شناسهٔ خبر: 28364 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در دیدار مشترک وزیر راه و شهرسازی با وزیر صنعت و تجارت عمان مطرح شد:

درخواست مسقط برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار/ استقبال از سرمایه‌گذاری مشترک سنگاپور و عمان در بندر شهید رجایی/ عمان خواستار افزایش خطوط کشتیرانی تجاری با ایران است

دیدار وزیر راه و شهرسازی با هیئت اقتصادی عمانی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ابراز تمایل هیئت عمانی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار، گفت: در مورد چابهار ما با هندی‌ها به توافق و امضای قرارداد رسیده‌ایم و جلسه‌ای سه جانبه با هیئت هندی و افغانی در این زمینه داریم، با این حال ما حتما از ورود شما به چابهار استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی عصر دیروز دوشنبه ۵ مهرماه در دیدار با علی بن سعود السنیدی وزیر صنعت و تجارت عمان، بر ارتقای سطح روابط  اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور تاکید کرد و گفت ایران و عمان تاکنون بر سر موضوعات مختلفی مذاکره داشته‌اند و باید هر چه سریعتر وارد برنامه عملیاتی شویم.

وی با اشاره به درخواست هیئت عمانی برای مشارکت در بندر چابهار، گفت: از اینکه با علاقه مسایل را پیگیری می‌کنید برای ما جای خوشحالی است و ما نیز از آمادگی کامل برای مذاکره در مورد بندر چابهار با طرف عمانی برخورداریم.

آخوندی ادامه داد: همچنین از درخواست سرمایه‌گذاری مشترک شما و سنگاپوری‌ها در بندر شهید رجایی استقبال می‌کنیم و این را اعلام می‌داریم که برای اقدام مشترک و شروع کار اجرایی نیازمند ارائه پروپوزال و مدل تجاری از سوی شما هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه درحال انتخاب برندگان برای ترمینال یک بندرعباس هستیم و برای ترمینال دو هم مذاکراتی با ایتالیایی‌ها داشته‌ایم و به زودی مناقصه ترمینال سه را اعلام خواهیم کرد گفت: ما علاقه‌مند به توسعه رابطه با عمان هستیم و شما نیز می‌توانید هر چه سریعتر برای مذاکره و انجام سرمایه‌گذاری در بنادر ایران اقدام عملی داشته باشید.

آخوندی در پاسخ به ابراز تمایل هیئت عمانی برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار نیز گفت: در مورد چابهار ما با هندی‌ها به توافق و امضای قرارداد رسیده ایم. جلسه سه جانبه‌ای با هیئت هندی و افغانی در این زمینه داریم، با این حال ما حتما از ورود شما به چابهار استقبال می‌کنیم.

آخوندی همچنین با ابراز خرسندی از راه‌انداری خطوط کشتیرانی جدید بین دو کشور، گفت: ما هم‌چنان مشتاق هستیم که سطح روابط تجاری و فرهنگی ارتقا یابد. لذا آمادگی داریم در هر سطحی از پیشنهادهای شما استقبال کنیم.

علی بن سعود السنیدی، وزیر صنعت و تجارت عمان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار مجدد وزیر راه و شهرسازی ایران بر ارتقای روابط تجاری بین دو کشور تاکید و خواستار قبول پیشنهاد عمان از سوی ایران برای سرمایه گذاری در بندر چابهار و بنادر بندرعباس شد.

وی با بیان اینکه در آغاز برنامه‌های خود را بر تاسیس خط کشتیرانی بین بندرعباس و صحار متمرکز کردیم، گفت: این هفته اولین خط کشتیرانی مسافرتی بین بندرعباس و  بندرخصب را  افتتاح نمودیم و من فکر می‌کنم بسیاری از ایرانی‌های مقیم خلیج فارس می‌توانند از این خط کشتیرانی استفاده کنند.

یک خط کشتیرانی تجاری نیز میان بندرعباس و شناس برای انتقال کالا افتتاح شد که ما معتقد هستیم با توجه به وجود بازارهای گسترده بین دو کشور کفایت نمی‌کند.

وی همچنین خواهان ارتباط بیشتر بنادر عمان و ایران شد و با ارائه درخواست سرمایه گذاری مشترک مسقط با سنگاپوری‌ها در بندرعباس، خواهان حضور در بندرچابهار شد و گفت: ما مانعی برای سرمایه‌گذاری در فازهای بعدی بندر چابهار نمی‌بینیم و می‌خواهیم با دانستن مقدمات کار در بندر چابهار، در فازهای بعدی مشارکت داشته باشیم.  

نظر شما