شناسهٔ خبر: 28996 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دیلی‌میل گزارش داد:

تلاش کشورهای منطقه در تصاحب هاب هوایی/ قرارداد ۱۸میلیارد دلاری قطر با بوئینگ/ تجهیز قطر ایرویز با ۶۰ فروند هواپیمای نسل جدید بوئینگ

قرارداد قطر ۳۰ فروند از هواپیمای نسل جدید بوئینگ ۷۸۷s و ۱۰ فروند بوئینگ ۷۷۷s را به قیمت ۱۱.۷ میلیارد دلار خریداری می‌کند ضمن اینکه قرارداد برای خرید هواپیماهای ۷۳۷ اولین قرارداد در طول ۱۵ سال گذشته است که بر اساس آن قطر ایرویز هواپیماهای باریک را برای خطوط هوایی خود خریداری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،به نقل از دیلی‌میل،شرکت هواپیمایی قطر اعلام کرد که این هواپیمایی روز جمعه به دلیل تأخیر ایرباس در ارائه هواپیماهای خریداری‌شده این کشور، قرارداد خرید ۶.۹ میلیارد دلاری با بوئینگ امضا کرده است.بر اساس این توافق، قطر ۳۰ فروند از هواپیمای نسل جدید بوئینگ ۷۸۷s و ۱۰ فروند بوئینگ ۷۷۷s را به قیمت ۱۱.۷ میلیارد دلار خریداری می‌کند. 

شرکت هواپیمایی قطر همچنین درنامه‌ای از قصد خود برای خرید ۶۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ با بدنه باریک خبر داده است. این قرارداد در کل ارزشی ۱۸.۶ میلیارد دلاری دارد. از قرارداد برای خرید بوئینگ‌های ۷۳۷s در شرایطی رونمایی شده است که انتقادهای زیادی از جانب قطر به ایرباس صورت گرفته است و اکبر الباکر، رئیس هواپیمایی قطر ایرویز انتقادهایی را به این شرکت هواپیماسازی فرانسوی به دلیل تأخیر در ارائه هواپیماهای مدل A۳۲۰neo وارد کرده است.

گفته می‌شود تأخیر در ارائه این هواپیماها به دلیل نقص در موتورشان بوده است. الباکر روز جمعه گفت که این سفارش برای پاسخگویی به تقاضای روز افزون برای رشد سفرهای هوایی صورت گرفته است.

الباکر اذعان کرده است که قرارداد با بوئینگ ارتباطی نیز با تأخیرهای ایرباس دارد. وی گفت: بوئینگ قبل از هر کس دیگری شروع به ساخت‌وساز هواپیما در دنیا کرده است. آن‌ها بهترین هواپیماها را می‌سازند و رقبای بوئینگ از اینکه من چنین چیزی را می‌گویم ممکن است ناراحت شوند.

الباکر در عین حال اعلام کرد که شرکتش، همکاری با ایرباس را ادامه داده و منتظر زمانی که این شرکت بتواند هواپیماها را تحویل دهد، می‌ماند.

وی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ما نمی‌خواهیم انگشت به سمت ایرباس اشاره‌کنیم و یا تلاش کنیم این شرکت هواپیماسازی را شرمنده کنیم. ما روابط نزدیکی با ایرباس داریم و به ادامه قرار داد خود متعهد می‌مانیم.

وی افزود: «تصمیم ما برای خرید هواپیما از بوئینگ برای مامویت های خاصی صورت می‌گیرد که امروز هواپیمای ایرباس قادر به انجام آن نیست؛ اما در هر صورت همه تعهدات خود به ایرباس را حفظ می‌کنیم.» قرارداد برای خرید هواپیماهای ۷۳۷ اولین قراردادی در طول ۱۵ سال گذشته است که بر اساس آن قطر ایرویز هواپیماهای باریک را برای خطوط هوایی خود خریداری می‌کند.

الباکر در ماه آوریل سال جاری میلادی ایرباس را تهدید کرده بود که قرارداد خود را به دلیل مشکلات ایجادشده برای موتور این هواپیماها و همچنین دیگر سختی‌های موجود در سر راه اجرایی کردن این قرارداد، لغو خواهدکرد.

او تأخیر ایرباس را غیر قابل قبول دانست و عنوان کرد که ما به دنبال برنامه بعدی خود می‌رویم. قطر ایرویز خرید یکی از هواپیماهای ایرباس را در همین راستا لغو کرد. با این حال بوئینگ نیز هنوز بازه‌ای زمانی برای تحویل هواپیماها اعلام نکرده است.

نظر شما