شناسهٔ خبر: 28655 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضا تفاهمنامه میان وزارت راه و نفت:

شاهد سیل عظیم سرمایه‌گذاران ریلی خواهیم بود/ معرفی قرارداد سرمایه‌گذاری ۳۰۰۰ واگن جدید تا پایان سال جاری/ رشد ۲۱ درصدی راه‌آهن در دو سال و نیم گذشته

نشست مدیرعامل راه‌آهن گفت: امروز قرارداد تولید ۴۰۰ دستگاه واگن به عنوان نمونه در حضور وزیر نفت منعقد می‌شود و تا پایان سال جاری نیز قرارداد سرمایه‌گذاری برای تولید سه هزار دستگاه واگن به سازمان بهینه‌سازی مصرف انژی معرفی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محسن پورسیدآقایی ضمن تشکر از اقدامات وزیر نفت و سایر دست‌اندرکاران تفاهم‌نامه توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در بخش بار و مسافر اظهار داشت: امضای این تفاهم‌نامه و پرداخت مبلغ صرفه جویی به سرمایه‌گذار موجب تشویق آنها برای خرید واگن جدید و افزایش سهم حمل‌و‌نقل ریلی می‌شود و به طور حتم شاهد سرمایه‌گذاری سیل عظیمی از بخش‌خصوصی در حمل‌و‌نقل ریلی و خرید واگن خواهیم بود. در مقابل راه‌آهن نیز قدرت ارائه تخفیف در تعرفه‌ها و نرخ‌های خود را پیدا می‌کند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای قرارداد حمایتی میان راه‌آهن و بخش‌خصوصی طبق تفاهمنامه توسعه حمل‌و‌نقل ریلی بیان دشت: امروز قرار داد تولید ۴۰۰ دستگاه واگن به عنوان نمونه در حضور وزیر نفت منعقد می‌شود و تا پایان سال جاری نیز قرارداد سرمایه‌گذاری برای تولید سه هزار دستگاه واگن به سازمان بهینه سازی مصرف انژی معرفی خواهد شد زیرا هم اکنون سرمایه گذاران در نوبت قرار دارند.    

وی افزود: همواره سهم حمل‌و‌نقل ریلی کاهشی بوده است، اما برای اولین بار طی ۲۰ سال‌ گذشته در سال‌های ۹۳ و ۹۴ سهم حمل‌و‌نقل ریلی از کل حمل‌و‌نقل بار در کشور بیشتر شد. به طوری که ‌میزان رشد ریلی در سال گذشته از ۱۰.۵ درصد به ۱۱.۸ درصد با رشد  ۱.۳ درصدی نسبت به کل حمل‌و‌نقل رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «راه آهن به طور مطلق در دو سال و نیم گذشته ۲۱ درصد رشد عملکردی نسبت به سال ۹۲ دارد» گفت: علی رغم اینکه رشد حمل بار طی دو سال و نیم گذشته کمتر از ۳ درصد بوده است، حمل و نقل ریلی به طور متوسط سالی ۷ درصد رشد داشته است که این میزان در سال ۹۲ به ۷- درصد نیز رسیده بود.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه «بخش مهمی از آن را مدیون جذب سرمایه گذاری بوده است» بیان کرد: راه آهن هزینه‌های داخلی و بخشی از درآمد خود را برای افزایش سهم ریل و رقابت با جاده کاهش داد به طوری که تعرفه حق دسترسی در سال ۹۵ کمتر از سال ۹۲ است که مطابق آن حمل و نقل جاده‌ای نیز نرخ خود را پایین نگاه داشته است.

به گفته پورسیدآقایی؛ حمل‌و‌نقل طی سه سال گذشته به اندازه نرخ تورم رشد نداشته و برخی اوقات کاهنده بوده است و هم اکنون حمل و نقل ریلی و جاده‌ای به نرخ ۹۲ کار می‌کنند.

نظر شما