شناسهٔ خبر: 28375 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

محبت‌خواه در گفت‌وگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

اتصال اردبیل و گیلان با احداث راه اصلی ۶۵ کیلومتری/ شناسایی ۹۳۶ هکتار بافت فرسوده در اردبیل/ لحاظ شدن حقوق شهروندی در طرح تفصیلی اردبیل/ کسب رتبه نخست کشوری در کاهش تلفات رانندگی

خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با اشاره به ساخته شدن ۱۰ کیلومتر از راه اصلی اتصال اردبیل به گیلان، از شهر شال‌ماجولان خلخال به ماسوله، از برنامه‌ریزی برای ساخت آزادراه در استان و تسریع در روند احداث راه‌آهن اردبیل خبر داد.

خلیل محبت‌خواه، مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل درگفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به معرفی اولویت برنامه‌ها و طرح‌های دردست اقدام این اداره کل پرداخت و عنوان کرد: در استان اردبیل ۱۳۱ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی، ۲۵۹۳ کیلومتر راه آسفالت روستایی، ۱۱۳۳ کیلومتر راه روستایی شوسه و ۱۰۴۲ کیلومتر راه روستایی خاکی داریم.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته ۳۰ کیلومتر راه اصلی در استان اردبیل احداث شده است، گفت: در طی یک سال گذشته توانستیم حدود ۱۳۰ کیلومتر از راه‌های اصلی را بهسازی، ۱۳۰ کیلومتر روکش آسفالت و ۴۲۵ کیلومتر لکه‌گیری انجام دهیم.  

وی اشاره به راه‌های روستایی استان کرد و افزود: در مدت یاد شده ۶.۵ کیلومتر راه احداث کردیم و توانستیم ۱۰۵ کیلومتر از این نوع راه‌ها را بهسازی، ۱۰۷ کیلومتر بهسازی روکش آسفالت و ۴ هزار و ۶۰۰ متر مربع هم لکه‌گیری کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: برنامه داریم تا احداث راه‌های اصلی را به ۵۰ کیلومتر و ۴۰ کیلومتر هم راه روستایی تا آخرسال ۹۵ احداث کنیم.

وی درباره تلفات جاده‌ای در استان نیز گفت: در سال ۹۴ با کاهش ۱۵ درصدی تلفات جاده‌ای توانستیم رتبه اول را در کشور اخذ کنیم.

وی با بیان اینک در سطح استان ۴۸ نقطه حادثه خیز وجود دارد افزود: از این تعداد گفته شده ۲۲ نقطه رفع حادثه شده و ۲۶ نقطه دیگر در دست کار که برای رفع کل نقاط به ۸۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

محبت خواه گفت: اولویت اصلی ما ارتقای راه‌های استان و احداث آزادراه است که باید در چهار محور ورودی اردبیل از طرف سراب به اردبیل و اردبیل به آستارا آزادراه داشته باشیم. در بسیاری از روزهای سال تونل گردنه حیران یکطرفه می‌شود و در روزهایی از فصل تابستان ورود به داخل سرعین ممنوع می‌شود که به دلیل نبود آزادراه است.

مدیر کل راه و شهرسازی اردبیل عنوان کرد: تا یک ماه دیگر عملیات ساخت راه اصلی به طول ۶۵ کیلومتر از شهر شال‌ماجوران خلخال تا ماسوله شروع می‌شود که اعتبار موردنیاز برای این پروژه ۸۰ میلیارد تومان است و درصورت جذب این اعتبار در ظرف دو سال به بهره‌برداری می‌رسد. با این راه استان اردبیل از خلخال به گیلان متصل می‌شود. 

محبت‌خواه عنوان کرد: اکنون مسیر اردبیل-خلخال و مشکین‌شهر-اردبیل درحال دوبانده شدن است. همچنین ۸۰ درصد راه‌های روستایی را آسفالت کرده‌ایم که سرانه راه‌های آسفالته روستایی ما دو درصد بالاتر از میانگین کشوری است و تنها درشهرستان خلخال با کمبود راه آسفالت روستایی مواجه هستیم. همچنین تمام راه‌های اصلی استان آسفالت شده است.

وی افزود: بهتر است در استان‌هایی مانند اردبیل که سردسیر هستند و فصل کاری محدودی دارند سال مالی و زمان تخصیص اعتبار و موافقت‌نامه زمستان باشد تا بتوانیم از فصل بهار برای شروع پروژه استفاده کنیم.

