شناسهٔ خبر: 28770 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ظریف از نمایشگاه عکس ایران از چشم‌های هما دیدن کرد

بازديد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با حضور در گالری شماره یک فرهنگ‌سرای نیاوران از نمایشگاه ایران از چشم های هما، آثار گئورگ ژرستر عکاس صاحب‌نام سوئیسی بازدید به عمل آورد و این آثار را اسنادی ارزشمند در تاریخ ایران قلمداد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ظریف که با همراهی علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد‌، سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و سید عباس سجادی از این نمایشگاه بازدید نمود با اشاره به تصاویر به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه گفت: بعضی از این عکس ها به قدری زیبا و دیدنی است که انسان در نگاه اول تصور می کند با یک نقاشی زیبا روبرو شده و این مناظر زیباتر از تصور است.

وي افزود: از سوی دیگر این عکس ها برای ما یک سند تاریخی ارزشمند به شمار می رود که تصویر ایران ۴۰ سال پیش را از یک زاویه دیدنی به نمایش گذاشته و برای همه ایرانیان جذاب و جالب توجه است. همچنین باید به زحمت و تلاش چشمگیر این هنرمند توجه داشت که از یک موقعیت بسیار سخت و با وجود خطرات زیاد چنین آثاری را خلق نموده است.

*******

سال ۱۳۵۵ (۱۹۷۶) بود که نخستین بار به ایران آمد. آمده بود تا سرزمین ما را از بالا و از هوا بنگرد. او که در آن زمان، ۴۸ سال داشت، روی دم هواپیما قرار گرفت و ایران را با عکس هوایی ثبت کرد. حاصل، ۱۳۰ عکس شد که حتی همین امروز، به تماشا نشستنش، حیرت‌آور و اعجاب‌انگیز است. «گئورگ ژرستر» که از مردم سوئیس بود، در آن سال و دو سال بعد از آن، ۷ بار به ایران سفر کرد و طی ۱۰۰ پرواز، در مجموع ۳۰۰ ساعت ایران را از فراز آسمان دید و عکس‌های هوایی بی‌نظیری تهیه کرد.

او حالا در ۸۸ سالگی، پس از ۴۰ سال، ۲۶ شهریور امسال، دوباره پای به خاک ایران نهاد، اما این‌بار روی زمین. آمد تا نمایشگاهی از همان عکس‌ها را افتتاح کند. نمایشگاهی با عنوان «ایران از چشم‌های هما» در نگارخانه شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران. اما روز یکشنبه، وزیر امور خارجه به همراه معاون اروپا و امریکای خود؛ مجید تخت‌روانچی و با همراهی علی مرادخانی؛ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید عباس سجادی؛ رئیس فرهنگسرای نیاوران، از این نمایشگاه بازدید کرد.

اکنون این متخصص عکس‌های هوایی که تجربه عکاسی از ۱۳۵ کشور دنیا را در کارنامه دارد و در این میان، چند سرزمین از جمله ایران و سوریه را به شکلی جامع و سیستماتیک درنوردیده است، به خانه بازگشته اما خانه ما را چنان تصویر کرده که آدمی درمی‌ماند از توانایی و دانایی او.

نمایشگاه عکس «ایران از چشم‌های هما»، با تمدید ۵ روزه، تا یکشنبه ۱۸ مهر، هرروز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ و روزهای تعطیل ۱۴ تا ۲۰ در نگارخانه شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما