شناسهٔ خبر: 28644 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضا موافقت‌نامه توسعه حمل و نقل ریلی مطرح كرد:

تشريح دو سیاست کلی وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌و‌نقل/ نوسازی ناوگان ریلی، جاده‌ای و هوایی/ تغییر حمل و نقل بار و مسافر از جاده‌ به ریل/ تحقق اقتصاد مقاومتی با صرفه‌جویی در مصرف انرژی

نشست وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضا موافقت‌نامه توسعه حمل و نقل ریلی میان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت گفت: با اجرای این تفاهم‌نامه مبلغ صرفه‌جویی به ازای هر تن کیلومتر، ۳۵ سی‌سی معادل ۲۰ تومان و به ازای هر نفر سفر، ۲۰ سی‌سی معادل ۱۲ تومان به سرمایه‌گذار  اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در مراسم امضای موافقت‌نامه اجرای طرح توسعه حمل و نقل ریلی بار و مسافر که میان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت در ساختمان وزارت نفت برگزار شد ضمن تشکر از بیژن زنگنه وزیر نفت به خاطر ایجاد فضایی برای انجام اصلاحات ساختاری در حمل و نقل اظهار داشت: دو سیاست کلی وزارت راه و شهرسازی نوسازی ناوگان ریلی، جاده‌ای و هوایی است که همه این اقدامات موجب تحقق اقتصاد مقاومتی با صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

وی افزود: همچنین درنظر داریم با تغییر مد حمل و نقل و انتقال بار و مسافر از حمل‌ونقل جاده‌ای به ریلی با توجه به اینکه حمل‌ونقل ریلی یک ششم جاده‌ای سوخت مصرف می‌کند سهم راه‌آهن را افزایش دهیم.

وزیر راه  و شهرسازی با اشاره به مزایای امضای این موافقت‌نامه بین دو وزارتخانه بیان داشت: با اجرای این تفاهم‌نامه به ازای هر تن کیلومتر معادل ۳۵ سی سی معادل ۲۰ تومان و به ازای هر نفر سفر به ارزش ۲۰ سی سی معادل ۱۲ تومان به سرمایه‌گذار مبلغ صرفه‌جویی اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه توسعه حمل و نقل ریلی میان شرکت راه‌آهن و سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی منعقد شده است گفت: ذیل این تفاهم‌نامه، قراردادی میان شرکت تجارت کوشش سپاهان و واگن کوثر به ارزش ۹۰ میلیارد تومان برای تولید ۴۰۰ دستگاه واگن سرمایه‌گذاری شده است که می‌تواند از یارانه‌های تحت این تفاهم‌نامه استفاده کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه با اشاره به این مطلب که حمل و نقل ریلی طی دو سال و نیم گذشته ۲۱ درصد رشد داشته است، افزود: پیرو تفاهم‌نامه قبلی مبنی بر نوسازی ناوگان جاده‌ای با وزارت نفت، ۴ قرارداد با ۴ شرکت تولید کننده کامیون ایرانی برای تولید ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون منعقد شد که قرار داد دیگری برای تولید پنج هزار و ۲۴۰ کامیون منعقد شده است و به زودی مجموع تعداد کامیون‌های تحت قرار داد به ۲۰ هزار دستگاه افزایش می‌یابد و البته تلاش ما برای دستیابی به نوسازی ۶۵ هزار کامیون فرسوده است.

به گفته آخوندی استفاده کنندگان این کامیون‌ها نیز می‌توانند همانند مالکان واگن‌های باری از سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی مبلغ میزان صرفه‌جویی خود را دریافت کنند.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت براساس پیمایش برای ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح روزانه ۹.۳ میلیون لیتر گازوئیل کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی پیش از این نیز در اسفندماه پارسال، تفاهمنامه طرح نوسازی  ٦٥ هزار دستگاه کامیون و کشنده را امضا کرده بودند.

این تفاهم نامه میان نصرت‌اله سیفی، مدیرعامل وقت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل امضا شده بود.

طرح جایگزینی ٦٥ هزار دستگاه کامیون و کشنده دارای سن بالاتر از ٣٥ سال که یکی از طرح‎های بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه ١٣٩٣ است، در آخرین روزهای سال ١٣٩٣ به تصویب شورای اقتصاد رسیده بود.

نظر شما