شناسهٔ خبر: 28251 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نعمت‌زاده در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی عنوان کرد:

انتشار برنامه راهبردی صنایع دریایی تا یک ماه دیگر/ اقدامات مثبت برای جلب حمایت صندوق توسعه ملی از صنعتگران داخلی حوزه دریایی

نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران به انتشار برنامه راهبردی صنعت دریایی کشور تا یک‌ماه دیگر اشاره کرد و گفت: این برنامه راهبردی در سال‌های آینده قابل تکامل است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک هفته دفاع مقدس با اشاره به اینکه سه چهارم مساحت زمین، آب است و در قرآن کریم به سیر در دریاها و سفر دریا و استفاده از نعمت‌های دریا اشاره شده است، عنوان کرد: وقتی صحبت از کم‌آبی می‌شود با خود می‌اندیشم که بشر با توانمندی خود چگونه می‌تواند آب دریا را به آب شرب و کشاورزی تبدیل کند که کشور ما نیز به خودکفایی در طراحی آب‌شیرین‌کن‌ها رسیده است.

نعمت زاده افزود: درصد زیادی از فعالیت‌های حمل و نقل از طربق دریا انجام می‌شود و لازم است کارآفرینی درحوزه دریا را از غواصی و مطالعات کف دریا تا تجارت درسطح دریا و ورزش‌های سطح آب که همه به نوعی کار و خلاقیت است، افزایش دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شناورها هر یک شهری هستند، تصریح کرد: دریک کشتی با صنایع مختلف از کارخانه تولید آب و گاز و برق و تصفیه‌خانه فاضلاب و هتل و تاسیسات و صدها فعالیت مختلف و صنایع بق و مکانیک و دریا مواجه هستیم و اگر بخواهیم به خودکفایی برسیم و اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم باید از ظرفیت‌های موجود یعنی دانشگاه‌ها، نیروی دریایی و تجارب دریایی استفاده کنیم. ما دارای بزرگترین ناوگان نفتی هستیم و کارهای گسترده‌ای را برای ساخت شناورها، سکوها و اسکله‌ها به ثمررسانده‌ایم.

وی به تدوین برنامه راهبردی ۱۰ ساله صنایع دریایی کشور اشاره کرد و گفت: این برنامه راهبردی را در دوسال با کمک صاحبنظران تهیه کرده‌ایم که تا یک ماه دیگر منتشر خواهد شد. این برنامه مانند هر برنامه دیگر درسال‌های آینده قابل تکامل است و می تواند راهنمای خوبی باشد.

نعمت‌زاده با بیان اینکه خوشبختانه سازمان بنادر کشور مشوق استفاده از خدمات صنعتگران داخلی است، عنوان کرد: اخیرا دیوان محاسبات اعتراضی به تشویق یک صنعتگر داخلی داشته که ما دراین برنامه با دیوان محاسبات مذاکره کرده‌ایم. درپتروشیمی نصف خودکفایی به دلیل عقد قرارداد ارزی با داخلی‌ها بوده و باید دست کارفرما و ضاحبنظران برای تصمیم گیری درسرمایه‌گذاری و حمایت از صنعت داخلی باز باشد.

نعمت‌زاده با بیان اینکه متاسفانه صندوق توسعه ملی ارز را دراختیار سازنده خارجی قرار می‌دهد و از صنعتگر داخلی حمایت نمی‌کند، افزود: با مذاکرات صورت گرفته قرار شده مجوزی از هیئت امنای صندوق برای حمایت از صنعتگر داخلی گرفته شود و درچند سال اخیر تلاش کرده‌ایم صندوق را به این امر مجاب کنیم.

نظر شما