شناسهٔ خبر: 28469 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزير راه و شهرسازی در ديدار با اعضای كميسيون عمران مطرح كرد؛

وزارت راه برنامه‌های مهمی برای توسعه صنعت ریلی دارد/ ضرورت ایجاد شركتی مستقل برای قطارهای حومه‌ای/ برنامه‌ریزی برای افزایش سرعت و ارتقاء فن‌آوری در راه‌های كشور

نشست وزیر راه و شهرسازی در ديدار با اعضای كميسيون عمران مجلس با بیان اینكه وزارت راه و شهرسازی برنامه‏‌های مهمی برای توسعه صنعت ریلی كشور دارد، اظهار كرد: افزایش سرعت و ارتقای فناوری در راه‎های كشور یكی از برنامه‎ها است كه امید می‌رود با حمایت و پشتوانی مجلس عملیاتی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ اعضای كمیسیون عمران مجلس در نشست مشتركی با وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن، در جریان برنامه ها و سیاست های اصلی صنعت حمل و نقل ریلی و دیگر اهداف پیش بینی شده این حوزه در برنامه ششم توسعه قرار گرفتند.

در ابتدای جلسه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: هر اندازه اطلاعات درباره راه آهن و عملكرد آن در بخش های مختلف بار، مسافر، پروژه های عمرانی، روند اختصاص بودجه برای اجرای پروژه ها، وضعیت سرمایه گذاری و تامین بودجه در اختیار نمایندگان كمیسیون عمران قرار گیرد، از حمایت و پشتیبانی بیشتر آنها بهره‌مند خواهیم شد.

وزیر راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود با بیان اینكه این وزارتخانه برنامه‌های مهمی برای توسعه صنعت ریلی كشور دارد، اظهار كرد: افزایش سرعت و ارتقای فن‌آوری در راههای كشور یكی از برنامههاست كه گام اول آن شروع عملیات اجرایی قطار سریعالسیر و گام دوم آن برقی‌سازی قطار تهران- مشهد است.

وی با اشاره به بهره برداری از سیستم تراك بندی بلاك‌ها در محور مشهد گفت: با اجرایی شدن این سیستم، امكان تردد بیش از یك قطار در بلاك حدفاصل بین دو ایستگاه متوالی و براساس سیستم تراك‌بندی میسر شده است.

وی افزود: با توجه به این موضوع و طبق بررسی های به عمل آمده تراك‌بندی بلاك های محور تهران -مشهد موجب افزایش ظرفیت محور به میزان ۲ تا ۳.۵ برابر شده است بطوریكه قبل از تراك بندی فاصله بین اعزام و پذیرش قطارها ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بود.

وی اضافه كرد: امروز فاصله اعزام و پذیرش قطارها به كمترین حد رسیده است و ما بر این باوریم كه با سرمایه گذاری به سمت بهره وری در زمان و هزینه پیش می رویم.

خروج ناوگان بالای ۳۵ سال از سال آینده

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به موضوع جوان سازی ناوگان ریلی اشاره كرد و گفت: هم اینك سن ناوگان ریلی ایران بسیار بالا است، به طوری كه تا سال گذشته حتی قطارهای با سن ۶۴ سال هم در این ناوگان در سیر و حركت بودند.

وی بیان داشت: مطابق برنامه ریزی انجام شده، آذرماه سال گذشته قطارهای بالای ۵۵ سال كنار گذاشته شدند و آذرماه امسال قطارهای بالای ۴۵ سال سن از ناوگان حمل و نقل ریلی جمع آوری و سال آینده بالای ۳۵ سال از ناوگان ریلی خارج می شوند.

حمایت مجلس برای تشكیل شركتی مستقل برای قطارهای حومه‌ای

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه قطارهای حومه‌ای اشاره كرد و گفت: در كلان شهری همانند تهران، طبق برآوردهای كارشناسان حمل و نقل، سالانه ۵۵۰ میلیون مسافر وارد و سپس خارج می‌شوند كه به این معناست که بزرگراه‌های آن باید حجم بسیار زیاد خودرو را تحمل كنند و به دنبال آن آلودگی هوا از دیگر موضوعاتی است كه در كلان شهرهای بزرگ افزایش می‌یابد.

وی عامل اصلی افزایش خودرو، آلودگی و دیگر مسائل زیست محیطی را تردد مسافران با خودروهای شخصی از اطراف كلان شهرها به داخل شهرها عنوان كرد و افزود: در همه كشورها سازمانی را برای قطارهای حومه ای ایجاد كرده اند كه خطوط آن با دیگر خطوط حمل و نقل درون شهری متصل شده و مسافران با آرامش خاطر بیشتری مسیر مبدا به مقصد خود را طی و در كمترین زمان به مقاصد خود می‌رسند.

وی تاكید كرد: امیدواریم با حمایت مجلس موضوع تشكیل شركتی مستقل برای قطارهای حومه ای كه متولی آن راه‌آهن باشد، عملیاتی شود تا در آینده‌ای نزدیك شاهد جابجایی حجم بالای مسافران اطراف كلان شهرها از طریق قطارهای حومه ای باشیم.

این گزارش می افزاید؛ مهرداد تقی زاده عضو هیات مدیره راه آهن در ادامه درباره راه آهن و مساله قطارهای حومه ای و مقایسه آن با كشورهای توسعه یافته گزارشی را ارائه و در ادامه تحولات بنیادین ساختار راه آهن به صورت پاورپوینت ارائه شد.

گفتنی است؛ در ادامه اعضای كمیسیون با حضور در مركز كنترل قطارهای راه آهن در جریان سیر قطارها و كنترل آنها در شبكه سراسری راه آهن قرار گرفتند.

نظر شما