شناسهٔ خبر: 29086 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

جزئیات نشست ۱۳۲ شورای عالی فنی امور زیر‌بنائی:

بررسی دلایل تفکیک معاونت برنامه‌ریزی و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکدیگر/ تاکید آخوندی بر برجسته کردن مساله حمل‌ونقل/ حمل و نقل ترکیبی و ایمنی دو نقطه تمرکز در ساختار جدید

نشست وزیر راه و شهرسازی تفکیک معاونت برنامه‌ریزی و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکدیگر را برجسته کردن مساله حمل‌ونقل در‌‌ کشور دانست و گفت: مساله حمل و نقل ترکیبی و ایمنی حمل و نقل دو موضوع مهمی بود که نیاز به ایجاد ساختار جدید را بیش از گذشته برجسته می‌کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نشست ۱۳۲ شورای عالی فنی امور زیر بنائی با اشاره به ابلاغ ساختار جدید وزارت راه و شهرسازی و تفکیک معاونت برنامه‌ریزی و حمل‌ونقل جاده‌ای از یکدیگر، گفت: مبنای اصلی این کار برجسته کردن مسئله حمل‌ونقل در کشور است.

وی دراین‌باره توضیح داد: سازمان‌های تابعه‌ای در وزارتخانه وجود داشت که هرکدام به‌نوعی موضوعات مربوط به حمل‌ونقل را تعقیب می‌کردند اما خود مسئله حمل‌ونقل به‌عنوان یک مسئله مهم نیازمند ساختار جدیدی بود که بتواند تخصصی و ویژه به موضوع بپردازد.

وزیر راه و شهرسازی موضوعاتی مثل حمل‌ونقل ترکیبی، مسائل ایمنی مربوط به حمل و نقل، مسائل فنی مربوط به آن، مسئله کنوانسیون‌های مختلف حمل‌ونقلی بین کشورهای مختلف، مسئله انجمن‌های حمل‌ونقلی و ترکیب حمل‌ونقل با شهرسازی و توسعه شهری ایران و  هم چنین نحوه هماهنگی بین سازمان‌های تابعه را ده‌ها موضوع حمل‌ونقلی دانست که در عمل به آن پاسخی داده نمی‌شد و نهایتا منجر به اتخاذ این تصمیم شد.

آخوندی ادامه داد: درحال حاضر در تشکیلات جدیدی که به وجود آمده یکی از ستون فقرات اصلی، معاونت حمل‌ونقل است که وظیفه آن رسیدگی به مسئله حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و اندیشه حمل و نقلی است و اینکه بتوانیم سازوکاری برای مسائل حمل‌ونقلی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مثل گذشته کارهای اجرایی توسط سازمان‌های تابعه انجام می‌شود، تصریح کرد: بر همین اساس از آقای تقی‌زاده خواستیم به‌عنوان معاون حمل‌ونقل در این ساختار جدید حضور داشته باشند، درحال حاضر زیر نظر وی ۴ اداره کل داریم که یکی از آنها اداره کل ایمنی و مقررات حمل‌ونقل است که در واقع فراتر از  موضوع راه، کل ایمنی حمل‌ونقل را بررسی می‌کند.

یکصدوسی‌ودومین نشست شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل که به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور و مشارکت معاونین وی برگزار شد به بررسی دو موضوع متروی اصفهان و شاهین‌شهر و هم چنین متروی پرند پرداخت  و پس از بحث و بررسی پیرامون دستور کار، جمع‌بندی‌های زیر حاصل شد:

درخواست استانداری اصفهان برای عبور مسیر مترو اصفهان – شاهین‌شهر از رفوژ میانی بزرگراه آزادگان (اصفهان) مورد تبادل‌نظر قرار گرفت و با توجه به نظرات حقوقی و فنی مطروحه، با نظر مساعد و مشروط به بررسی‌های بیشتر و تدوین شرایط و نیز پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه‌های ایمنی مرتبط، موضوع به کارگروه کارشناسی ارجاع شد.

در ارتباط با مصوبه نشست ۱۳۰ شورا، مقرر شد طرح ایمن‌سازی ۱۸ کیلومتر از متروی تهران - پرند که از حریم آزادراه تهران - قم عبور کرده است، مطابق با شیوه‌نامه‌های اشاره‌شده دربند ۱ توسط کارفرما (متروی تهران) تهیه گردد.

هم چنین مقرر شد گزارش "راهنمای تثبیت شیروانی‌های سنگی محورهای واقع در کوهپایه‌های البرز" با پشتیبانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تکمیل و منتشر شود.

نظر شما