شناسهٔ خبر: 28834 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در حاشیه سفر معاون وزیر راه و شهرسازی در استان مرکزی مطرح شد:

آغاز برنامه‌ریزی برای رفع و یا آشکارسازی ۳ هزار نقطه حادثه‌خیز جاده‌ها/ بهبود وضعیت محورهای پرتردد و حادثه‌خیز استان مرکزی

بازدید به گفته معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ۳ هزار و ۳۹۴ نقطه حادثه‌خیز در کشور با استفاده از مطالعات و کار علمی انجام شده شناسایی شده که وزارت راه و شهرسازی برای رفع و یا آشکارسازی این تعداد نقطه و مقطع برنامه‌ریزی نموده است، این در حالیست که مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: وضعیت محورهای مواصلاتی استان مرکزی بهبود می‌یابد و در این راستا احداث باند دوم محور خمین-محلات و اراک-خمین در دست اقدام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی، امیر امینی در بازدید یک‌روزه از پروژه‌های عمرانی حوزه راه‌های برون‌شهری استان مرکزی با اشاره به اقدامات ایمنی انجام شده در جاده‌های کشور گفت: به‌منظور تجهیز راه‌های شریانی کشور در حدود دو هزار و ۲۰۰ دوربین ثبت تخلف رانندگی در جاده‌ها نصب شده که تا پایان سال تعداد ۶۰۰ دوربین دیگر نیز در جاده‌های کشور نصب می‌شود و مسائل زیربنائی جاده‌ها مانند برق و غیره تأمین می‌شود که امیدواریم با نصب این دوربین‌ها شاهد کاهش تلفات جاده‌ای باشیم.

وی افزود: از تعداد ۳ هزار و ۳۹۴ نقطه حادثه خیز یک هزار و ۵۰۴ نقطه که تلفات جاده‌ای آن‌ها از سایر نقاط بیشتر بوده شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته به همین منظور کاهش نقاط حادثه‌خیز در کمیسیون‌های استان‌ها با همکاری فرماندهان پلیس‌راه‌های استان‌ها در صورت‌جلسه‌ای ارائه شده تا در این مناطق اکیپ‌های امدادی و نظارتی استقرار یابند.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: با حذف و مدیریت نقاط پرحادثه ۱۱ تا ۲۰ درصد از تلفات جاده‌ای کاهش می‌یابد همچنین انجام اقدامات فرهنگی به ویژه در صدور گواهینامه‌ای که به رانندگان ارائه می‌شود انجام شده است.

امینی بیان کرد: در کمیسیون ایمنی راه‌ها و در جلسه‌ای که با فرماندهی پلیس‌راه کشور داشتیم مطرح شد که در اجلاس بین‌المللی که در کشور اسلواکی که در رابطه با کاهش حوادث جاده‌ای برگزار شده بود اعلام شد که کشور ایران در زمینه کاهش تلفات جاده‌ای رتبه دوم را در دنیا به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان تلفات جاده‌ای در کشور بالا است امیدواریم همچنان شاهد کاهش آمار تلفات باشیم و باید با مدیریت و همکاری دستگاه‌های مربوطه بتوانیم به این مهم دست یابیم بتوانیم تلفات جاده‌ای را در کشور کاهش دهیم.

وی عنوان کرد: امیدواریم که در برنامه ششم توسعه، تلفات را حدود ۹ درصد در سال کاهش دهیم تا مردم بتوانند با خاطری آسوده در جاده‌ها تردد کنند هر چند این موضوع علاوه بر امنیت راه‌ها با نحوه رانندگی مردم هم مرتبط است.

امینی افزود: برای نخستین بار در سال ۹۳ راهبردهای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای تدوین شد و بعد از آن در حال تهیه برنامه عمل ایمنی هستیم که این برنامه با ۱۱ عنوان برنامه ملی تهیه شده که در تهیه آن از متخصصان بین‌المللی استفاده شده است.

