی ایران و فرانسه از تجربه‌های‌ مسکن‌اجتماعی و نوسازی‌شهری/ تاکید بر کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها/ نوسازی ۵۰۰ محله از محلات شهری فرانسه

دیدار نشست معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با سفیر فرانسه پیرامون بحث و تبادل‌نظر درباره موضوعاتی چون کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها، لزوم ایجاد نظام توسعه‌ای مسکن در ایران، ساخت مسکن اجتماعی و بهره‌مندی از تجربه‌های جهانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همراه مدیران کل خود در حوزه برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن و جمعی از صاحب‌نظران و مشاوران حوزه مسکن در وزارت راه و شهرسازی با سفیر فرانسه در ایران و هیات همراه وی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی دیدار و گفتگو کرد.

 اهم گفتگوهای طرف ایرانی و فرانسوی در مورد تبادل‌نظر در مورد نظام‌ تامین‌مالی مسکن، ضرورت‌ها و ویژگی‌های نهاد توسعه‌ای مسکن، چگونگی ساخت مسکن‌اجتماعی و نوسازی شهری بود.

در این دیدار، حامد مظاهریان به سفر اخیر خود به فرانسه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه فرانسه در زمینه مسکن اجتماعی تجربه‌های قابل‌توجهی دارد ما خواستار تبادل نظر در این مورد و استفاده از تجربه‌های سایر کشورها از جمله فرانسه برای ساخت مسکن اجتماعی هستیم. معتقدیم تجربه‌های جهانی می تواند راهکارهای مناسبی در اختیار ما قرار دهد تا مسکن به صرفه و با حداقل مصرف انرژی در کشور بسازیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سفر اخیر به فرانسه نشست‌هایی را در زمینه کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها با همتای فرانسوی داشتیم که در زمینه مسکن اجتماعی در ایران در نظر داریم به کار بگیریم. همچنین با توجه به اینکه قرار است ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در فرانسه بازسازی شوند تا مصرف انرژی در آنها کاهش یابد این تبادل نظرات می‌تواند راهگشای خوبی برای ما در ایران باشد.

مظاهریان با تاکید بر اینکه ساخت مسکن اجتماعی از سال آتی در کشور آغاز خواهد شد گفت: در ایران، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران شرکتی است که مسئول نوسازی شهری است و معادل کاری را انجام می دهد که فرانسه در دولت خود تحت عنوان نوسازی شهری دارد و در این زمینه نیز دو کشور می‌توانند تبادل تجربه داشته باشند.

وی ادامه داد: فرانسه در حال نوسازی ۵۰۰ محله از محلات شهری خود است و این تجربه را ایران در ۵۶ محله خود شروع کرده‌است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بر تشکیل نهاد توسعه‌ای مسکن که از پیشنهادهای مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم بود تاکید کرد و گفت: در تاریخ ۱۲ و ۱۳ مهرماه که همزمان با شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران است، گروهی فرانسوی به ایران می‌آیند تا کارگاه‌های پژوهشی را در ایران در مورد نظام تامین مالی مسکن برگزار کنند./

نظر شما