شناسهٔ خبر: 28249 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سعیدنژاد در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی مطرح کرد:

تغییر چشمگیر وضعیت بنادر در دوره پسابرجام/ خطوط كشتیرانی، نفتكش‌ها و كشتی‌های ایرانی در انتخاب مسیرهای دریایی آزاد هستند /حمایت از صنایع داخلی در تجهیزات بندری

محمد سعید نژاد رییس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینكه وضعیت بنادر در دوره پسابرجام عوض شده است، گفت: در بنادر شهید رجایی ۹ پیشنهاد مشخص از سوی شركت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری برای توسعه و سرمایه‌گذاری در فازهای جدید داریم و ضمن استقبال از شرایط پسابرجام و ورود این سرمایه‌گذاران اعلام می‌كنیم ایران همواره برای در اختیار قرار دادن این امكانات تلاش دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد كه در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی سخنرانی می‌كرد با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و با خوشامدگویی به میهمانان حاضر در مراسم گفت: این مراسم هر سال در روز جهانی دریانوری و با هدف توسعه فرهنگ دریایی برگزار می‌شد اما تفاوت اساسی آن با سال‌های گذشته در ایران آن است كه امسال این مراسم در فضای جدیدی از شرایط سیاسی كشور در حال برگزاری است. آن هم شرایط پسابرجام و لغو تحریم‌های ظالمانه است.

وی با بیان اینكه تحریم‌های جامعه جهانی علیه ایران لطمه زیادی به اقتصاد كشور وارد كرد گفت:‌ ما باید به سرعت در فضای جدید شرایط را تغییر دهیم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینكه خوشبختانه شرایط وضعیت بنادر در دوره پسابرجام عوض شده است گفت: دو حوزه در كشور بیشترین هدف تحریم‌ها بود. یكی حوزه هوایی و دیگری حوزه دریایی است.

سعیدنژاد گفت: قبل از ورود به بحث دریا موفقیت جدید در حوزه هوایی خدمت وزیر محترم راه وشهرسازی و همچنین ملت بزرگ ایران تبریك می‌گویم. موفقیت جدید ایران در حوزه رفع تحریم‌های هوایی و تفاهمی كه علی‌رغم میل كشورهای مخالف انجام شد بسیار قابل تقدیر است.

وی همچنین ادامه داد: دریا یكی از حوزه‌های ایجاد تحریم تا سال گذشته بود؛ هم خطوط كشتیرانی كه برای دسترسی به بنادر در دنیا محدودیت داشتند و هم از لحاظ تامین تجهیزات و ورود خطوط كشتیرانی به بنادر جهان در تحریم بودیم، اما امروز كه در خدمت شما هستیم اعلام می‌كنم كه دیگر در دریاها هیچ محدودیتی وجود ندارد و تحریم‌ها به كلی از بین رفته‌اند.

وی توضیح داد:‌ در حال حاضر خطوط كشتیرانی، شركت نفتكش و باقی كشتی‌های ایرانی آزاد هستند تا براساس سیاست‌های محوری در آب‌های دنیا رفت‌و آمد داشته باشند.

سعیدنژاد خبر داد در حال حاضر در حوزه بیمه و موسسات رده‌بندی هیچ محدودیتی وجود ندارد و گفت: خوشبختانه تحریم‌ها یك حسن هم داشت و باعث شد خودمان امكانات جدیدی ایجاد كنیم و داشته‌هایمان را تقویت نماییم و برهمین اساس امروز سیاست ما حمایت از داشته‌هایمان در دوره پسابرجام است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص توضیح داد: از آنجا كه سیاست ما حمایت از موسسات رده‌بندی ایجاد شده است، اعلام می‌كنیم شرط ورود شركت‌ها و موسسات بزرگ رده‌بندی دنیا كه وارد ایران می‌شوند همكاری با موسسات رده‌بندی ایرانی است.

وی ادامه داد: در زمینه تامین تجهیزات بندری كشور نیز براساس سیاست محوری كه داریم همانند بحث حمایت از موسسات رده‌بندی، حمایت از صنایع داخلی را نیز در دستور كار داشته و هیچ خریدی انجام نخواهد شد مگراینكه موضوع انتقال تكنولوژی انجام شود.

سعیدنژاد این را هم گفت كه خطوط مختلف كشتیرانی برای ورورد به ایران و گرفتن ویندو در رقابت هستند وی افزود: مهمتر اینكه موضوع پیشنهاد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در بنادر توسط خطوط بزرگ كشتیرانی كه نمی‌خواهم نام آن‌ها راببرم مطرح است.

وی در این خصوص گفت: سیاست ما آن است كه ضمن استقبال از پیشنهاد سرمایه‌گذاری‌های جدید این شركت‌ها باید در كنار خطوط و شركت‌های داخلی و با دفاع از سرمایه‌گذاری داخلی انجام شود.

سعیدنژاد خبر داد: در بنادر شهید رجایی ۹ پیشنهاد مشخص از سوی شركت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری برای توسعه و سرمایه‌گذاری در فازهای جدید داریم و ما امروز ضمن استقبال از شرایط پسابرجام و ورود این سرمایه‌گذاران اعلام می‌كنیم كه ایران همواره برای در اختیار قرار دادن این امكانات تلاش دارد.

نظر شما