شناسهٔ خبر: 29209 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست اعضای کمیسیون ماده پنج استان قم،

تصویب طرح جامع توسعه حرم حضرت معصومه (س) در کمیسیون ماده ۵ استان قم/ پذیرایی از ۳۶ میلیون زائر در طرح توسعه ۱۴۲۰ آستان مقدس حضرت معصومه (س)

نشست طرح جامع توسعه حرم کریمه اهل‌بیت (ع) در راستای چشم‌انداز ۱۴۲۰، در نشست اعضای کمیسیون ماده پنج استان قم با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و سید مهدی صادقی استاندار قم، به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، در این نشست که در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، گفت: توسعه این مکان مقدس در راستای خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر به زائران و مجاوران بانوی کرامت امری ضروری است که برای انجام برنامه‌ای جامع و درست در این عرصه، نیازمند هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف با این آستان شریف است.

آیت‌الله سید محمد سعیدی افزود: زمانی که قرار است توسعه‌ای در آستان مقدس بانوی کرامت انجام شود، لازم است برنامه‌های توسعه شهری مدنظر قرار گیرد، همان‌طور که برای اجرای طرح‌های شهری، لازم است جایگاه حضرت فاطمه معصومه (س) و اصل خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران این بانو مدنظر قرار گیرد.

در پایان این نشست، مصوبات جدید کمیسیون ماده پنج استان در راستای طرح توسعه حرم حضرت فاطمه معصومه (س) و منطقه هفت شهرداری قم به امضای اعضای این کمیسیون رسید.

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون ماده پنج استان قم در ابتدا به بخشی از اقدامات انجام شده جهت تهیه این طرح پرداخت و گفت: جهت تهیه طرح تفصیلی منطقه هفت (معصومیه) شهر قم سیزده جلسه کمیته فنی که نه جلسه آن با حضور کارشناسان آستان مقدس حضرت معصومه بوده است تشکیل و موارد فنی و مباحث موضوعه بررسی و به بحث گذاشته شده است وی در ادامه به قرائت دستور جلسه پرداخت که مشاورین طرح به تشریح مبانی آن اقدام نمودند.

همچنین معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در طرح توسعه جامع آستان کریمه اهل‌بیت (ع)، ظرفیت خدمت‌رسانی به ۳۶ میلیون زائر در چشم‌انداز ۱۴۲۰، فراهم می‌شود.

محمدجواد جهانگیرزاده افزود: بر اساس تمهیدات در نظر گرفته شده برای چشم‌انداز ۱۴۲۰ فضاهای موجود حرم کریمه اهل‌بیت (ع) از حدود هفت هکتار به ۱۹ هکتار توسعه می‌یابد که این توسعه در تمامی جهات شمالی، جنوبی، شرقی و غربی وجود خواهد داشت.

معاون امور عمرانی استانداری قم نیز در این زمینه گفت: طی یک سال گذشته طرح تفصیلی توسعه منطقه هفت شهرداری قم و طرح جامع توسعه حرم حضرت فاطمه معصومه (س) در افق ۱۴۲۰ که شامل فضاهای زیارتی، خدماتی و پشتیبانی زائران و مجاوران حضرت معصومه (س) می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت.

محسن بهشتی افزود: بر اساس مصوبات کمیسیون ماده پنج استان قم، عمده طرح توسعه حرم مطهر حضرت معصومه (س) در ضلع جنوبی حدفاصل خیابان شبستان تا مدرسه حجتیه، در ضلع شرقی تا تقاطع عمار و یاسر و در ضلع غربی، به موازات توسعه حرم مطهر، از پل علیخانی تا پل حجتیه، فضای باز رودخانه پوشیده شده و مانند صحن جوادالائمه (ع) در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: از دیگر مصوبات امروز کمیسیون ماده پنج استان، در راستای توسعه حمل و نقل ریلی، تأسیس خیابانی حدفاصل میدان ایستگاه تا خیابان اراک به مسافت ۵۰۰ متر در طرح تفصیلی شهرداری منطقه هفت قم در نظر گرفته شد.

نظر شما