شناسهٔ خبر: 28412 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر روابط خارجه برنامه اسکان بشر سازمان ملل مطرح کرد:

رشد روزافزون شهرنشینی، دغدغه جدی دفتر اسکان بشر سازمان ملل است/ تغییر اقلیم و تأمین منابع مالی و مديريت زمين، سه عنصر مهم در چارچوب اهداف توسعه

کریستین موسیسی مدیر روابط خارجه برنامه اسکان بشر سازمان ملل در مراسم رونمایی از نسخه فارسی کتاب گزارش‌های شهرهای جهان ۲۰۱۶ رشد روزافزون شهرنشینی، دغدغه جدی دفتر اسکان بشر سازمان ملل اعلام کرد و گفت: در چارچوب اهداف توسعه پایدار، توجه به عواملی همچون تغییرات اقلیمی، مدیریت زمین، مسكن و شیوههای تأمین منابع مالی ضروری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی کریستین موسیسی مدیر روابط خارجه برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در مراسم رونمایی از نسخه فارسی کتاب گزارش‌های شهرهای جهان ۲۰۱۶ ضمن ابراز امیدواری برای افزایش میزان همکاری‌های دوجانبه بین ایران و دفتر هبیتات سازمان ملل متحد بیان کرد: درحال حاضر در عصر جدیدي قرار گرفته ايم كه با رشد روزافزون شهرنشینی در جهان مواجه هستیم. هم اکنون یکی از دغدغه‌های جدی ما این است که هرچه این رشد شدیدتر شده و بی‌برنامه باشد ما با یک بحران جهانی روبه‌رو خواهیم شد.

موسیسی با تأکید براینکه در صورت وجود این بحران حاشیه‌نشینی نیز به میزان بالایی گسترش پیدا خواهد کرد گفت: در چارچوب اهداف توسعه پایدار، توجه به عواملي همچون تغییرات اقلیمي، مديريت زمين، مسكن و شيوه هاي تأمین منابع مالی ضروري است.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه سند نهايي دستور كار شهری جدید در اکتبر در شهر کیتو طي اجلاس هبيتات سه به تصویب خواهد رسید. در اين سند رویکردی همه جانبه ‌نگرانه و ماشین‌های تغییر را به معرفی خواهد کرد.

مدیر روابط خارجه برنامه اسکان بشر سازمان ملل نیاز برای اتخاذ سیاست‌های جديد شهری، برنامه‌ریزی شهری با رويكرد كيفي، بررسي ابعاد مختلف اقتصاد شهری، توجه ويژه به زيست بوم ها و ارزش هاي محلي را نمونه ای از نکات مطرح شده در این گزارش مطرح کرد و افزود: این گزارش چارچوبی برای نظارت و پایش گسترش شهری را طبق برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در سطح ملی و بین‌المللی به ما ارائه داده است.

وي در ادامه به اهميت برنامه شكوفايي شهرها ( CPI) پرداخت و گفت: برنامه CPI دارای ۷ جنبه بوده که صرفا ابزار شناسایی نیست و سیاست‌ها و سیاست‌گذاری‌ را ارائه میدهد. این گزارش ۴۰۰ شهر را در بر می‌گیرد که شهر قزوين در ایران به عنوان شهر پایلوت اين برنامه انتخاب شده است.

وی در پایان تأکید کرد که قطعا این اقدام باعث پایش برنامه و همچنین آغازی برای اجرای این برنامه در سایر شهرهای جهان خواهد شد./

نظر شما