شناسهٔ خبر: 29281 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

از سوی دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد انجام شد:

انتشار نسخه انگلیسی شهر دلخواه ایرانیان

کتاب برنامه اسکان بشر ملل متحد و سازمان ملی زمین و مسکن به طور مشترک نسخه انگلیسی کتابچه «شهر دلخواه ایرانیان» را منتشر کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فعالیت یک ساله کمپین ملی شهری ایران با مدیریت مشترک دفتر هبیتات تهران و سازمان ملی زمین و مسکن به انتشار «کتابچه شهر دلخواه ایرانیان» (The City Iranians Need) انجامید.

«شهر دلخواه ایرانیان» چشم­‌اندازی است که با همکاری داوطلبانه بیش از هزار ایرانی از ۴۸ شهر و ۱۰ سازمان و به نمایندگی از ۱۱ گروه ترسیم‌شده است: زنان و مردان، جوانان و کودکان، سالمندان، توانیابان، پژوهش­گران و دانشگاهیان، نهادهای جامعه مدنی، سازمان‌­های مردم‌­نهاد، فعالان اجتماعی، هنرمندان، کارشناسان شهری و رسانه‌ها.

این کتابچه محصول یک فرآیند با سه گام است: گام اول: جمع­‌آوری داده‌­ها (جمع‌­آوری اندیشه­‌ها، پیشنهاد‌ها و راه­‌حل­‌های مردم در مورد مسائل و مشکلات شهری از طریق نظرسنجی­‌های میدانی، وب‌سایت کمپین ملی شهری ایران(www.irhabitat.ir) و شبکه­‌های اجتماعی، مصاحبه، برگزاری کارگاه‌ها و سازمان­‌های مردم‌نهاد ) از  مهرماه سال ۱۳۹۴ تا  خردادماه سال ۱۳۹۵.

گام دوم: پردازش داده‌­ها در جلسات گفت‌­و­گوی شهری برگزارشده توسط برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران ( با حضور ۲۰ متفکر شهری از تخصص­‌های مختلف اعم از شهرسازی، معماری، جغرافیای شهری و انسانی، محیط‌‌زیست،  علوم سیاسی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، اقلیم‌شناسی، کارآفرینی و مهندسی کشاورزی) از خردادماه ۱۳۹۵ تا  مردادماه سال ۱۳۹۵ و گام سوم: ایجاد اجماع و توافق همگانی بر روی این چشم‌انداز با حضور سه گروه از متخصصان شهری، مدیران و شهروندان در شهریورماه سال ۱۳۹۵ .

کمپین ملی شهری ایران این چشم­‌انداز را با تعهد به شهرنشینی پایدار برای آینده‌­ای بهتر، در کنفرانس هبیتات ۳ با جهانیان به اشتراک می­‌گذارد. این چشم­‌انداز بر پایه اندیشه‌ها، پیشنهاد‌ها و راه­‌حل­های مردم در مورد آینده دلخواهشان که به‌وسیله کمپین ملی شهری ایران جمع‌آوری‌شده است، بناشده است. کمپین ملی شهری ایران با تهیه این چشم‌انداز به دنبال حساس­‌سازی مردم نسبت به مسائل شهری و همچنین تشویق تصمیم­‌گیران و تصمیم­‌سازان شهری به مشارکت دادن مردم در حل مسائل شهری است.

کمپین ملی شهری ایران، از تمام تصمیم­‌سازان و تصمیم­‌گیران ایرانی و ملت ایران درخواست دارد این چشم‌انداز مشترک را که شامل دو بخش  اصول و پیشران­‌های تغییر  است برای تغییر شهرهایشان بسوی آینده‌­ای بهتر موردتوجه قرار داده و اشاعه دهند.

نسخه فارسی این کتابچه به زودی از سوی دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران و سازمان ملی زمین و مسکن منتشر خواهد شد.

کمپین ملی شهری ایران هرگونه نظر و پیشنهاد برای بهبود کتابچه در نسخه‌های بعدی را با کمال میل می‌پذیرد.  از همه گروه‌ها از قبیل شهروندان، اساتید، متخصصان، دانشجویان، فعالان اجتماعی و ….درخواست می‌شود نظر و پیشنهاد خود را برای ارتقای کیفی کتابچه از طریق ایمیل info@irhabitat.ir به ما اعلام نمایند./

نظر شما