شناسهٔ خبر: 28245 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر‌کل راه و شهرسازی استان کرمان:

حدود ۱۶۰۰ هکتار از مساحت شهر کرمان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد/ تعیین مشوق‌ها برای بازسازی بافت فرسوده

محمد مهدی بلوردی مدیر‌کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: ۱۵۸۹ هکتار از مساحت شهر کرمان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و باید بحث بازسازی به نوعی حل شود که در زمان وقوع زلزله امکان دسترسی به همه نقاط و امداد‌رسانی وجود داشته‌ باشد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی کرمان، محمدمهدی بلوردی در جمع خبرنگاران در مورد بافت فرسوده شهر کرمان گفت: بافت فرسوده به نقاطی گفته می‌شود که تاسیسات زیربنایی و رونمایی آن دچار آسیب شده و کیفیت زندگی در آنجا از سطح پائینی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در سند بافت فرسوده شهر کرمان سیاست‌گذاری‌های لازم لحاظ شده و ستادی با این عنوان تشکیل شده‌ است، گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی نیز در کرمان وجود دارد که جزو بافت فرسوده حساب می‌شوند و همچنین پهناهای شهری به وجود آمده که از قبل روستا بودند و اکنون به شهر پیوستند.

مدیر‌کل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه بافت‌های تاریخی نیز جزو بافت فرسوده هستند که باید بازسازی و مرمت شوند، افزود: محدوده‌هایی مثل پادگان‌ها و کارخانه‌ها نیز وجود دارد که الآن داخل شهر قرار گرفتند و در محدوده سند بازآفرینی شهر هستند.

وی با بیان اینکه ۱۵۸۹ هکتار از مساحت ۱۳ هزار هکتاری شهر کرمان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد با اشاره به زلزله‌خیز بودن کرمان بیان کرد: اگر قرار است مردم در این بافت ساکن باشند باید بحث بازسازی به نوعی حل شود که در زمان وقوع زلزله امکان دسترسی به همه نقاط و امداد‌رسانی وجود داشته‌ باشد.

دبیر ستاد بازآفرینی استان کرمان با اشاره به اینکه شهرداری کرمان در اجرای سند بازآفرینی شهر کرمان تلاش‌های زیادی داشته است، گفت: در ستاد بازآفرینی شهر کرمان همه دستگاه‌های مرتبط مطالعاتی دارند که به تناسب منابع مالی پیش می‌رود و در حال حاضر از روند پیشرفت راضی هستیم.

وی با بیان اینکه مشوق‌هایی برای بازسازی بافت فرسوده در سال ۹۵ در نظر گرفتیم، افزود: صندوق مسکن یکم تسهیلاتی با نرخ ۸ درصد در بافت فرسوده شهر کرمان به زوج‌های جوانی که هیچ خانه‌ای ندارند می‌دهد و دوره بازپرداخت آن ۱۲ ساله است و البته باید سپرده‌گذاری یکساله به مبلغ سی میلیون تومان داشته باشند.

بلوردی افزود: به هر یک از زوجین مبلغ ۶۰ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود که در مجموع ۱۲۰ میلیون تومان است و اگر سپرده‌گذاری نداشته باشند همین تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد قابل پرداخت است.

نظر شما