شناسهٔ خبر: 28756 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

بازآفرینی شهری، دستوری جدید برای توسعه پایدار/ توانمندسازی اجتماعات از ویژگی‌های بارز بازآفرینی شهری است

نشست مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در همایش «ساخت شهر پایدار - تلاقی نگاه ایرانی و فرانسوی» اظهار داشت: بازآفرینی بافت‌های هدف، به‌عنوان یکی از سیاست‌های اصلی و در اولویت توسعه پایدار در وزارت راه و شهرسازی مطرح است.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، دکتر محمدسعید ایزدی در همایش «ساخت شهر پایدار - تلاقی نگاه ایرانی و فرانسوی» به بیان مسائل و مشکلات محله‌های هدف بازآفرینی شهری پرداخت و اظهار داشت: محله‌های هدف بازآفرینی، در طول دهه اخیر با مسائل و مشکلاتی نظیر فقر شهری، فقر بهداشتی و آموزشی، فقر خدمات پایه (روبنایی و زیربنایی: شبکه فاضلاب، شبکه آب و ....) مواجه بوده‌اند .

وی کیفیت پایین زندگی و ناکارآمدی نظام جابجایی، تحرک، جنبش و پویایی شهری در یک نظام ساختاری  و یکپارچه شهری را از دیگر مشکلات محله‌های هدف بازآفرینی شهری دانست و اظهار داشت: تاب‌آوری پایین شهرها در مواجهه با بلایا و مخاطرات طبیعی و توسعه نامتعادل و ناهماهنگ و توزیع نابرابر خدمات شهری، از دیگر مشکلات این محله‌ها به شمار می‌آید .

دکتر ایزدی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد  از عرصه شهرهای کشور در محله‌های هدف بازآفرینی شهری قرار دارند، اظهار داشت: بالغ بر ۱۹ میلیون نفر از جمعیت  (یک سوم  از جمعیت کشور) در مناطق ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز زمانی است که نباید صرفاً به بازآفرینی  فیزیکی توجه داشت بلکه به‌منظور ارتقای کیفیت زندگی در محدوده‌ها و محله‌های هدف، ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و مسائل زیست‌محیطی  ساکنان در این مناطق، باید به‌طور توأمان موردتوجه قرار گیرد.

دکتر ایزدی دستورکار جدید شهری را ابزاری مناسب برای ارتقای کیفیت زندگی ساکنان اعلام کرد و گفت: از آغاز فعالیت خود در جایگاه مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی، بازآفرینی بافت‌های هدف شهری را به‌عنوان دستورکاری جدید، سر فصل کار خود قرارداده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی  تصریح کرد، توانمندسازی گروه و اجتماعات ساکنان در محدوده‌ها و محله‌های هدف، از ویژگی‌های بارز بازآفرینی شهری به شمار می‌آید و در ادامه افزود: توجه به مفهوم محله‌گرائی از دیگر ویژگی‌های بازآفرینی شهری در این مناطق است.

دکتر ایزدی محله‌های هدف بازآفرینی را به‌عنوان فرصتی برای توسعه شهرها معرفی نمود و اظهار داشت: با بازگشت به درون شهرها، می‌توان از بسترها و ظرفیت‌های موجود در این مناطق، به بهترین شیوه ممکن بهره جست و به توسعه پایدار دست یافت.

نظر شما