شناسهٔ خبر: 28889 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

منوچهر شیبانی:

مردم باید طلب‌کننده رعایت مقررات ملی ساختمان باشند/ نقش موثررسانه‌ها در آگاهی‌بخشی نسبت به رعایت مقررات ملی ساختمان

منوچهر شیبانی مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان در وزارت راه و شهرسازی گفت: افزایش آگاهی عمومی باید به گونه‌ای باشد که مردم از متقاضیان ساخت و ساز موضوع رعایت مقررات ملی ساختمان را طلب کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منوچهر شیبانی در حاشیه نخستین همایش ملی اصول اخلاق حرفه ای در مهندسی طی گفت گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: مطالبه مردم از گروه ساخت و ساز برای رعایت مقررات ملی ساختمان بهترین حالت در جهت نهادینه سازی این امر مهم در کشور است.

وی ادامه داد: رسانه ها نقش موثر و مهمی در افزایش آگاهی عمومی نسبت به لزوم رعایت مقررات ملی ساختمان دارند بنابراین باید در این زمینه تلاش بیشتری صورت دهند.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان در وزارت راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه به منظور ترویج رعایت مقررات ملی ساختمان درصدد افزایش اطلاعات و به روزرسانی دانش فنی مهندسان ساختمان به ویژه در بخش مقررات در قالب برپایی دوره های بازآموزی و ارتقای پایه علمی برآمده است.

وی افزود: از سوی دیگر مواردی مانند وابسته کردن تسهیلات بانکی و دادن امتیاز ارزش افزوده به ساختمانها از ناحیه مقررات ملی ساختمان، قرار دادن این مقررات در محتوای دروس هنرستانی و دانشگاهی این رشته ها پیش بینی شده که در حال انجام است.

شیبانی ادامه داد: مقررات ملی ساختمان در ایران نسبت به پیشینه جهانی جوان است و از اواخر دهه ۱۳۶۰ کار تدوین آن به صورت منسجم در کشور آغاز شده است.

وی گفت: در واقع مقررات ملی ساختمان یک مولود ۳۰ ساله در ایران است که شرایط فعلی با توجه به سه دهه سابقه قابل قبول می باشد.

'مقررات ملی ساختمان' مجموعه ای از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی لازم الرعایه در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی اعم از تخریب، نوسازی، توسعه بنا، تعمیر و مرمت اساسی، تغییر کاربری و بهره برداری از ساختمان است که به منظور تامین ایمنی، بهره دهی مناسب، آسایش، بهداشت و صرفه اقتصادی تهیه شده است.

در همین چارچوب 'دفتر امور مقررات ملی ساختمان' به عنوان یکی از دفاتر معاونت مسکن و ساختمان در وزارت راه و شهرسازی عهده دار ترویج مقررات ملی ساختمان و نظارت عالیه بر اجرای این مقررات است.

نخستین همایش ملی اصول اخلاق حرفه ای در مهندسی ساختمان با حضور ۴۰۰ نفر از مهندسان و فعالان این حوزه از چند استان کشور در مشهد برگزار شد.

نظر شما