شناسهٔ خبر: 28319 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل آبفای استان تهران:

فرونشست زمین با جمعیت کنونی تهران اجتناب ناپذیر است/ فرونشست زمین فراتر از باز شدن یک چاله است

شهران «محمد پرورش» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به فرونشست های زمین در مدت اخیر گفت: در تهران با ٨,٥ میلیون نفر جمعیت، فرونشست زمین یک واقعیت اجتناب ناپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت آب و فاضلاب استان تهران، پرورش افزود: اگر قرار است در این شهر خدمات آب و فاضلاب، برق، مترو و... ارائه شود باید قبول کنیم که ممکن است یک سری حوادث هم اتفاق بیفتد.

پرورش با انتقاد از مقصر جلوه دادن شرکت آب و فاضلاب در مورد هر اتفاقی که در تهران می افتد، اظهارداشت: ما هر کاری انجام می دهیم شفاف است. من یک بار در مورد کیفیت آب گفتم که اگر ایرادی وجود دارد، قابل پنهان شدن نیست، چون می توان از شیر آب، یک لیوان پر کرد و آن را به آزمایشگاه برد؛ در مورد شبکه های اجراشده هم شهادت می دهم که ما حتی یک متر لوله غیرچدنی در پروژه های خود استفاده نکرده ایم، در حالی که قیمت چدن سه برابر لوله های پلی اتیلن است؛ استفاده از لوله های چدن به معنی عمر ٢٠٠ ساله آن هاست.

او خاطرنشان کرد: ما از لوله های باکیفیت برای انتقال آب استفاده می کنیم اما وقتی لایه زیرین زمین نشست می کند، لوله های آب هم می شکند و آب جاری می شود.

پرورش با تاکید دوباره بر این که نباید هر نشستی را به حوزه آب و فاضلاب منتسب کرد، گفت: باید توجه کرد چرا تمام این اتفاقات جاهایی است که مترو اجرا می شود؟، البته جابه جا کردن هشت میلیون نفر در زیر زمین به عملیات اجرایی نیاز دارد.

پرورش با بیان این که فرونشست زمین فراتر از بحث باز شدن یک چاله است، گفت: با توجه به گستردگی فضای سبز تهران، آیا بیرون آوردن آب از دل زمین برای آبیاری آن درست است یا می بایست از پساب برای این کار استفاده کرد؟ آیا چاه های غیرمجاز موجود باید امکان برداشت آب از سفره های زیرزمینی را داشته باشند؟ بنابراین در بحث فرونشست زمین، دستگاه هایی مثل محیط زیست، شهرداری، شرکت آب و فاضلاب و ... درگیر هستند. این یک بحث کلان است که نیاز است برای آن برنامه ریزی شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران در ادامه گفت: وقتی می گوییم ٢٤ درصد آب بدون درآمد داریم، باید توجه کرد که تنها ١٠ درصد آن هدررفت است که آن هم مربوط به یک شبکه ١٠هزار کیلومتری است، ١٤درصد آن هدررفت نیست بلکه آبی است که چون در ازای آن پولی به شرکت پرداخت نمی شود، درآمدی از آن نداریم. هم چنین دبی استارت در کنتورها به دلیل قدیمی بودن آن ها ثبت نمی شود و پولی بابت آن دریافت نمی شود؛ برداشت غیرمجاز آب برای فضای سبز و... هم از دیگر مصادیق آب بدون درآمد است.

نظر شما