شناسهٔ خبر: 28363 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شد:

افتتاح دو پروژه سپهتن و پاسگاه پلیس‌راه شریف‌آباد در هفته آینده/ بهره‌برداری از ۵۰۰ سامانه هوشمند ثبت تخلف جاده‌ای/ اجرای دو پروژه فاصله طولی و تردد بین خطوط با همکاری پلیس‌راه

کمیسیون ایمنی راهها معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری ضمن ارائه گزارش عملکرد سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف جاده‌ای از افتتاح دو طرح بزرگ ملی شامل سامانه‌های «سپهتن» و «پاسگاه پلیس‌راه شریف‌آباد» در هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهرام آدم نژاد در هفتاد‌ و هشتمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها از افتتاح دو طرح بزرگ ملی «سپهتن» و «پاسگاه پلیس‌راه شریف‌آباد» در هفته آینده خبر داد و گفت: هم‌اکنون هفت استان کشور به سامانه سپهتن مجهز شده‌اند و با اجرای این پروژه حوزه حمل‌ونقل عمومی با کنترل بیشتری به کار خود ادام می‌دهد.

در این سامانه دستگاهی در هر خودرو (اتوبوس، کامیون، مینی‌بوس و...) نصب می‌شود که از طریق این دستگاه ارتباط پایداری با خودرو برقرار می شود . این دستگاه مجهز به دریافت کننده امواج ماهواره‌ای ردیابی (GPS,GLONASS, GALILEO) است و از این طریق موقعیت خودرو با بیشترین دقت و سرعت محاسبه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به روند پیشرفت پروژه نصب و راه‌اندازی سیستم‌های ثبت تخلف هوشمند در جاده‌های کشور اظهار داشت: این پروژه از تاریخ ۱۰ مرداد ۹۴ در ۳۴ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور شروع و ۷۴ سامانه در  محورهای ۲۰ استان کشور برنامه‌ریزی شد. همچنین در استان‌های تهران، البرز، قزوین، آذربایجان‌های شرقی و غربی این پروژه عملیاتی گردید.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری بیان داشت: برای نصب ۷۴۵ دستگاه از این پروژه در ۱۱ هزار و ۳۴۵ کیلومتر از جاده‌های شریانی علاوه بر ارزیابی و مکان‌یابی، قرارداد نیز منعقد شد. همچنین تاکنون ۹۰ درصد تجهیزات ساخته، ۶۶۰ عدد دکل، فنس و فونداسیون در ۲۰ استان کشور نصب، ۶۴۸ دکل دوربین و روشنایی انجام و ۱۳۸ سامانه ثبت تخلف به لحاظ قراردادی تحویل موقت شده است.  

آدم نژاد افزود: علاوه بر ۷۹ دوربینی که سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید، ۵۰۰ دستگاه نیز تا پایان مهرماه سال جاری آماده افتتاح خواهد شد و سپس مراسم کلنگ‌زنی  ۶۱۲ سامانه در  ۱۱ استان انجام خواهد شد.  

به گفته وی مشکلات تأمین برق سامانه‌های هوشمند جاده‌ای با پیگیری وزیر راه و شهرسازی رفع شد و شاهد افزایش سرعت اجرای پروژه در سال دوم خواهیم بود.  

این مقام مسئول یادآور شد: سه میلیون جریمه شامل دو میلیون برگ جریمه و یک‌میلیون پیامک به متخلفین سرعت غیرمجاز در سال ۹۴ ارسال شد، اما امسال با توجه به‌سرعت انتقال و دسترسی متخلفان نزدیک به سه میلیون پیامک جریمه  ارسال‌شده است.

وی در ادامه با اشاره به پروژه داشبورد مدیریت حمل‌و‌نقل نیز خاطرنشان کرد: ۱۵ نفر از نخبگان کشور که فارغ‌التحصيلان دانشگاه هاروارد و آکسفورد هستند در سخت‌ترین پروژه ۹ ماه اخیر با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همکاری کرده‌اند تا بتوان از طریق «داشبورد» تمام سامانه‌های ITS را به‌صورت یکجا مشاهده کرد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری بابیان اینکه «مراکز مدیریت راه‌های ادارات کل راهداری‌وحمل و نقل جاده‌ای و راه وشهرسازی، یکسان‌سازی و تمام پلیس‌راه‌های کشور به سیستم مانیتورینگ تجهیز شده‌اند.» گفت: سیستم داشبورد تا پایان بهمن برای تمام پلیس راه‌های کشور نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

آدم نژاد در ادامه از اجرای دو پروژه شامل «فاصله طولی» و «تردد بین خطوط» با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی خبر داد و گفت: این پروژه‌ها ابتدا در مسیر تهران-قم به‌صورت پایلوت اجرا خواهد شد و در صورت اجرای این پروژه در طول راه‌های شریانی می‌توان شاهد تغییر بزرگی در فرهنگ رانندگی مردم بود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پاسخ به سؤال مرتضی باقری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر انطباق نقاط حادثه‌خیز و مکان‌یابی سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف بیان داشت: مکان‌یابی سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف با تأکید بر نقاط پرحادثه، توپوگرافی و داده‌پردازی میدانی انتخاب می‌شوند.

در این جلسه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی، داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، سردار حمیدی فرمانده راهور ناجا، مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، صفارزاده معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همراه سایر اعضای کمیسیون از نهادهای دیگر حضور داشتند.  

نظر شما