شناسهٔ خبر: 28439 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان:

۵۲۵کیلومتر پروژه بزرگراهی در کرمان در دست اجراست/ ادامه ساخت بیمارستان در ۴ شهر استان

نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: این اداره کل ۵۲۵ کیلومتر پروژه بزرگراهی را در استان کرمان در دست اجرا دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل ازروابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان محمدمهدی بلوردی در نشست شورای فنی استان با بیان این مطلب افزود: ۷۶ کیلومتر راه اصلی، ۳۲ کیلومتر راه فرعی و ۵۳۰ کیلومتر راه روستایی و آسفالت در دست ساخت داریم که منابع این پروژه ها باید از محل اعتبارات ملی تأمین شود.

وی با بیان اینکه تا امروز هیچ اعتباری تخصیص پیدا نکرده است، بر استفاده از محل اعتبارات اسناد خزانه تاکید کرد و خواستار همکاری بیشتر ذیحسابان در استفاده از این اعتبارات شد.

وی بیان کرد: افتتاح ۴۰ کیلومتر پروژه در مهرماه انجام می گیرد و پروژه های بزرگراهی در استان کرمان جز یکی دو پروژه توسط اداره کل راه و شهرسازی انجام می شود که برای ساخت ۵۲۵ کیلومتر پروژه بزرگراهی ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: تعدادی پروژه بزرگراهی و راه اصلی با مشارکت برخی شرکت ها انجام می شود؛ از جمله مسیر بزرگراه سرچشمه تا رفسنجان و سرچشمه تا خاتون آباد، سیرجان به قطروئیه، زرند به سنگ آهن جلال آباد و یک تقاطع غیر همسطح در این مسیر با مشارکت شرکت های مس، گل گهر، سنگ آهن جلال آباد و شرکت فولاد زرند ایرانیان در دست ساخت است.

وی بیان کرد: برای پروژه‌های مورد نیاز در راه‌های اصلی، فرعی و بزرگراهی، برنامه میان مدت و درازمدت تهیه کردیم که در این برنامه مشخص شده کدام پروژه ها و تا چند کیلومتر در چه سال هایی اجرا شود.

وی درباره حوزه مدیریت راهداری این اداره کل نیز گفت: منابع مالی این حوزه از محل اعتبارات سازمان راهداری تأمین می شود که تاکنون ۵۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

بلوردی افزود: در این حوزه سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان و امسال نیز ۵۶ میلیارد تومان ابلاغ شده است.

وی گفت: براساس چک لیست هایی که سازمان راهداری داده، تا شهریورماه در بخش روکش آسفالت ۶۸ کیلومتر در بزرگراه ها ۶۹ کیلومتر کار انجام شده است.

وی بیان کرد: ۱۱ راهدارخانه در دست ساخت بوده و یک راهدار خانه نیز در دست تجهیز داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان، ۴۷۵۰ کیلومتر خط کشی و ۳.۵ کیلومتر نصب حفاظ بتنی را از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد و گفت: در حوزه ماشین آلات که یکی از ردیف های ملی است نیز تاکنون دو دستگاه ماشین آلات سنگین خریداری شده است.

وی با اشاره به ساختِ ساختمان های اداری و بیمارستانی اظهار کرد: ساخت چهار مجتمع اداری در شهرستان های مختلف در دستور کار است.

وی افزود: ساخت بیمارستان های ارزوئیه، کوهبنان، سیرجان و زرند نیز از محل اعتبارات ملی در دست انجام است.

بلوردی ادامه داد: امسال سه میلیارد تومان به ساخت بیمارستان های زرند و کوهبنان و مبلغی هم به سایر ساختمان ها تخصیص پیدا کرده است.
وی از آماده تحویل بودن بیمارستان کوهبنان خبر داد و گفت: بیمارستان ارزوئیه نیز به زودی آماده تحویل خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی کرمان تصریح کرد: با توجه به این که اعتبارات ساختِ مجتمع های اداری استانی است، ساختمان سازی این مجتمع‌ها کند انجام می‌شود.

