شناسهٔ خبر: 28939 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

باقرجوان خبر داد:

به‌کارگیری ۷۵۰ دستگاه ناوگان عمومی آذربایجان شرقی برای زائران اربعین/ استفاده از ظرفیت‌‌های ناوگان ریلی و هوایی برای زائران/ سهم زیر ۱.۵ درصدی ناوگان عمومی آذربایجان شرقی از سوانح رانندگی/ افزایش تبادلات بار از مرزهای جلفا و نوردوز

داریوش باقرزبان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اعلام آمادگی ناوگان عمومی استان برای خدمت‌رسانی زائرین حسینی به افزایش ورود و خروج بار از مرزهای ترانزیتی اشاره کرد و از کاهش تلفات جاده‌ای در آذربایجان شرقی خبر داد.

داریوش باقرجوان، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: برای خدمت‌رسانی کارآمد به زائرین اربعین تمام ظرفیت‌های ممکن در ناوگان عمومی استان را به این مهم اختصاص دادیم و از ظرفیت‌‌های ناوگان ریلی و هوایی نیز استفاه می‌کنیم.

باقرجوان افزود:مسافران را به مقصد مهران انتقال دادیم و از ۱۲۰۰ دستگاه ناوگان عمومی استان ۷۵۰ دستگاه را به زائران اربعین اختصاص می‌کنیم. از سوی دیگر تشکل‌های صنفی استان نیز معاینه فنی ناوگان را انجام می‌دهند و امور نظارت بر قرارداد با هیات‌های مذهبی و آموزش رانندگان نیز انجام می‌شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تاکنون گام‌های خوبی در توسعه سامانه هوشمند جاده‌ای استان برداشته شده است، گفت: دراین راستا درحوزه ITS ۸۶دستگاه ترددشمار، ۲۴ دستگاه نظارت تصویری و ۳۱ دوربین کنترل سرعت ثابت را فعال کرده‌ایم که محورهای تبریز-پیامبر اعظم﴿ص﴾ و تبریز-اهر را پوشش می‌دهند و تا پایان امسال اجرای این سمانه هوشمند را در محورهای تبریز-مرند-جلفا و تبریز-بناب-ملکان تا لیلان عملیاتی می‌کنیم.

کاهش ۱۲ درصدی تخلفات جاده‌ای

باقرجوان افزود: نتیجه این اقدامات کاهش ۱۲ درصدی تخلفات رانندگی و افزایش ایمنی در جاده‌های استان بوده است و آذربایجان شرقی استان پنجم کشور در کاهش تلفات جاده‌ای است.

وی گفت: با اینکه ۳۷ درصد جابجایی مسافر از طریق ناوگان عومی انجام می‌شود، سهم ناوگان عمومی از سوانح رانندگی استان زیر یک و نیم درصد است و امسال هیچ تلفات جاده‌ای مرتبط با ناوگان عمومی نداشته‌ایم.

باقرجوان همچنین در تشریح وضعیت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی تصریح کرد: درحمل و نقل جاده‌ای چه بار و چه مسافر ظرفیت مناسبی داریم و درحمل و نقل مسافر می‌توانیم ۲.۵ برابر حجم مسافران فعلی را نیز پوشش دهیم و درحمل و نقل باری نیز قادر به پاسخگویی تا سه برابر حجم فعلی هستیم.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی میانگین عمر ناوگان سواری کرایه در استان را ۶.۵ سال عنوان کرد و گفت: توانسته‌ایم به جوان‌سازی عمر مینی‌بوس‌های مسافربری جاده‌ای خود از ۲۱ به ۱۸.۵ سال برسیم و دربخش حمل و نقل کالا نیز با توجه به عدم توجیه اقتصادی نوسازی ناوگان توانسته‌ایم میانگین عمردستگاه‌های ناوگان را از ۲۳ به ۱۹ سال برسانیم.

ورود ۳۰۰۰ دستگاه جدید به ناوگان حمل و نقل کالای استان

باقرجوان گفت: اخیرا ۳۰۰۰ دستگاه جدید حمل کالا وارد ناوگان شده‌اند ولی هنوز از استاندارد فاصله داریم. امیدواریم با اختصاص هزینه مابه التفاوت مصرف سوخت به ناوگان حمل و نقل استان بتوانیم از دستگاه‌های کارآمدتر و با مصرف سوخت کمتری استفاده کنیم.

وی همچنین به موقعیت خوب استان آذربایجان شرقی در ترانزیت کالا اشاره کرد و افزود: ناوگان ترکیه و ارمنستان علاقه زیادی به تبادلات مرزی کالا از طریق جلفا و نوردوز دارند و با بررسی آماری در شش ماه نخست امسال توانسته ایم تا سه درصد ترانزیت ورودی و یک درصد نیز ترانزیت خروجی را دراین مرزها افزایش دهیم.

نظر شما