شناسهٔ خبر: 29348 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد:

سیاست‌های سه بعدی دولت در حمل‌ونقل ریلی/ دو خطه سازی ۲۰ درصد شبکه ریلی تا ۲ سال آینده/ ۱۴۵۰ کیلومتر راه‌آهن برقی می‌شود

احمد خدایی قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه ۲۰ درصد شبکه راه‌آهن تا ۲ سال آینده ۲ خطه می‌شوند، گفت: در کنار مسیر ۹۵۰ کیلومتری تهران-مشهد، خط راه‌آهن شمال به طول ۵۰۰ کیلومتر هم برقی می‌شود و جمعاً ۱۴۵۰ کیلومتر خط آهن برقی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد خدایی امروز در نشست سیاست‌گذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: برگزاری این نشست دستاورد مناسبی برای ارائه سیاست‌های راه‌آهن در ایران خواهد بود.

وی به سیاست‌های کلان راه‌آهن در ایران اشاره کرد و گفت: حمل‌ونقل ریلی موردتوجه خاص دولت است، در ۳ سال اخیر بخشی از برنامه‌های دولت در حوزه ریلی پیاده شد و سیاست‌های کلان با توجه به ۳ بعد امنیت، کاهش آلودگی و کاهش هزینه در حوزه راه‌آهن موردتوجه دولتمردان قرار گرفت.

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن افزود: راه‌آهن ایران در بخش بار با افزایش سرعت بازرگانی، کاهش و تثبیت تعرفه‌ها سهم خود را باید در بازار افزایش دهد.

خدایی بیان کرد: در بخش حمل‌ونقل ریلی مسافری در کنار ارتقای کیفیت نسبت به ایجاد مسیرهای جدید و کاهش زمان سیر فعالیت‌هایی انجام‌شده است که دراین‌باره می‌توان به راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای و قطارهای سریع‌السیر اشاره کرد.

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن افزود: اولین پروژه قطار سریع‌السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تا چند سال آینده بین تهران و اصفهان راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه افزایش ظرفیت دوخطه سازی خطوط ریلی در دستور کار است که ۲ هزار کیلومتر پروژه دوخطه سازی داریم و تا ۲ سال آینده ۲۰ درصد شبکه راه‌آهن دوخطه می‌شوند.

به گزارش فارس وی با تأکید بر اینکه تراک بندی محورهای دوخطه در دستور کار راه‌آهن است، گفت: امروز ۱۶۰۰ کیلومتر خط آهن مجهز به تراک بندی داریم که ظرفیت خطوط را ۲ برابر کرده است.

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد: افزایش ظرفیت خطوط نگرانی ایمنی ایجاد می‌کند بنابراین سامانه‌های ATC در کل شبکه ریلی ایران اجرا می‌شود؛ امروز ۵۰ درصد شبکه ریلی مجهز به سیستم مذکور است که ایمنی سیر را ارتقاء می‌دهد.

وی بیان کرد: در قطارهای حوزه حومه‌ای ۷۵۰ کیلومتر خط حومه‌ای احداث می‌شود البته در حال حاضر خط آهن فعلی برای قطارهای حومه‌ای مورداستفاده است ضمن آنکه ایستگاه‌ها و ناوگان در این حوزه مشخص‌شده است.

وی، برقی سازی خطوط ریلی را سیاست دیگر راه‌آهن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۹۴۰ کیلومتر از خط آهن تهران-مشهد در قالب قراردادی آماده برقی شدن است. عملیات در این حوزه آغاز شده تا سرعت به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ارتقا یابد.

وی افزود: همچنین پروژه‌ برقی سازی راه‌آهن در مسیر شمال در راستای افزایش بار ترانزیتی را دنبال می‌کنیم که ۵۰۰ کیلومتر خط آهن برقی می‌شود بدین ترتیب، امروز درمجموع ۱۴۵۰ کیلومتر خط آهن آماده برقی سازی است که به‌زودی عملیات اجرای آن‌ها آغاز می‌شود.

خدایی اظهار داشت: در کنترل ترافیک کاهش زمان سیر و کاهش تأخیر زمان سیر در بخش مسافری دنبال می‌شود.

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: با برقی کردن خطوط ریلی مخصوصاً خط تهران-مشهد میزان سیر قطار بر مسیر تهران-مشهد ۱۰۰ دقیقه کاهش می‌یابد.

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن گفت: در مدیریت ترافیک ریلی بار فعلاً ۶۵ درصد قطارهای باری ما برنامه‌ای است و در آینده‌ای نزدیک کل قطارهای راه‌آهن منظم و برنامه‌ای می‌شود و تعهد زمان سیر برای بار و مسافر وجود خواهد داشت.

 

نظر شما