شناسهٔ خبر: 28717 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عبده‌تبریزی مطرح کرد؛

تشریح مسئولیت‌های بانک‌مسکن در تثبیت قیمت و تعادل بازار/ تجهیز منابع بلندمدت با تشکیل نهاد توسعه‌ای‌مسکن/ ضرورت ورود بانک به تنظیم رابطه بین ودیعه و اجاره بها

حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح مجموعه اقداماتی که بانک‌مسکن باید انجام دهد تا مسکن را به کالای مبادله‌ای تبدیل کند، حمایت از تولید ناب و حذف نکات منفی تولید را یکی از مولفه‌هایی دانست که به جریان دائمی تولید در بخش مسکن کمک می‌کند. به گفته وی، در مسکن مهر، جریان دائمی تولید وجود نداشت ولی بانک توسعه‌ای مسکن واجد این ویژگی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عبده‌تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بانک‌مسکن به عنوان بانک توسعه‌ای می‌تواند سیاستگذار بخش مسکن باشد گفت: ارتقای بانک مسکن به عنوان بانک توسعه‌ای در ابتدای دولت یازدهم مطرح شد و با تاکید آقای آخوندی مبنی بر اینکه بانک مسکن باید به یک بانک توسعه‌ای تبدیل شود قوت گرفت و مطالعه روی آن آغاز شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بانک مسکن بانکی دولتی است که بخش قابل ملاحظه‌ای از درآمد خود را از دولت می‌گیرد و منابع فراوانی در رهن بانک دارد ادامه داد: بانک مسکن به مثابه بانک توسعه ایT یعنی سیاستگذار این بخش که نگران بخش مسکن و وضعیت مسکن در کشور است و صرفا دیدگاه ترازنامه‌ای ندارد عمل می‌کند.

عبده تبریزی تاکید کرد: کارکرد نهاد توسعه‌ای بانک مسکن در این نقش (بانک توسعه‌ای) تجهیز منابع بلندمدت است. بدین معنا بانک توسعه‌ای مسکن به دنبال چاره‌جویی برای شکست احتمالی بازار است و باید بتواند مسایل شکست بازار را توضیح دهد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بیش از ۷۳ درصد مالکیت بانک‌های توسعه‌ای در کشورهای مختلف به دولت‌ها اختصاص دارد و آن بانک‌ها باعث در ایجاد شفافیت در بازار و عدالت اجتماعی سهیم هستند گفت: دریافت بودجه از دولت، استفاده از سود سهام، اخذ پس‌انداز و سپرده‌های مردم و دریافت خطوط اعتباری داخلی و خارجی از مشخصات بانک‌های توسعه‌ای است که بانک مسکن نیز می‌تواند از این شاخص‌ها استفاده کند.

عبده‌تبریزی تخصیص از محل منابع ذخیره‌ای دولت و انتشار اوراق بهادار و توسعه بازار رهنی را از دیگر فعالیت بانک‌های توسعه‌ای دانست و گفت: بانک مسکن به منظور تنوع بخشی به بازار رهنی تاکنون سه هزار میلیارد ریال اوراق رهنی منتشر کرده است.

وی ادامه داد: بانک مسکن در حال حاضر خرده‌فروشی است که می‌تواند با توسعه‌ای شدن به عمده‌فروش تبدیل شود و لزومی ندارد که همه اقدامات را از منابع خود تخصیص دهد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: ما در ایران به دنبال توسعه بازار رهن و تنوع بخشی به بازار هستیم و این کار بخشی از فعالیت‌های بانک توسعه‌ای مسکن است.

عبده‌تبریزی افزود: فعالیت‌های توسعه‌ای بانک‌مسکن در حوزه ساختمان‌سازی کشور سبب رونق این بازار می‌شود و ورود بانک مسکن به حوزه بیمه‌ای و ارائه خدمات بیمه‌ای با الزام کردن بیمه مسکن، ضریب نفوذ بیمه را در کشور ارتقا می‌دهد.

وی مدیریت روانی بازار و تغییر مدل درآمدزایی بنگاه‌ها را از دیگر اقدمات بانک توسعه‌ای مسکن عنوان کرد و گفت: عموما شهرداری‌ها به حباب قیمتی کمک می‌کنند و بازار را از نظر روانی تشویق می‌کنند تا به سمت سرمایه‌گذاری بیشتر بروند. به عبارتی، کار شهرداری‌ها در اینگونه موارد شبیه چانه‌زنی است.