وی عنوان کرد: تا بتوانیم از آن در ارتقا راه‌ها و تهیه و تدوین ایمنی راه‌ها استفاده کنیم و امیدواریم تا پایان سال برنامه عملی ایمنی تدوین شود که این برنامه دارای چند اصل مهم است و مهم‌ترین آن نقش فرهنگ رانندگی و مشخص شدن نقش تجهیزات، خودرو، راننده، نظارت بر عبور و مرور جاده و اقدامات بعد از حادثه است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: با اقدامات انجام شده ۱۵۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان مرکزی در حال بهسازی، احداث و روکش آسفالت است و با توجه به اینکه میزان اعتبارات مورد نیاز این طرح بالا است در ۴ سال گذشته هیچ اعتباری در رابطه با توسعه راه‌های روستایی نداشته‌ایم.

امیری گفت: دیون پیمانکاران راه‌های روستایی که اکثر آن‌ها توانمند هم نیستند یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم امسال در کنار تسویه مطالبات پیمانکاران راه‌های روستایی، از محل تبصره ۳۶ قانون سال ۹۵ بتوانیم منابعی را فراهم و در اختیار پیمانکاران قرار دهیم.

وی افزود: در استان مرکزی تردد در راه‌های روستایی بسیار است و تقاضای بهسازی و روکش جاده‌ها هم زیاد که امیدواریم پاسخگوی نیاز مردم باشیم.

گفتنی است در این سفر یک‌روزه که به اتفاق نوازنی مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی، یاسمی و عادلی مدیران ساخت و توسعه راه‌ها و همچنین راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی انجام پذیرفت از محورهای شریانی شهرستان‌های دلیجان، خمین، اراک، شازند، آشتیان و تفرش بازدید و پیشرفت پروژه‌های راه‌سازی و راهداری استان مرکزی مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین کیهان یاسمی مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در حاشیه بازدید امیر امینی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از محورهای مواصلاتی استان مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: باند دوم محور خمین - محلات به عرض ۱۱ متر و طول مسیر ۴۵ کیلومتر است که تاکنون ۲۸ کیلومتر آن بهره‌برداری شده است.

وی در مورد محور اراک-خمین افزود: محور اراک خمین به طول ۶۱ کیلومتر است که عملیات اجرایی آن از سال ۸۲ آغاز شده و تا سال ۹۲، ۲۰ کیلومتر از محور مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود و از سال ۹۴ عملیات اجرایی با جدیت پیگیری شده و ۳۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و ۱۱ کیلومتر باقیمانده طی سفر هیات دولت به استان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در مورد تقاطع غیرهمسطح کمربندی خمین-محلات گفت: این پروژه شامل احداث پل ۹ دهانه هر دهانه ۳۰ متر بوده و به منظور تسهیل در رفت و آمد و کاهش تصادفات جاده‌ای در تقاطع مذکور در حال ساخت است.

یاسمی درباره باند دوم محور خمین- الیگودرز گفت: پروژه بهسازی محور خمین-الیگودرز به طول ۱۲ کیلومتر از شهرستان خمین به سمت الیگودرز در حال اجرا است که در سال‌های قبل حدود پنج کیلومتر از این مسیر نیمه‌تمام اجرا شده است.

وی بیان داشت: پروژه بهسازی مذکور شامل احداث باند دوم محور به عرض ۱۱ متر و عملیات زیرسازی و آسفالت است که این محور قسمتی از کریدور دلیجان-خمین-الیگودرز است.

یاسمی درباره محور خمین-گلپایگان نیز گفت: این محور به طول ۱۵ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده که یک کیلومتر از باند دوم محور مذکور با احداث زیرگذر از برنامه‌های امسال این اداره کل است.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی بیان داشت: بهسازی و ارتقای این محور در سال ۹۵ جزو اهداف اصلی راه و شهرسازی استان بوده و نصب علائم ایمنی، گاردریل و روشنایی در صورت تأمین اعتبار و ابلاغ در دستور کار و اولویت است.

یاسمی درباره محور ازنا-شازند نیز افزود: طول کل این مسیر ۷۲ کیلومتر و ۳۸ کیلومتر آن در حوزه شهرستان شازند و استان مرکزی است که مطالعات اجرای باند دوم آن انجام شده و برآورد اولیه برای اجرای باند دوم این محور ۵۶۰ میلیارد ریال است که در صورت تأمین و ابلاغ اعتبار نسبت به انتخاب پیمانکار اقدام و عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی هدف از اجرای این پروژه‌ها افزایش ایمنی تردد و کاهش تلفات جاده‌ای به ویژه در نقاط پرتردد و حادثه خیز استان عنوان کرد.

نظر شما