شناسهٔ خبر: 29332 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

جانمایی نادرست اصلی‌ترین مشکل طرح مسکن مهر در کشور است/ عدم محاسبه هزینه خدمات روبنایی و زیربنایی قبل از آغاز مسکن مهر/ باید مسکن مهر در بافت فرسوده شهرها اجرا می‌شد

داود محمدی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه جانمایی نادرست، اصلی‌ترین مشکل طرح مسکن مهر در کشور است گفت: خیلی بهتر بود که این طرح در بافت فرسوده شهرها اجرا می‌شد، با این کار نه تنها سیمای شهری ترمیم می‌شد بلکه این هزینه گزاف نیز به دولت تحمیل نمی‌شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود محمدی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی خبری درخصوص مشکلات موجود در خصوص مسکن مهر گفت: براساس بررسی‌های انجام شده در کمیسیون اصل ۹۰، عدم تکمیل این طرح در مدت زمان مشخص شده یکی از مشکلات مهم پیشبرد این طرح بود. طبق برنامه‌های اولیه این طرح باید در مدت ۳ سال به پایان می‌رسید ولی متاسفانه بنا به دلایل متعدد محقق نشد.

محمدی در این خصوص اضافه کرد: این پروژه در ابتدا با هدف خوبی طراحی شد چرا که طبق آمارهای به دست آمده نزدیک به ۱۶ میلیون واحد مسکونی و ۱۷.۵ میلیون خانوار داشتیم که با هدف رفع این کمبود ۱.۵ میلیونی، پروژه مسکن مهر آغاز شد.

وی در ادامه با تأکید براینکه جانمایی‌های نادرست یکی از اصلی‌ترین مشکلات طرح مسکن مهر به شمار می‌رود گفت: خیلی بهتر بود که این طرح در بافت فرسوده شهرها اجرا می‌شد، با این کار نه تنها سیمای شهری ترمیم می‌شد بلکه این هزینه گزاف نیز به دولت تحمیل نمی‌شد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این‌باره توضیح داد: وقتی قرار شد تا واحدها در محلی خارج از محدوده شهری ساخته شوند باید تمامی امکانات زیربنایی نظیر آب، برق و گاز و روبنایی مانند مسجد، مدرسه، کلانتری و ... به این اماکن انتقال می‌یافت که خود به منابع مالی بسیار زیادی احتیاج دارد. به هر حال این هزینه‌ها تحمیل شد و در کنار آن طول زمان و تورم ۲ الی ۳ برابری بین سال‌ ۹۱ تا ۹۲ و همچنین عدم تعهد بانک‌ها به اعطای به موقع تسهیلات باعث شد تا پیمانکاران نتوانند در زمان مقرر واحدها را به متقاضیان تحویل دهند.

محمدی در بخش دیگری تأکید کرد: هزینه تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی نیز در زمان شروع پروژه‌ها محاسبه نشده بود که خود مشکلات زیادی را در طول پروژه‌ها به وجود آورد.

به گفته این مقام مسئول تعداد کل واحدهای مسکن مهر در کشور ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار واحد بوده که یک میلیون و ۱۰ هزار واحد آن در دولت قبل و ۹۰۰ هزار واحد آن از ابتدای دولت یازدهم تا کنون ساخته شده است. در حال حاضر یک میلیون و ۹۲۰ هزار واحد به پایان رسیده ولی به دلیل عدم تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی از این تعداد یک میلیون و ۴۳۳ هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده است.

وی همچنین بیان کرد: درحال حاضر ۳۰۳ هزار واحد از کل واحدهای طرح مسکن مهر در کشور باقی مانده که ۴۹ هزار واحد آن دارای مشکلات قضایی، ۱۱۷ هزار واحد فاقد متقاضی و ۱۱۳ هزار واحد در شرف ساخت است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: پس از تهیه گزارش از سوی کمیسیون اصل ۹۰ و بررسی‌های انجام شده وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که تا پایان سال ۹۶ این طرح را به پایان برساند./

نظر شما