شناسهٔ خبر: 28427 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سلطانی‌فر تاکید کرد:

موظفیم با متجاوزان به حریم بناهای تاریخی برخورد قانونی كنیم/ هماهنگی وزارت راه و شهرسازی با میراث فرهنگی

مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: ما موظفیم به لحاظ قانونی با هر كسی كه به حریم بناهای تاریخی با توجه به هویتی كه دارند و ثبت شده‌اند، تعرض كند، برخورد قانونی كنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عمارت قاجاری صاحبقرانیه این روزها احوال خوشی ندارد. سكوت و رخوتی كه در محوطه این كاخ حاكم است نشانه خوبی نیست، هر چند مسوولان میراث فرهنگی می‌گویند برای بررسی دقیق و علمی این موضوع كمیته فنی تشكیل داده‌‌اند و كارشناسان در حال بررسی موضوع هستند، اما كارشناسان در عین اقداماتی كه در حال حاضر انجام می‌دهند یك نگرانی بزرگ هم دارند؛ نشست زمین، این همان موضوعی است كه مدت‌هاست تهران را تهدید می‌كند و بیش از همه بناهای تاریخی موجود در پایتخت ٢٠٠ ساله ایران را.

اخیرا روند تخریب‌های صاحبقرانیه تشدید شده و كارشناسان معتقدند دلیل این تسریع، ساخت مجتمع تجاری اطلس‌مال در جنوب این مجموعه فرهنگی - تاریخی است.

محمدحسن طالبیان در خصوص تخریب‌هایی كه در صاحبقرانیه شدت گرفته‌ و به طور كلی منطقه نیاوران را تهدید می‌كند به اعتماد گفت: مساله‌ای كه در مورد صاحبقرانیه وجود دارد این است كه در اسرع وقت باید مقاوم‌سازی زمین صورت گیرد، اما باید به این نكته هم توجه كنیم كه كل زمین محدوده كاخ در خطر است. در حال حاضر شهرداری مسوول است كه در رابطه با این موضوع فكر كند. هر چند اطلس‌مال به تنهایی در آسیب‌های كاخ نیاوران نقش نداشته و عوامل دیگری هم در این آسیب‌ها دخیل بوده‌اند، اما اجرای پروژه اطلس‌مال، آسیب‌های كاخ نیاوران و صاحبقرانیه را تسریع كرده است، به همین دلیل باید زودتر اقدامی در این زمینه انجام شود.

 از سوی دیگر رییس سازمان میراث فرهنگی از نقطه نظر حقوقی و اقدامی كه باید به عنوان ریاست این سازمان و متولی اصلی بناهای تاریخی انجام دهد می‌گوید: ما موظفیم به لحاظ قانونی با هر كسی كه به حریم بناهای تاریخی با توجه به هویتی كه دارند و ثبت شده‌اند، تعرض كند، برخورد قانونی كنیم.

 مسعود سلطانی‌فر این جمله را در پاسخ پرسشی در خصوص اقدام میراث فرهنگی برای برخورد با ارگان‌هایی كه با اجرای پروژه‌های بزرگ خود موجب آسیب دیدن آثار تاریخی می‌شوند بیان كرد و ادامه داد: ما به لحاظ قانونی موظفیم حافظ میراث فرهنگی و هویت تاریخی و فرهنگی‌مان باشیم، این میراث گاهی در قالب بناها قرار می‌گیرد و به شكل میراث ملموس است و گاهی در قالب آیین و سنن قرار می‌گیرد و در واقع میراث ناملموس ما است. ما با تمام ابزارهایی كه در اختیار داریم تلاش می‌كنیم حفاظت از این میراث را انجام دهیم.

 سلطانی‌فر در خصوص ارتباطات بین دستگاهی و اقداماتی كه ارگان‌هایی از جمله وزارت راه انجام می‌دهند و خواسته یا ناخواسته موجب تعرض به حریم آثار تاریخی یا آسیب دیدن حریم منظری و ثبتی آثار می‌شوند، گفت: اکنون رابطه میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی در بالاترین و بهترین وضعیت تاریخی خود است. آخوندی در پروژه‌هایی كه انجام می‌دهند كاملا با ما هماهنگ است، دكتر حناچی هم همین طور، وقتی این هماهنگی در جهت انجام وظایف و توسعه فعالیت‌ها وجود دارد، نقطه تقابلی وجود ندارد.

 سلطانی‌فر در پاسخ به اینكه در بعضی موارد پیمانكاران پروژه‌های اجرایی هستند كه اقدامات‌شان مساله‌ساز می‌شود، گفت: «گاهی در مراحل اجرایی مشكلاتی به وجود می‌آید. كاری نمی‌شود كرد.

 یحیی نقی‌زاده، مدیركل حقوقی و املاك سازمان میراث ‌فرهنگی در خصوص اینكه اگر ثابت شود كه اطلس‌مال در آسیب‌های وارد شده به كاخ نیاوران نقش داشته، اقدامی كه سازمان میراث فرهنگی باید انجام دهد چه خواهد بود؟ گفت: كارشناسان فنی سازمان میراث فرهنگی در حال بررسی هستند  و در نهایت گزارش فنی و مستندی در این ارتباط هنوز به دست واحد حقوقی نرسیده است، اما وظیفه ما در این خصوص بر این مبنا است كه اگر از نظر فنی، گزارشی دایر بر نقض مقررات یا رفتارهایی كه منجر به وارد آمدن خسارتی به آثار تاریخی شده، ارایه شود، اقدامات حقوقی لازم را انجام دهیم. اقدامات انجام شده در یك پروژه دو حالت دارد، یا خارج از ضابطه‌ای بوده كه به مجری پروژه ابلاغ شده است، یا ضابطه به مجریان پروژه ابلاغ شده و مجری آن را رعایت نكرده است. اگر مورد دوم اتفاق افتاده باشد ما بند مشخص قانونی داریم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم، اما اگر ضوابطی به مجری ابلاغ نشده باشد، چنانچه اجرای پروژه حتی منجر به تخریب در آثار تاریخی شود هم نمی‌توان گفت اقدامات او خارج از ضابطه است.

 نقی‌زاده در پایان اظهار می‌كند كه موضوع صاحبقرانیه و ارتباط آن با پروژه اطلس‌مال موضوع پیچیده‌ای است كه نیازمند بررسی‌های فنی و تخصصی دقیق است، اگر این كار انجام شود و مشخص شود كه موارد و ضوابطی توسط مجری پروژه اطلس‌مال رعایت نشده، معاونت حقوقی سازمان با جدیت به مساله ورود پیدا خواهد كرد.

 گود‌برداری‌های عمیق مجتمع‌های بزرگ تجاری در نقاط مختلف شهر تهران، با تغییراتی كه در ساختار خاك و سفره‌های زیر زمینی تهران ایجاد كرده‌اند، موجب نشست زمین در نقاط مختلف تهران شده‌ است و هر روز خبری تازه در خصوص نشست زمین منتشر می‌شود، حالا هم قرعه به نام كاخ صاحبقرانیه (جهان‌نما) در مجموعه نیاوران افتاده است.

 

نظر شما