شناسهٔ خبر: 29170 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

ادامه بررسی علل حوادث خونین مترو در پایتخت/ تاکید بر عدم دخالت دولت در ساخت مسکن/ تشریح راهکارهای خروج مسکن از رکود و توانمندکردن شهروندان

نشست تاکید بر عدم دخالت دولت در ساخت مسکن، فروریزش‌های زمین در حوالی متروی قیام و گزارش مرگ ۳ شهروند و زخمی‌شدن یک کارگر در فروریزش حوالی متروی قیام و کارگاه ساختمانی شهید محلاتی، سخنرانی معاونان وزیر در اصفهان، تاکید بر توجه به زنان در بافت‌های مساله دار شهری و تشکیل سیزدهمین نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۵ با حضور وزیر راه و شهرسازی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی، هفته‌ای که گذشت تمامی کشور در سوگواری ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، هفته‌ای خبرساز و البته سیاه‌پوش را پشت سر گذاشت و در همین حال وقوع حوادث شهری در تهران هفته مرگباری را برای پایتخت رقم زد. ریزش بخشی از میدان قیام و همجواری آن با متروی قیام که موجب شهادت یک آتش‌نشان و مرگ یک کارگر افغانی‌تبار شد، همراه حادثه مرگبار کارگاه متروی شهید محلاتی که موجب مرگ یک کارگر و زخمی شدن یک نفر دیگر در همان محل شد نگرانی‌ها از ادامه زندگی در پایتخت را دو چندان کرد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تایید حادثه مرگبار متروی شهید محلاتی از بررسی‌های بیشتر موضوع و اطلاع رسانی به عموم شهروندان در این زمینه خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

فارغ از اخبار و حوادث مرگباری که این هفته جان شهروندان را به مخاطره انداخت و پیگیری برای علل جزئیات بیشتر آنها توسط مسئولان مربوط در دست بررسی است، هفته گذشته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر خود به استان کردستان ضمن افتتاح و بازدید از برخی از راه‌های استان در جلسه شورای اداری استان دخالت دولت در خانه سازی را مشکل‌ساز عنوان کرد و گفت: استان کردستان دارای ۳۵ هزار واحد مسکن مهر است که تاکنون ۲۵ هزار واحد آن افتتاح شده و ۱۰ هزار واحد دیگر باقی‌مانده است. مسکن مهر کردستان نیز مانند بسیاری از سایت‌های دیگر این پروژه در کشور خام بوده و پیش از آنکه خدمات روینایی‌اش تأمین شود تنها به ساختمان‌سازی پرداخته شده و دارای ناهماهنگی‌های زیادی است. ما حتما تمامی تلاش خود را برای اصلاح معابر و احداث مدارس و کمک به اجرای زیرساخت‌ها در این مناطق خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در مورد حاشیه‌نشینی استان کردستان گفت: ما در منطقه کردستان به ویژه شهر سنندج و سقز، بانه، مریوان و ... حاشیه‌نشینی گسترده‌ای داریم.

وی با اظهار خرسندی از اینکه امروزه روند مهاجرت‌ها نسبت به قبل کاهش پیدا کرده تاکید کرد: سیاست من در این حوزه آن است که شهرداری را محور قرار دهیم و تمام حمایت‌های لازم برای توسعه شبکه و ایجاد زیرساخت‌ها و حل مسائل در این نقاط را از آن‌ها داشته باشیم. امروز در این خصوص با شهرداری برای اجرای اقدامات اولیه بازآفرینی در هر محله صحبت کرده و به توافقاتی از جمله احیای ساختمان‌های باارزش، ساخت مکان‌هایی برای توانمندسازی مردم، مدرسه، منبع آب و ... دست یافتیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توانمندکردن شهروندان راهکاری برای خروج مسکن از رکود

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین در گفتگو با شبکه استانی کردستان بر توانمند کردن شهروندان به عنوان راهکاری برای خروج مسکن از رکود تاکید کرد و افزود: اصلی‌ترین بحثی که ما در این حوزه دنبال می‌کنیم آن است که در پایان کار یک ایرانی بتواند قدرت خرید داشته باشد، درحقیقت این زمانی است که بازار مسکن از رکود خارج خواهد شد. براساس آمار به دست آمده روزانه بیش از یک‌هزار نفر در کشور پس‌انداز می‌کنند این تعداد سال آینده متقاضی واقعی مسکن خواهند بود.