وی با بیان این که در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۳۳ هزار و ۳۴ واحد مسکن ثبت سامانه داریم که مربوط به مسکن مهر است، گفت: تاکنون، ۱۴ هزار و ۹۸۸ واحد مسکن مهر افتتاح شده است.

وی افزود: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر حدود ۱۰ هزار و ۷۱۰ واحد در دستور کار بود که هشت هزار و ۷۹۱ واحد تحویل شده است.

بلوردی گفت: تأمین اعتبار برای ساخت مراکز آموزشی، فرهنگی و درمانی در حال پیگیری است تا به پایان برسد.

وی اظهار کرد: شش واحد آموزشی در دستور ساخت بود که مقرر شده بود ۵۰ درصد را اداره کل راه و شهرسازی و ۵۰ درصد را سازمان نوسازی مدارس بسازند که در استان کرمان سه واحد آموزشی به طور کامل توسط اداره کل راه و شهرسازی در حال ساخت است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بیان کرد: سازمان نوسازی مدارس مشکل مالی دارد که باید حمایت شود.

وی عنوان کرد: از مجموع ۹ مسجد نیز هفت مسجد ساخته و تکمیل شده است.

بلوردی با بیان این که مشکلات مسکن مهر تفکیک شده است گفت: دو هزار واحد پرونده، طرح در مراجع قضایی داریم و دو هزار مسکن مهر فاقد متقاضی نیز وجود دارد که هم در رسانه ها اعلام کردیم و هم در سایت اداره کل ثبت شده اند.

وی اظهار کرد: تعدادی از پروژه های مسکن مهر نیز گرفتار مشکلات مدیریتی و اختلافات بین اعضا هستند و تعدادی هم بیشتر از مبلغ پرداخت شده توسط اعضا، هزینه شده و اعضا توان پرداخت ندارند.

وی تصریح کرد: در مجموع ۳۳ هزار واحد مسکن داریم که ۱۵ هزار واحد تحویل شده و ۱۸ هزار واحد باقی مانده که از این تعداد، ۱۰ هزار واحد فعال و کار ساخت و ساز در حال انجام است و ۸۰۰۰ واحد با مشکل مواجه هستند. چندین تعاونی مسکن مهر نیز مشکلات جدی دارند.

وی با بیان این که به تفکیک، واحدهای فاقد متقاضی وجود دارد که اگر افرادی بخواهند می توانند ثبت نام کنند گفت: درباره پروژه های راکد و فاقد متقاضی، صورتجلساتی در شورای مسکن داشتیم که مقرر شد مجوز داده شود تا زمین ها به سازنده ها واگذار شود و واحدها و سازنده، در بانک جایگزین شوند که اگر با سازنده ها به تفاهم برسیم، این کار انجام خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی عنوان کرد: از ۷۱ شهر استان کرمان، ۴۵ شهر طرح جامع و تفضیلی دارند و طرح های جامع و تفضیلی هفت شهر را هم اخیرا فرستادیم که در حال بازنگری است.

وی به مشکلات حوزه مدیریت حقوقی و املاک این اداره کل نیز اشاره و بیان کرد: متاسفانه کارهای این حوزه، دستی و کاغذی پیش می رود و مردم هم رضایت ندارند چرا که روندها کند است.
وی افزود: در راستای اصلاح این روند، ۳۰۰ قرارداد واگذاری را احصا و به صورت فایل اکسل آماده کرده ایم.

وی به همکاری اداره کل راه و شهرسازی با اداره کل ثبت و اسناد نیز اشاره و اظهار کرد: بخش عمده ای از موضوع های قضایی، مربوط به تک برگی کردن اسناد است و مهمتر از آن، جانمایی پلاک های دولتی و همچنین تمام پلاک هایی است که در شهرها داریم.

بلوردی این حوزه را پر چالش دانست و گفت: اغلب اسنادی که از گذشته وجود دارد، توصیفی هستند و متراژ ندارند؛ بنابراین در پیاده کردن آنها با مشکل مواجه هستیم.

نظر شما