شناسهٔ خبر: 29235 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رونق ترانزیت ریلی ایران با توسعه کریدور شمال- جنوب/ سهم ۲۰ درصدی راه‌آهن در نقل و انتقالات تجاری در افق ۱۴۰۴

پروژه‌های پیشنهادی برای سرمایه گذاری در کریدورهای ریلی اتصال ایران به اروپا و رونق كریدور شمال - جنوب یكی از اولویت‌های مهم تجاری ایران در روابط با منطقه به شمار می‌رود و در سال‌های گذشته دولت برنامه‌های زیادی را در این خصوص پیاده‌سازی كرده تا ترانزیت ایران به اروپا و صادرات به منطقه از روش‌های مختلف رونق پیدا كند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تا چند سال قبل، افزایش سهم راه‌آهن از جابه‌جایی كالا و ترانزیت هدفی دور از دسترس به نظر می‌رسید، اما حال این حمل‌ونقل ریلی است كه باهدف افزایش قابل‌توجه سهم خود در ترانزیت كالا می‌تواند در آینده‌ای نزدیك به بسیاری از اهداف بلندمدت دسترسی پیدا كند.

اتصال ایران به اروپا و رونق كریدور شمال - جنوب یكی از اولویت‌های مهم تجاری ایران در روابط با منطقه به شمار می‌رود و در سال‌های گذشته دولت برنامه‌های زیادی را در این خصوص پیاده‌سازی كرده تا ترانزیت ایران به اروپا و صادرات به منطقه از روش‌های مختلف رونق پیدا كند.

با توجه به افق ۱۴۰۴ راه‌آهن باید جایگاهی کاملاً متفاوت با آنچه تاكنون رقم خورده داشته باشد كه نزدیك شدن به سهم ۲۰ درصدی از نقل و انتقالات تجاری یكی از این اهداف است؛ موضوعی كه به دگرگونی عظیم در نگاه اقتصادی صاحبان كالا احتیاج دارد.

باوجود ارتقای قابل‌توجه برنامه‌های كلان وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن در حوزه حمل‌ونقل بار در حمل‌ونقل ریلی اما هنوز رسیدن به این اهداف كلان با چالش‌های جدی روبه رواست كه بخش قابل‌توجهی از آن به عرصه زیرساختی مربوط می‌شود.

شبكه ریلی ایران نه‌تنها هنوز به برخی شهرها و مراكز اقتصادی مهم مانند چند بندر جنوبی و شمالی دسترسی ندارد، بلكه حتی حدود یک‌سوم استان‌های ایران نیز از نعمت قطار محروم هستند و این امر باعث می‌شود بسیاری از صاحبان بار ترجیح دهند كالاهای خود را با شیوه‌ای دیگر به مقاصد برسانند.

گرچه در سه سال گذشته تلاش‌هایی در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل انجام گرفت تا علاوه بر رونق ترانزیت جاده‌ای، بخش ریلی هم توسعه‌یافته و خطوط راه‌آهن از كشورهای شمالی ایران به خلیج‌فارس متصل شود، اما بازهم كار برای این موضوع از جهات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، آن‌چنان فراهم نشده است.

ایران برای توسعه ترانزیت به اروپا قراردادهایی را با جمهوری آذربایجان، گرجستان و بلغارستان به امضا رسانده تا به رشد و توسعه ترانزیت ایران كمك كند، ضمن آنكه این كشورها هم می‌توانند از عواید این ترانزیت سود ببرند؛ اما در كنار ترانزیت، رشد صادرات به این كشورها هم ازجمله اهدافی است كه از سوی دولت ایران همواره موردتوجه قرار داشته است.

یكی از كشورهای مهمی كه ایران قصد دارد تا روابط تجاری خود را با آن افزایش دهد، جمهوری آذربایجان است كه به‌واسطه اشتراك فرهنگی زیاد میان دو كشور و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت به اروپا یك مزیت بزرگ برای این امر محسوب می‌شود ضمن آنكه برای كشور آذربایجان نیز، همكاری با دومین اقتصاد بزرگ منطقه یك مزیت است.

جمهوری آذربایجان و ایران هر دو موقعیت استراتژیك دارند و هردو در مسیر كریدور شمال -جنوب قرارگرفته‌اند به همین دلیل مذاكراتی برای ترانزیت انجام‌شده كه مهم‌ترین آن اتصال شبكه راه‌آهن دو كشور است.

فاز اول این اتصال در سال جاری باید انجام شود كه در صورت انجام، راه‌آهن آذربایجان در مسیر صفر مرزی در آستارا به ایران متصل می‌شود و در فاز بعدی راه‌آهن آستارا - رشت است كه از این طریق به راه‌آهن سراسری ایران متصل شده، به راه‌آهن بندرعباس وصل می‌شود.

حال با توجه به عقد قرارداد در خصوص سرمایه‌گذاری بابت واگن‌های جدید برای ناوگان كشور، امید می‌رود با این اقدام و عمل در سال جاری، آینده‌ای قابل‌احترام و درخور توجه ای را برای این صنعت و تمامی فعالان اقتصادی مشغول در آن شاهد باشیم.

روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

نظر شما