شناسهٔ خبر: 28548 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اردبیل مطرح شد:

استان اردبیل جزو استان‌های موفق در ارائه تسهیلات بافت فرسوده در کشور/ اختصاص و هزینه‌کرد ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده

جلسه ششمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار محلات شهری استان اردبیل صبح امروز به ریاست مجید خدابخش استاندار اردبیل ، مدیرکل راه و شهرسازی استان، فرمانداران و شهرداران شهرهای استان و اعضای ستاد با محوریت حضور در ستاد ملی باز آفرینی کشور در محل سالن شیخ صفی استانداری اردبیل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، در ابتدای این جلسه خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گزارش کلی از عملکرد ستاد باز آفرینی استان ارائه کرده و افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان گزارش کامل ستاد بازآفرینی پایدار محلات شهری استان اردبیل را درسه بخش معرفی استان، عملکرد دستگاه‌های عضو ستاد و پیشنهاد‌ها و درخواست‌ها جهت ارائه به ستاد ملی باز آفرینی کشور تهیه کرده  است.

وی افزود: قرار است این گزارش با حضور مقامات استانی و تعدای از مقامات کشوری در محل وزارت راه و شهرسازی و با حضور وزیر راه و شهرسازی در آبان ماه امسال تشکیل و ارائه درجلسه فوق برنامه‌های پیشنهادی مطرح و پس از تصویب ابلاغ و عملیاتی گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی بازسازی بافت‌های فرسوده به زیر ۱۰ درصد اشاره کرد و گفت: مطالعات چهار شهرستان اردبیل، مشگین شهر، پارس‌آباد و خلخال در بحث بافت‌های فرسوده انجام شده و مطالعات شهرستان گرمی نیز برای سال جاری در دستور کار قرار گرفته اما در زمینه سکونتگاه‌های غیررسمی سه شهرستان اردبیل، مشگین شهر و پارس‌آباد به عنوان هدف مورد مطالعه قرار گرفتند و تکمیل مطالعات خلخال نیز برای امسال برنامه ریزی شده است.

محبت خواه گفت: با مقایسه تشکیل جلسات ستاد بازآفرینی شهری پایدار در بازه زمانی یک‌ساله و اهمیت دادن به آن‌که از رشد شش برابر برخوردار است نشان از اولویت قرار دادن محلات هدف در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده از برنامه‌های کاری این اداره کل است.

مجید خدابخش استاندار اردبیل رئیس ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اردبیل در این جلسه گفت: مبلغ ۷۷۰ میلیارد ریال در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده استان طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ اختصاص و هزینه شده است.

وی افزود: حدود ۴۲۰ میلیارد ریال توسط شهرداری‌ها و ۳۵۰ میلیارد ریال نیز توسط دستگاه‌های اجرایی در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد استان طی ۲ سال گذشته هزینه شده که این مبلغ منهای اقدام‌های صورت گرفته در محله‌های هدف در سال جاری است.

استاندار اردبیل تأکید کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از بافت‌های ناکارآمد درون محدوده شهری و به‌ویژه در مرکز شهرها واقع شده‌اند، ارائه تسهیلات به این واحدهای مسکونی باید در اولویت قرار داشته و محدوده مطالعاتی نیز همه بافت‌های ناکارآمد را دربر بگیرد.

خدابخش اضافه کرد: برخی واحدهای مسکونی درون محدوده بافت‌های ناکارآمد شناسایی شده، به‌صورت قولنامه‌ای تملک شده و فاقد سند است که باید ابتدا نسبت به تعیین تکلیف و صدور سند قطعی ملک اقدام شود، گرچه مشکلاتی در این زمینه ازجمله در شهرستان پارس‌آباد وجود دارد اما باید مشکلات به‌صورت موردی طرح و بررسی شود.

وی اضافه کرد: پیش از صدور سند نیز باید کاربری‌ها مشخص باشد و در این زمینه تعاملی بین دستگاه‌های ذی‌ربط صورت گیرد زیرا در مواردی کاربری عنوان شده در سند با کاربری که در طرح‌های جامع و تفصیلی برای عرصه و اعیان یک ملک پیش‌بینی‌شده، مغایر بوده و همین امر باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان و دولت شده است.

در ادامه این جلسه با توجه به درخواست تعدادی از فرمانداران و شهرداران مبنی بر بازنگری در محدوده‌های ناکارآمد میانی مقرر شد با تأمین اعتبار از سوی شهرداری‌ها نسبت به بازنگری مطالعات محلات هدف آن شهرستان اقدام گردد.

در پایان این جلسه پس از بررسی عملکرد دستگاه‌های عضو ستاد و ارائه پیشنهاد‌ها و درخواست‌ها از ستاد ملی گزارش کلی ستاد بازآفرینی پایدار محلات شهری استان اردبیل با اصلاحاتی مورد تصویب اعضای ستاد قرار گرفت تا در آبان ماه سال جاری در ستاد ملی کشور مطرح گردد.

خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اردبیل با اعلام این مطلب افزود: استان اردبیل جزو استان‌های موفق در ارائه تسهیلات به نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور است. بطوریکه در شش ماهه اول امسال سهم استان ۱۵۰۰ واحد بوده که بیش از ۱۳۰۰ واحد برای بازسازی بافت‌های ناکارآمد توسط مالکان جهت دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شده است و رایزنی‌ها برای افزایش سهمیه استان اردبیل از محل این تسهیلات از طریق وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران صورت گرفته است.

وی گفت: درصورتی‌که متقاضی شرایط دریافت تسهیلات را داشته و در سامانه مربوطه ثبت‌نام نماید با مراجعه به اداره کل راه و شهرسازی استان در کمتر از  ۲۴ ساعت برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی خواهند شد و این فرصت گامی مؤثر در بالا بردن تاب‌آوری محلات هدف استان است.

محبت خواه به تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم اشاره کرده و افزود: سود نرخ تسهیلات در محلات هدف ۸/۵ درصد و خارج از محلات هدف ۹/۵ درصد است و این فرصت مناسبی برای پس‌انداز یکمی‌ها است تا بتوانند خانه‌دار شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اضافه کرد: تلاش می‌شود تا روستاهای ادغام شده در شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی نیز در قالبی مشابه بازسازی شوند و در این راستا ۷۶ طرح توسط این مجموعه برای اجرا در محله‌های هدف توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در قالب پیشنهاد تدوین شده است.

نظر شما