وی در ادامه سخنان خود از افزایش ۱۰۰ درصدی میزان تسهیلاتی که در ۶ ماهه اخیر نسبت به سال گذشته به مردم داده شده است خبر داد و گفت: ما امید داریم با این رشد پس‌انداز در سال آینده دارای حداقل ۲۵۰ هزار متقاضی بازار مسکن باشیم که این تعداد خود بازار را از رکود خارج خواهد کرد. تصور می‌کنیم توانمندکردن شهروندان برای این که خود مسکن خود را انتخاب کنند راهکار اصلی برای خروج از رکود است. این طرحی است که مردم را برای اینکه دارای تقاضای موثر شوند توانا خواهد کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مرور خاطرات عکاس سوئیسی/ نمایشگاهی از عکاسی ۴۰ سال پیش

گئورگ ژرستر عکاس معروف سوئیسی در سفری که پس از ۴۰ سال عکاسی به ایران کرد، به مروز خاطرات عکاسی خود از سرزمین ایران در نمایشگاهی از این عکس‌ها پرداخت. وی گفته بود: عکس‌ها در طول چهار سال گرفته شد اما بعد از انقلاب این پروژه ادامه پیدا نکرد.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سیزدهمین نشست شورای عالی شهرسازی و معماری در سال ۹۵

تشکیل سیزدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۵ با موضوع‌های طرح جامع تبریز، ارایه گزارش پیرامون اراضی عباس‌آباد و ارایه گزارش از تامین فضای سبز در شهر تهران از مهم‌ترین موضوعاتی بود که با حضور وزیر راه و شهرسازی در شورایعالی شهرسازی و معماری بررسی شد.

تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی و محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در بیست و چهارمین نشست تخصصی مدیران بافت های فرسوده کلان شهرهای کشور در استان اصفهان حاضر شده و به ارایه نقطه نظرات خود پرداختند.

حناچی گفت: ذائقه مردم در حال تغییر است و کیفیت زندگی در شهرها به شدت در حال پایین آمدن. بالا بردن کیفیت زندگی در شهرها بحث بازآفرینی است. ما تلاش می‌کنیم این معادله را برگردانیم و زمینه‌های ذهنی را فراهم کرده و اصلی‌ترین وظیفه خود یعنی تبدیل تهدیدها به فرصت را به اجرا درآوریم.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران افزود: بحث امروز که نشان دهنده تحولات عظیم است خروج صنعت از شهرهاست. خروج صنعت از شهرها در تمامی کشورها در حال وقوع است و مهم آن است که این فضاها نباید تخریب شوند بلکه باید تبدیل شوند. متأسفانه بسیاری از فضاهای بازمانده از دوران قبل تخریب و خیلی از کارخانه‌ها از بین رفته‌اند. دولت ابزارهای متفاوتی در اختیار دارد که لازم است از این امکانات و ظرفیت‌ها نهایت استفاده شود از آن جمله مصوبه‌ای است که مکمل سند ملی بازآفرینی است که در آن الزاماتی است برای همراهی کردن دستگاه‌ها به‌منظور انجام امور بازآفرینی.

ایزدی متذکر شد: اساساً موضوع نوسازی و بهسازی عین اقتصاد مقاومتی است و اقداماتی که در اینخصوص انجام می‌گردد تحقق این مهم است و خوشبختانه ارتباط خوبی بین شهرداری‌ها و دستگاه‌های مربوط برقرار شده و شرایط مهیاست تا این تشکیلات فعال‌تر شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همکاری دولت و شهرداری در احیای بافت‌های ناکارآمد

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، همچنین بر بهسازی ۱۰ درصدی بافت فرسوده در سال تاکید کرد و گفت: بافت ناکارآمد تنها با  ابعاد فیزیکی مورد شناسایی قرار  نمی‌گیرد و این نقدی است که به دوره قبل واردشده بود چراکه در دوره‌های پیش بافت فرسوده تنها بر اساس شاخص‌های کالبدی شناسایی می‌شد. امروز اعتقاد بر این است که مباحث مختلف ازجمله زیرساخت‌ها، خدمات زیر بنایی و روبنایی، فضاهای فرهنگی اجتماعی، امنیت، ایمنی شاخص‌هایی هستند که  در تعیین این محدوده­‌ها مؤثر هستند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توجه به وضعیت زنان در محدوده‌ها و محله‌های هدف بازآفرینی شهری

سعید معیدفر مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی در سلسله نشست‌های موضوعی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به تشریح عوامل اصلی افزایش تراکم اقشار آسیب‌پذیر در بافت‌ فرسوده پرداخت و گفت: ما اکنون در این مناطق با انبوهی از زنان بی‌سرپرست مواجه هستیم که به دلایل فراوانی مجبور به سرپرستی از خانواده خود هستند. این زنان به دلیل فقر آموزشی همواره مجبور به انجام فعالیت و مشاغل سخت خواهند بود. خشونت علیه زنان نیز در این مناطق بسیار دیده شده و گذران و معیشت زندگی در این نواحی بیسار دشوار است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارتباط بین معماری با فرهنگ و زیبایی‌شناختی

محمدرضا حائری معمار داوطلب در طراحی و اجرای روستاهای جزیزه قشم به تشریح نقاط قوت و ضعف معماری معاصر پرداخت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما