شناسهٔ خبر: 28841 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اجرایی شدن دستورالعمل الزامات اجرایی نمای خارجی ساختمان‌ها از یکم دی ماه

سر در ساختمان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دستورالعمل طراحی سازه ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان‌ها ابلاغ شد و اجرای آن از یکم دی ماه امسال در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سرپرست دفتر تدوین ضوابط و استانداردهای این مرکز در تشریح ویژگی های فنی و تخصصی آن گفت: دستورالعمل یاد شده متناسب با مقاومت و شیوه اجرای نماهای متداول ساختمان در کشور هم راستا با ضوابط بین المللی تهیه شده است.

مهدی خوش کردار افزود: این دستورالعمل مشتمل بر هشت فصل است که در فصل اول انواع نماهای متداول از نظر نوع مصالح به کار رفته و نیز نحوه اجرا و اتصال بررسی شده، در فصل دوم الزامات کلی اجزای نما و در فصل سوم بارهای وارد بر نما و معیارهای پذیرش آن ارائه شده است.

خوش کردار افزود: از فصل چهارم تا فصل هشتم به ترتیب الزامات طراحی و اجرای نماهای متداول مشتمل بر نمای سنگی، آجری، سیمانی، سرامیک، کامپوزیت و شیشه به تفضیل ارائه شده است.

محدوده کاربرد این دستورالعمل نماهای ساختمانی است تا با رعایت این ضوابط پایداری نماها در ساختمانها بیشتر شود مشروط بر اینکه در سازه ساختمان ها و دیوارهای پشتیبان نماها، ضوابط سازه ای استاندارد های مورد نظر (۲۸۰۰) مورد توجه قرار گرفته باشد.

با توجه به اهمیت نمای ساختمان ها، رعایت الزامات این دستورالعمل موجب پایداری نما می شود و تا زمانی که دیوار پشتیبان نما پابرجاست، نما نیز دچار آسیب و فروریزش نخواهد شد.

وی یادآور شد: تهیه این دستورالعمل در سال ۱۳۹۲ با توجه به ضرورت و کاربرد نما و منظر خارجی ساختمان ها، به سفارش سارمان مجری ساختمان ها و تاسیسات دولتی و عمومی تصویب شد و بالافاصله کمیته تهیه کننده متن اصلی متشکل از اعضای هیات علمی و کارشناسان بخش های تحقیقاتی مرکز، آغاز بکار کرد.

خوش کردار اضافه کرد: در ادامه روند تکمیل پروژه، کمیته داوری فنی با عضویت اساتید مطرح کشور از دانشگاه های تربیت مدرس، صنعتی شریف و تهران و کارشناسان سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات دولتی و عمومی تشکیل شد.

به گفته وی، پس از اتمام پروژه در نیمه نخست سال ۱۳۹۳، مکاتبات لازم برای ابلاغ نتایج پروژه در قالب نشریات سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شد و در نهایت پس از طی روندهای اداری و انجام اصلاحات دهم مهر ماه امسال با عنوان «دستورالعمل طراحی سازه ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان ها» ضابطه شماره ۷۱۴ از نوع سوم از سوی محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای استفاده در سطح ملی ابلاغ شد.

این دستورالعمل به استناد ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه و مواد ۶ و ۷ آیین نامه استانداردهای اجرایی طرح های عمرانی و در چارچوب نظام فنی و اجرایی کشور تهیه و ابلاغ شده است.

نظر شما