شناسهٔ خبر: 28807 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس مطرح شد

پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی قطعه اول ٖآزادراه تهران- شمال/ استفاده از فاینانس خارجی در قطعه سوم در صورت عدم تامین منابع مالی/ پیمانکاران تمام قطعات داخلی خواهند بود

حاشيه‌های بازدید مسئولان نظام از قطعه یک آزادراه تهران- شمال در بازدید صبح امروز اعضای کمیسیون عمران مجلس از قطعه یک آزادراه تهران-شمال که با حضور جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران انجام شد، بازدید کنندگان در جریان آخرین اطلاعات از پیشبرد عملیات ساخت این بزرگراه و تاثیر آن در امنیت سفر و کاهش زمان قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز اعضای کمیسیون عمران مجلس همراه محفوظی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر راه و شهرسازی، سید حسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و نماینده تام الاختیار رئیس بنیاد مستضعفان از قطعه یک آزادراه تهران-شمال بازدید کردند.

خواجه طلایی، نماینده تام الاختیار رئیس بنیاد مستضعفان در این بازدید با اشاره به روند پیشرفت آزادراه تهران -شمال اظهار داشت:  این مسیر به طول ۱۲۱ کیلومتر از نقطه شمالی بزرگراه آزادگان به کمربندی چالوس متصل می‌شود.

وی افزود: علیرغم اینکه ۱۹ سال از تعریف این پروژه می‌گذرد از دو سال قبل با اراده عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان و با کاهش بوروکراسی اداری توانستند این کار را پیش ببرند و بنیاد با تامین منابع و وزارت راه و شهرسازی از طریق بودجه و اوراق، کار را تا به اینجا رساندند. 

خواجه طلایی با بیان اینکه منطقه ۴ قطعه یک در دولت قبل با پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصد افتتاح شده بود، گفت: این منطقه حدفاصل مرزن آباد تا چالوس بدون آسفالت رویه و عملیات ایمن‌سازی به بهره‌برداری رسیده بود که با همت وزارت راه و شهرسازی بسته شد و پس از انجام عملیات باقی‌مانده به منظور استفاده ایمن مردم، بازگشایی شد.

وی بیان کرد: قطعه یک به طول ۳۲ کیلومتر مسیر فعلی را ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند. همچنین در مدیریت جدید با توجه به فاینانس ۲۲۰ میلیون دلاری چینی‌ها با درنظر گرفتن مقدار باقی‌مانده پیمانکار چینی را متعهد به به انجام کار درحد تضامین خود کردیم و باقی عملیات به پیمانکاران ایرانی سپرده شد.

خواجه طلایی در ادامه از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی قطعه اول ٖآزادراه تهران-شمال در آخرین بررسی که روز گذشته بود خبر داد و گفت: امیدواریم این پروژه تا بهار ۹۶ به بهره‌برداری برسد.

به گفته وی پیمانکار منطقه ۲ نیز تا پایان ماه جاری انتخاب خواهد شد و درصورت بروز مشکل در تامین منابع به سراغ فاینانس خارجی خواهیم رفت، اما پیمانکاران به طور کامل از داخل کشور انتخاب خواهند شد.

نماینده تام الاختیار رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به تونل البرز تصریح کرد: این تونل به طول ۶۴۰۰ کیلومتر در دست اجرا است و عملیات حفاری و لاینینگ آن بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارد و به زودی به اتمام خواهد رسید.

وی درادامه یادآور شد: دو سال بعد از اتمام قطعه اول قطعه دوم همراه تونل البرز به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: با ساخت قطعه اول آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر، مسیر ۹۵ کیلومتری شهرستانک به تهران کاهش می‌یابد.

این پروژه دارای ۳۹ تونل به طول ۹۵ کیلومتر ۸۲ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۲ کیلومتر دارای مزایایی چون کاهش زمان سفر به دو ساعت و ۴۵ دقیقه افزایش ظرفیت از ۱۲ هزار به ۳۰ هزار خودرو و در مجموع موجب صرفه‌جویی ۶۰۰ میلیارد ریالی در مصرف سوخت و کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی می‌شود.

نظر شما