شناسهٔ خبر: 28884 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شیبانی در مشهد تشریح کرد:

جزئیات نخستین همایش ملی اخلاق حرفه‌ای در مهندسی/ عدم رعایت نظامنامه اخلاق مهندسی تخلف انتظامی است

منوچهر شیبانی نخستین همایش ملی اصول اخلاق حرفه ای در مهندسی با هدف تشریح نظامنامه رفتار حرفه ای اخلاقی در مهندسی ساختمان روز پنجشنبه در مشهد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این همایش گفت: از مدتها قبل ضرورت وجود منشور و نظامنامه‌ای در اخلاق حرفه‌ای برای مهندسی ساختمان در کشور احساس می‌شد که در دولت یازدهم تدوین شد.

منوچهر شیبانی اصل افزود: وزیر راه و شهرسازی خود از بنیانگذاران سازمان نظام مهندسی ساختمان است و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دوره وزارت وی تدوین و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در سالهای اخیر برخی آسیبهای مختلف در اخلاق مهندسی ساختمان مشاهده شد لذا وزیر راه و شهرسازی بر انجام اصلاحاتی در آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاکید کرد تا آیین نامه جدید تدوین و برای تصویب به هیات دولت ارائه شود.

وی گفت: مبنای اصلاحیه آیین نامه نظام مهندسی و کنترل ساختمان بحث اخلاق بود که براساس این آیین نامه، نظامنامه رفتار حرفه ای اخلاقی در مهندسی ساختمان خرداد امسال تدوین و در تیرماه ابلاغ شد، سپس همه روزنامه های رسمی کشور آن را در ابعاد مختلف منتشر کردند.

شیبانی افزود: از آن زمان وزارت راه و شهرسازی تلاش کرد مفاد آیین نامه جدید و نظامنامه اخلاق حرفه ای را به اطلاع مهندسان ساختمان برساند لذا نخستین همایش توجیهی در مشهد برگزار شده است.
وی ادامه داد: پیشتر در شورای انتظامی با مهندسان جوانی مواجه می شدیم که نمی دانستند کاری که انجام می دهند تخلف بوده و با اخلاق حرفه ای سازگار نیست زیرا مبنای سنجشی برای تعیین اخلاق حرفه ای نبود اما با تدوین این نظامنامه موارد رعایت اخلاق حرفه ای و ضوابط آن براساس قانون تعیین شده است.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: گرچه مرسوم نیست برای نظامنامه ها و منشورهای اخلاقی مجازات در نظر گرفته شود اما با توجه به شرایط خاصی که در نظام مهندسی ساختمان وجود دارد یک ضمانت اجرایی برای این نظامنامه پیش بینی شد.

وی افزود: در آیین نامه جدید عدم رعایت نظامنامه به عنوان تخلف انتظامی محسوب شده و شامل مجازاتهایی می شود اما در پایان آیین نامه صراحتا ذکر شده که اصل بر برائت است یعنی فرض بر این است که همه مهندسان موارد نظامنامه را رعایت می کنند مگر اینکه عکس آن با مدارک در مرجع مربوطه اثبات شود.

شیبانی ادامه داد: در دو سال اخیر سوء برداشتی از مهندسی ساختمان شده و در فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی از مهندسی ساختمان به عنوان یک پیشه و صنف نام برده شده در حالی که مهندسی ساختمان یک حرفه است.

وی گفت: حرفه حاوی مجموعه ای از نظریه ها و دانش تخصصی است لذا حرفه مهندسی ساختمان را نمی توان در ردیف صنوف و پیشه ها قرار داد.

استقبال از نخستین همایش اصول اخلاق حرفه‌ای

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: در نخستین همایش اصول اخلاق حرفه ای حدود ۴۰۰ نفر از مهندسان ساختمان شرکت کردند که این استقبال چشمگیر قابل پیش بینی نبود.

علی سیفی افزود: در این همایش افزون بر مدیران نمایندگیهای سازمان نظام مهندسی ساختمان در ۲۲ شهرستان خراسان رضوی، مدیران و مهندسان استانهای خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز حضور یافته اند.

وی در تشریح اهداف برگزاری این همایش گفت: در دوره های قبل افراد زمانی که می خواستند وارد حرفه نظام مهندسی ساختمان شوند بعد از قبولی در آزمون پایه ۳ طی حضور در یک همایش سوگند یاد می کردند که به اصول اخلاقی پایبند باشند اما محورهای این بخش به صورت دقیق تبیین نشده بود.

وی افزود: در دولت یازدهم اخلاق محوری و تبیین اصول اخلاق حرفه ای مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

بر اساس کتاب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی است، آیین نامه اجرای قانون نظام مهندسی توسط دولت در مدت شش ماه منتشر می شود.

شش ماه بعد از تصویب قانون نظام مهندسی، آیین نامه اجرایی آن تدوین و به تصویب هیات دولت وقت رسید اما بطور مکرر در بندهای این آیین نامه اجرایی تغییراتی ایجاد شد.

بر اساس یکی از این تغییرات در اسفند ۱۳۹۴ ایجاد شد یک بند به بندهای آیین نامه اجرایی به نام ماده ۲ مکرر اضافه شد که در آن به اصول اخلاق حرفه ای اشاره دارد و در پنج بند اصول اخلاق حرفه ای را برمی شمارد.

خرداد امسال بر اساس آیین نامه، نظامنامه اخلاق حرفه ای در مهندسی ساختمان با اخذ نظرات شورای مرکزی تدوین و بعد از درخواست نظر وزیر راه و شهرسازی تیر ماه گذشته ابلاغ شد.

نظر شما