شناسهٔ خبر: 28972 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حمیدرضا آبایی مطرح کرد:

ضرورت رعایت اصول پدافند غیرعامل در بنادر کشور/ آمادگی لازم برای مقابله با حملات جدید سایبری

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه‌های بندر شهید رجایی مدیر‌کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی گفت: حدود ۱۵ سامانه اصلی تبادل ارتباطات و اطلاعات در این سازمان راه اندازی شده است و حدود ۳۵ سازمان دیگر نیز در این حوزه با بنادر تبادل اطلاعات دارند.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیاوش رضوانی در آیین اختتامیه مانور پدافند غیرعامل سایبری که با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی در بندر نوشهر برگزار شد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی نیز از سال های پیش تاکنون توانسته به منظور ارتقاء سطح توانمندی، شناسایی نقاط قوت و ضعف و نیز کسب آمادگی بیشتر نیروی انسانی متخصص رزمایش های متعددی در بنادر تابعه برگزار کند.  

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) سازمان بنادر و دریانوردی نیز دراین آئین خاطرنشان کرد: امروز با توجه به آنکه بیش از ۸۰ درصد واردات و صادرات کالاها از طریق ناوگان دریایی انجام می گیرد و از سوی دیگر حدود ۲۲ نهاد در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا همکاری دارند، بنابراین در تبادلات الکترونیکی باید فضایی امن و پایدار ایجاد کرد.

حمیدرضا آبایی افزود: طبق آمار منابع رسمی روزانه به طور میانگین حدود ۹۰ هزار بد نرم افزار تولید می شود و این پدیده می تواند با ترفند های مختلف حوزه فناوری و اطلاعات را مورد تهدید قرار دهد.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی اظهارداشت: حدود ۱۵ سامانه اصلی تبادل ارتباطات و اطلاعات در این سازمان راه اندازی شده است و حدود ۳۵ سازمان دیگر نیز در این حوزه با بنادر تبادل اطلاعات دارند.

آبایی اذعان کرد: بنا به تاکید رئیس جمهوری در سند چشم انداز توسعه کشور و همسو با تحقق دولت الکترونیک ضمن فراهم کردن بسترهای لازم برای مقابله با حملات سایبری، همچنین آمادگی لازم را برای مقابله با حملات جدید سایبری داشته باشیم.

همچنین در این آیین رئیس مرکز برنامه ریزی، نوسازی و توسعه فناوری اطلاعات استانداری مازندران نیز اظهار داشت: پدافند غیرعامل موضوعی است که باید مورد توجه جدی مسئولان دستگاه های اجرایی و ادارات مرتبط قرار گیرد.

ابوذر قربانی تصریح کرد: درقوانین برنامه چهارم و پنجم توسعه نیز این موضوع مطرح شده و حتی مقام معظم رهبری هم به تمامی دست اندرکاران نظام جمهوری اسلامی تاکید کرده تا برای پیشگیری از تهدیداتی که می تواند به حوزه فناوری اطلاعات لطمه وارد کند از هیچ تلاشی دریغ نورزند.

گفتنی است در راستای کسب آمادگی مدیران و کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی در مقابله با حملات سایبری، مانور پدافند غیرعامل سایبری از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ مهرماه با حضورجمعی از مدیران و کارشناسان متخصص IT سازمان مرکزی و بنادر سراسر کشور و با هدف شناسایی نقاط ضعف و قوت، تقویت ساختارها، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر برگزار شد.

نخستین مانور پدافند غیرعامل در اردیبهشت ماه سال جاری در بندر خرمشهر برگزار شد.

نظر شما