عبده‌تبریزی تاکید کرد: بانک‌مسکن به عنوان بانک توسعه‌ای باید لنگر ایجاد کند تا شرایط روانی بازار را کنترل کند.

تشریح مسئولیت‌های بانک‌مسکن در ثتبیت قیمت و تعادل بازار

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برخی رسما درخواست ایجاد حباب قیمتی دارند و آن را به مرحله اجرا نیز می گذارند افزود: بانک‌مسکن باید بتواند لنگر قیمت را درجای درستی تثبیت کند و بازار را به تعادل برساند.

عبده تبریزی ادامه داد: در حال حاضر، ودیعه تبدیل به معضلی شده است. بدین‌معنا که با کاهش نرح سود رابطه بین ودیعه و اجاره به هم خورده است که باید در اینگونه موارد بانک وارد شود.

وی با تاکید بر اینکه مسکن کالای صادراتی و وارداتی نیست تاکید کرد: بانک مسکن برای اینکه بتواند مسکن را به کالای مبادله‌ای تبدیل کند باید مجموعه کارهایی را انجام دهد.

مشاور وزیر راه و شهرساز در بیان مجموعه اقداماتی که بانک مسکن باید انجام دهد تا مسکن را به کالای مبادله‌ای تبدیل کند گفت: تولید ساختمان پیش ساخته، به کارگیری فناوری‌های نوین تولید ساختمانی در محل، ایجاد فضای ورود و رقابت گروه پیمانکاری و گروه‌های مدیریت املاک و مستغلات، بازآرایی نظام تولید مسکن در زیرساخت، تخصیص دوسطحی منابع، مدیریت عدم مواجه با شرایط حبس نقدینگی و راهکارهای آن از زاویه مهندسی مالی، تحلیل داده‌ها و تولید و عرضه اطلاعات کاربردی، ارایه خدمات بیمه‌ای و شبه بیمه‌ای، طراحی ابزارهای بازار سرمایه‌ای و تامین مالی مستقیم و غیرمستقیم گروه پروژه‌ها از اقداماتی است که بانک مسکن باید انجام دهد.

عبده‌تبریزی حمایت از تولید ناب و حذف نکات منفی تولید را یکی از مولفه‌هایی دانست که به جریان دائمی تولید در بخش مسکن کمی می‌کند. وی تصریح کرد: در مسکن مهر جریان دائمی تولید وجود نداشت ولی بانک توسعه‌ای مسکن واجد این ویژگی است.

وی همچنین املاک مسکونی ارزان‌قیمت را برای اقشار کم درآمد و املاک مسکونی، تجاری و اداری با قیمت‌های متوسط به بالا را برای اقشار متوسط را در تعریف تخصیص دوسطحی منابع عنوان کرد و گفت: بانک مسکن برای آنکه شرایط نقدشوندگی را افزایش دهد باید تدبیری برای خانه‌های‌خالی و جلوگیری از گسترش آنها بیندیشد. همچنین بخشی از دارایی‌ها همچون خانه‌های‌خالی می‌تواند تبدیل به اوراق بهادار شود. بازآرایی، معامله‌پذیر کردن با بسته‌بندی مجدد دارایی‌ها، حل معضل کاهش درآمدزایی دارایی‌ها و حل معضلات آنها بخشی از کارهایی است که باید انجام شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی همچنین بازطراحی نظام تجهیز منابع و طراحی محصولات و خدمات جدید بانک اعم از طراحی حساب‌های سپرده، سرمایه‌گذاری ویژه شاخصی، توسعه حساب امانی، طراحی صندوق‌های سرمایه‌گذاری آربتیراژی(آربیتراژ: کسب سود از طریق اختلاف قیمت در دو بازار مختلف)، تسهیل‌گری ماده ۱۳۸ مکرر قانون مالیات‌ها، طراحی نظام مسکن سالمندان را از دیگر اقدامات بانک مسکن برای قابل مبادله شدن مسکن برشمرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن همواره می‌توانند با رصد قیمت مسکن آن را در اختیار مردم قرار دهند تا مردم با شفافیت قیمت‌ها، مسکن مورد نیاز خود را معامله کنند./

نظر شما