محبت‌خواه همچنین با بیان اینکه ساخت راه آهن اردبیل به طول ۱۸۵ کیلومتر سال ۸۴ شروع شده و تاکنون تنها تا مرحله زیرسازی پیش‌رفته است، عنوان کرد: برای تکمیل راه آهن اردبیل که به راه‌آهن میانه-تبریز متصل می‌شود به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که قرار شده برای تامین این اعتبار از فاینانس خارجی استفاده شود.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل اصلی کندی روند پیشرفت این پروژه وضعیت توپوگرافی منطقه و کوهستانی بودن مسیر است که باید ۲۴ کیلومتر تونل احداث شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: ازسوی دیگر یکی از اولویت‌های مغفول مانده که باید بیشتر به آن توجه کنیم سیما و منظر شهری است که باید بر اساس معماری ایرانی-اسلامی باشد و نیز تمرکز ویژه‌ای بر احیای بافت فرسوده و تاریخی استان داریم.

شناسایی ۹۳۶ هکتار بافت فرسوده در اردبیل

وی همچنین به شناسایی ۹۳۶ هکتار بافت فرسوده در اردبیل اشاره کرد و افزود: مصوبه طرح بازآفرینی شهری و مطالعات بافت فرسوده در اردبیل، مشکین‌شهر و پارس آباد تدوین شده و درخلخال نیز درحال پیگیری است.

محبت‌خواه همچنین گفت: باید در طرح‌های جامع و تفصیلی توجه ویژه‌ای به حقوق شهروندی شود و دراین راستا تلاش شده از نظرات شهرداری و شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم در تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های جامع و تفصیلی استفاده شود.

پرونده مسکن مهر استان بسته می‌شود

وی با بیان اینکه با رفع مشکل قضایی ۱۱۷۰ واحد تا سه ماه دیگر بسته خواهد شد،‌عنوان کرد: اخیرا با صرف ۵۹ میلیارد تومان اعتبار ۱۳۰۰ واحد مسکن مهر، سه باب مدرسه و دو مسجد را افتتاح کرده‌ایم.

محبت‌خواه درباره مشکل مسکن مهر ۱۱۷۰ واحدی میراشرف اردبیل توضیح داد: این مشکل سه سال پیش درباره واحدهای مسکن مهر سه جانبه رخ داده که پیمانکار ادعاهایی دارد و ما آماده هستیم بر اساس حکم دادگاه قضایی رفتار کنیم تا دست کم تا سه ماه دیگر پرونده مسکن مهر استان بسته شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: درمجموع ۴۷ هزار واحد مسکن مهر دراستان درحال ساخت داشتیم که درتمام شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر مورد تعهد ما و نیز واحدهای مسکن مهر در شهرهای زیر۲۵ هزار نفر تحت تعهد بنیاد مسکن تمام زیرساخت‌ها و فضاهای درمانی، آموزشی و فضای سبز فراهم شده و تا حد امکان توانسته‌ایم به تعهدات خود دراین زمینه عمل کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: ساخت بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوثر دراردبیل به مرحله محوطه‌ سازی رسیده و تا یک ماه دیگر افتتاح می‌شود. همچنین برای تکمیل بیمارستان ۱۶۰تختخوابی پارس‌آباد تا پایان سال به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

پیشرفت زیرساختی ۶۵ درصدی راه‌آهن میانه- اردبیل

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اشاره به راه آهن میانه- اردبیل کرد و گفت: طول این راه‌آهن ۱۷۵ کیلومتر است و شامل ۹ قطعه اجرایی است و از ایستگاه زاویه در شهرستان میانه در آذربایجان شرقی شروع می‌شود و به سمت اردبیل می‌آید.

محبت خواه ادامه داد: بر روی این خط آهن ۶ پیمانکار کار می‌کنند و پیشرفت زیرساختی ۶۵ درصدی داشته و شامل دو پروژه میانه- فیروزآباد و فیروزآباد- اردبیل می‌شود.

وی ادامه داد: طول خط آهن میانه- فیروز آباد ۷۹ کیلومتر و شامل ۵ قطعه است همینطور فیروزآباد- اردبیل به طول ۹۶ و ۴ قطعه و جمع قرار داد این پروژه بالغ بر ۳ هزار و ۵۹ میلیارد ریال است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: ایستگاه‌های طراحی شده برای این راه‌آهن در خارج از شهر قرار دارد و با توجه به دستوری که وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ایستگاه‌ها باید در داخل شهر طراحی شود ما هم در راستای عملی شدن این دستور در حال مطالعه برای ساخت در ایستگاه در داخل شهر هستیم.

نظر شما